AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #1 Skrevet 18. desember 2018 Vi (2 voksne og 2 barn på 4 og 6) feirer jul med søsteren min (2 voksne og 2 barn på 6 og 9) og foreldrene våre. Dette ble sist litt vondt og vanskelig for eldste vår som da var 4 år da han fikk mye mindre gaver enn deres unger. Og vi er usikre på hvordan vi skal løse dette, vi har jo snakket mye med barna om det med gaver og hva som er viktig og i vår familie har vi rett og slett veldig fokus på miljø og å kjøpe brukt osv. Og helt ærlig vil vi ha andre typer fokus på julaften og i julen enn materialisme, materialisme, materialisme. Dette problemet handler jo ikke bare om et barns såre følelser men jeg irriterer meg også grønn over gavefokuset i selve feiringen. Det representerer alt jeg er i mot. Her samles vi alle så sjelden og det vi skal gjøre sammen er å se hverandre åpne titallsvis av pakker. Og ja, jeg regner med sinnet mitt lyser gjennom. Gavehysteriet gjør meg kvalm. Derfor har vi i vår familie valgt å gå bort fra dette. Men hvordan gjør vi dette når vi skal feire med min søster? Hun har jo også prestert å si at vi må gi litt mer gaver til barna våre for "stakkars, de føler seg utelatt", osv, og de gir nesten like mye til barna våre som vi selv gjør. Det er ikke synd på barna våre, og kommer heller ikke til å bli det, de har mer enn nok leker og filmer og klær og moro, men vi ønsker ikke denne overfloden. Hva kan vi gjøre for å få fokus over på andre ting? Eller unngå noe av gaveåpningen (for å forslå at de åpner noen gaver før vi kommer er utelukket)? Hva sier vi til ungene spnn at dette ikke blir sårt. Anonymkode: f848b...6fd 8
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 Populært innlegg #2 Skrevet 18. desember 2018 Jeg syns barna deres er for små til å forstå deres idealisme. De er (små) barn og jula er til for barna. Legg prinsippene dine til side og kjøp gaver til barna! Mine unger har også alt de trenger, til jul får de ting jeg ser på som unødvendige, men som de ønsker seg! Anonymkode: 5359f...501 65
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #3 Skrevet 18. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg syns barna deres er for små til å forstå deres idealisme. De er (små) barn og jula er til for barna. Legg prinsippene dine til side og kjøp gaver til barna! Mine unger har også alt de trenger, til jul får de ting jeg ser på som unødvendige, men som de ønsker seg! Anonymkode: 5359f...501 Ungene mine får gaver, men ikke flere titalls. Og det er også nettopp fordi jula er for barna at vi ikke vil at alt vi skal gjøre før de legger seg er å åpen gaver åpne gaver åpne gaver. TS Anonymkode: f848b...6fd 12
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #4 Skrevet 18. desember 2018 Har ingen gode råd, men vil bare si at jeg støtter deg 100%. Gavehysteriet og materialismen har tatt fullstendig av. Anonymkode: 13d18...331 39
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #5 Skrevet 18. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ungene mine får gaver, men ikke flere titalls. Og det er også nettopp fordi jula er for barna at vi ikke vil at alt vi skal gjøre før de legger seg er å åpen gaver åpne gaver åpne gaver. TS Anonymkode: f848b...6fd Jeg skjønner deg og hva du vil frem til, men jeg er voksen. Tanken er god, men jeg syns ungene er for små enda til å skjønne hvorfor de ikke får like mange pakker som kusine/fetter får. Anonymkode: 5359f...501 19
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #6 Skrevet 18. desember 2018 6 minutter siden, AnonymBruker said: Ungene mine får gaver, men ikke flere titalls. Og det er også nettopp fordi jula er for barna at vi ikke vil at alt vi skal gjøre før de legger seg er å åpen gaver åpne gaver åpne gaver. TS Anonymkode: f848b...6fd Da får dere feire med andre prinsippryttere, i stedet for å se ned på de med andre prioriteringer enn deg. Anonymkode: bd068...169 39
Kitcat Skrevet 18. desember 2018 #7 Skrevet 18. desember 2018 Kan du spørre søsteren din om barna hennes kan åpne noen av sine gaver på julaftens morgen? Si at deres barn synes det er leit når søskenbarna får mange fler gaver under «fellesåpning». 7
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #8 Skrevet 18. desember 2018 Sier meg enig med abene over, barna dine er for små til å forstå. Hvis dere ikke ønsker såre barn må dere 1: feire med andre med samme holdninger, 2: føye dere. Du kan ikke forvente at søsteren din skal gi mindre til sine/ dine barn bare for å stå på ett prinsipp. Anonymkode: 9ba1c...be5 23
Lammelåret Skrevet 18. desember 2018 #9 Skrevet 18. desember 2018 Bli enig om hvor mange gaver hvert barn får åpne når dere er i lag. Masse gaver tar masse tid og unger blir både slitne og lei. Det er bedre å spare noen. 10
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #10 Skrevet 18. desember 2018 Møtes 1. juledag istedenfor? Da kan man ha det hyggelig uten gavehysteri. Anonymkode: 7dfcc...f49 30
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #11 Skrevet 18. desember 2018 Litt rart å "pushe" livssynet ditt ned på andre. At du ikke liker materialistiske ting skal ikke gå utover barna dine. Det er en avgjørelse de må ta selv når de blir større, men du kan selvfølgelig oppfordre til det. Anonymkode: 45b09...796 15
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #12 Skrevet 18. desember 2018 Du kan ikke tvinge på med dine prinsipper. Dine barn er ditt ansvar, på samme måte som hennes barn er hennes ansvar. Skal du plutselig bestemme at de får åpne et vist antall gaver på julaften fordi du har dine prinsipper? Da må hun gi etter for deg. Da kan du jo like gjerne snu på det å gjøre som henne med flere gaver for at dine barn ikke skal føle på det. Enten så kan dere ikke feire sammen eller så må du lære barna dine at det er forskjeller. Anonymkode: ddaed...26f 16
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #13 Skrevet 18. desember 2018 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi (2 voksne og 2 barn på 4 og 6) feirer jul med søsteren min (2 voksne og 2 barn på 6 og 9) og foreldrene våre. Dette ble sist litt vondt og vanskelig for eldste vår som da var 4 år da han fikk mye mindre gaver enn deres unger. Og vi er usikre på hvordan vi skal løse dette, vi har jo snakket mye med barna om det med gaver og hva som er viktig og i vår familie har vi rett og slett veldig fokus på miljø og å kjøpe brukt osv. Og helt ærlig vil vi ha andre typer fokus på julaften og i julen enn materialisme, materialisme, materialisme. Dette problemet handler jo ikke bare om et barns såre følelser men jeg irriterer meg også grønn over gavefokuset i selve feiringen. Det representerer alt jeg er i mot. Her samles vi alle så sjelden og det vi skal gjøre sammen er å se hverandre åpne titallsvis av pakker. Og ja, jeg regner med sinnet mitt lyser gjennom. Gavehysteriet gjør meg kvalm. Derfor har vi i vår familie valgt å gå bort fra dette. Men hvordan gjør vi dette når vi skal feire med min søster? Hun har jo også prestert å si at vi må gi litt mer gaver til barna våre for "stakkars, de føler seg utelatt", osv, og de gir nesten like mye til barna våre som vi selv gjør. Det er ikke synd på barna våre, og kommer heller ikke til å bli det, de har mer enn nok leker og filmer og klær og moro, men vi ønsker ikke denne overfloden. Hva kan vi gjøre for å få fokus over på andre ting? Eller unngå noe av gaveåpningen (for å forslå at de åpner noen gaver før vi kommer er utelukket)? Hva sier vi til ungene spnn at dette ikke blir sårt. Anonymkode: f848b...6fd Barna dine vil føle seg veldig anerledes om de ikke får julegaver når alle andre får. Det med antall gaver er jeg enig i. Feirer man sammen så bør det kun være gaver fra de tilstedeværende til hverandre. Så får alle likt antall og det tar ikke halve natten å åpne. Anonymkode: d085b...a26 3
Høna79 Skrevet 18. desember 2018 #14 Skrevet 18. desember 2018 Jeg forstår at dere ønsker at det ikke skal være så mye gavefokus ovenfor deres barn, og jeg forstår at din søster ønsker at hennes barn skal åpne gaver på julaften. Samtidig er barna deres for små til å forstå dette, så de vil oppfatte det som urettferdig. Jeg heller mot at dette dessverre betyr at dere ikke er «kompatible» mtp å feire julaften sammen så lenge barna er så små, når ingen av dere vil endre synspunkt. Litt trist kanskje, men en pragmatisk tilnærming. 13
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #15 Skrevet 18. desember 2018 Vi har hatt det samme problemer, med søskenbarn som fikk enormt med gaver. Vår eldste reagerte og ble lei seg da vi feiret sammen, men da vi feiret hver for oss synes hun det var mer enn nok gaver. Det er sammenligningen som blir vond. Det ene året kjøpte vi dermed litt smågaver som kunne pakkes separat for å få et likere antall. Teit og materialistisk, men samtidig fikk ikke barna noe spesielt større totalmengde, det var antallet som var viktig. For mine jenter har jeg gått for små praktiske ting som magiske kluter (sånn med fine motiver som utvider seg i vann), strømpebukser/sokker med fine motiver, tegnesaker, småting fra Søstrene Grene mv. Nå har vi endelig blitt enige om å gi hverandre opplevelser i stedet for gaver, og det er så flott! Ønsker virkelig å redusere gavestyret. Anonymkode: 5000f...1fa 4
HalldirV2 Skrevet 18. desember 2018 #16 Skrevet 18. desember 2018 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi (2 voksne og 2 barn på 4 og 6) feirer jul med søsteren min (2 voksne og 2 barn på 6 og 9) og foreldrene våre. Dette ble sist litt vondt og vanskelig for eldste vår som da var 4 år da han fikk mye mindre gaver enn deres unger. Og vi er usikre på hvordan vi skal løse dette, vi har jo snakket mye med barna om det med gaver og hva som er viktig og i vår familie har vi rett og slett veldig fokus på miljø og å kjøpe brukt osv. Og helt ærlig vil vi ha andre typer fokus på julaften og i julen enn materialisme, materialisme, materialisme. Dette problemet handler jo ikke bare om et barns såre følelser men jeg irriterer meg også grønn over gavefokuset i selve feiringen. Det representerer alt jeg er i mot. Her samles vi alle så sjelden og det vi skal gjøre sammen er å se hverandre åpne titallsvis av pakker. Og ja, jeg regner med sinnet mitt lyser gjennom. Gavehysteriet gjør meg kvalm. Derfor har vi i vår familie valgt å gå bort fra dette. Men hvordan gjør vi dette når vi skal feire med min søster? Hun har jo også prestert å si at vi må gi litt mer gaver til barna våre for "stakkars, de føler seg utelatt", osv, og de gir nesten like mye til barna våre som vi selv gjør. Det er ikke synd på barna våre, og kommer heller ikke til å bli det, de har mer enn nok leker og filmer og klær og moro, men vi ønsker ikke denne overfloden. Hva kan vi gjøre for å få fokus over på andre ting? Eller unngå noe av gaveåpningen (for å forslå at de åpner noen gaver før vi kommer er utelukket)? Hva sier vi til ungene spnn at dette ikke blir sårt. Anonymkode: f848b...6fd Det er fint å lære barn sunne verdier, men alt med måte. Selv blir jeg kvalm av at barn skal lide for foreldrenes idealistiske standpunkter. Unn dem denne dagen om ikke annet. Dere trenger ikke gå mann av huse som andre gjør, men det finnes en middelvei her. 17
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #17 Skrevet 18. desember 2018 31 minutter siden, AnonymBruker said: Litt rart å "pushe" livssynet ditt ned på andre. Anonymkode: 45b09...796 Nei det er ikke rart - det er det oppdragelse er. Hva som er god oppdragelse kan man debattere om, men det er da slettes ikke rart å pushe sitt livssyn på barna, det gjør alle i en eller annen grad. Anonymkode: 23c43...6a4 18
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #18 Skrevet 18. desember 2018 Må dere tilbringe julekvelden sammen? Hva med å treffes til juleselskap på helligdagene i stedet? Ellers tenker jeg at ingen av dere kan forvente at den andre skal tilpasse seg. Barna vil etterhvert lære at dere er forskjellige og gjør ting på ulike måter. Anonymkode: 32e15...563 7
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #19 Skrevet 18. desember 2018 Forstår ikke at man kan "disse" andre som får flere gaver,og rope ut om hysteri og gavepress. Enkelte har jo bare større nettverk,flere venner o.l. som har lyst til å gi gaver til barna. Skal de barna straffes for det og ikke få gavene sine på julaften da liksom? Anonymkode: b3222...191 6
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #20 Skrevet 18. desember 2018 Det der er vanskelig. Da vi bare hadde ett barn feiret vi sammen med familie med andre barn. Og jeg fikk litt bakoversveis av teknikken med å rive opp papir og nærmest kaste leker og gaver bak seg eller skyve det til side for å åpne neste. Og neste. Og nese. Vi har stor familie, så her knekker treet nesten under antallet gaver, og vi forsøker å begrense det vi kan (noen bytter vi ikke gaver med, vi kjøper én hver til barna fra oss foreldre og ingen til barna fra sine søsken enn så lenge. Vi har siden den julen for mange år siden feiret hjemme hos oss selve og tilfeldighetene vil ha det slik at vi kun har hatt voksne gjester til julaften. Og jeg synes det er litt morsomt at ungene mine aldri kommer gjennom gavene sine før de må legge seg fordi de leker med ting de får, vil undersøke, åpne, prøve klær... Så vi har litt "amerikansk" jul hvert år. Skulle gjerne sett at vi hadde færre gaver, men når vi har så mye søsken og doble sett besteforeldre, mange levende oldeforeldre til barna fortsatt osv, så blir det endel og jeg har ikke hjerte til å be min mormor gi penger i et kort og slappe av i adventstida fordi det blir for mye gaver. Klarer ikke helt den. Men, du oppdrar fine unger, TS. Jeg foreslår at dere heller prøver å alliere dere litt med hvordan det åpnes. Kanskje barna kan åpne samtidig og dere kan dra litt ut den han åpner mens søskenbarna åpner flere. Så de blir ferdige ca samtidig. Gjøre dette litt snikete noen runder til de har ca like mange igjen under treet? Anonymkode: 19257...860 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå