Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så fikk jeg brev fra namsmann. Det er helt umulig å forstå hva jeg skal gjøre. Skal fylle ut noen skjemaer om inntekt og utgifter og dette et for så vidt greit. Men jeg skjønner ikke dette med utleggspant og utleggstrekk. Jeg vet jo hva det er, men aner ikke hvordan jeg skal forholde meg til det. Er ikke snakk om et veldig stort beløp. Jeg vil etter en innbetaling i desember være nede i 12000kr. Jeg eier da ingenting. Er det da sånn at jeg kan be om å få lønnstrekk og at jeg skriver opp også hva jeg kan innbetale til en dato?

Litt fortvilet nå.....

Anonymkode: 4a2bf...239

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har sikkert en servicetelefon?

Anonymkode: eb0af...ba1

Gjest Blondie65
Skrevet

Du ber ikke om å få lønnstrekk. Namsmannen ilegger deg lønnstrekk.

Jeg forstår at dette er en fortvilet situasjon for jeg har vært i den selv to ganger. Namstrekk er imidlertid enkelt å unngå: man må reagere før sakene går til inkasso. Alle kreditorer må sende purring med inkassovarsel før saken går til inkasso. Når du får inkassovarselet må du reagere - da må du kontakte kreditor for å komme til en ordning.

12.000 kr er et fillebeløp. 

Trekket fra namsmannen blir satt ut fra inntekten du oppgir på de tilsendte skjemaene og satser for livsopphold.

La dette være en dyr lærepenge om å reagere tidligere neste gang!

Skrevet

Du kan søke opp livsoppholdssatser 2018 og regne ut hva av lønna du har rett til å beholde. Resten sender du til kreditor, den du skylder penger.

Du må også sende brev/e-post til kreditor om at du har avsatt alle midler til formålet. Da kan de ikke holde utleggsforretning (et møte der de får rett til lønnstrekk). Informer også namsmann om hva du har gjort.

Dette er så lite gjeld at det blir du fort kvitt.

Anonymkode: f6a11...7e5

Skrevet
5 minutter siden, Blondie65 skrev:

Du ber ikke om å få lønnstrekk. Namsmannen ilegger deg lønnstrekk.

Jeg forstår at dette er en fortvilet situasjon for jeg har vært i den selv to ganger. Namstrekk er imidlertid enkelt å unngå: man må reagere før sakene går til inkasso. Alle kreditorer må sende purring med inkassovarsel før saken går til inkasso. Når du får inkassovarselet må du reagere - da må du kontakte kreditor for å komme til en ordning.

12.000 kr er et fillebeløp. 

Trekket fra namsmannen blir satt ut fra inntekten du oppgir på de tilsendte skjemaene og satser for livsopphold.

La dette være en dyr lærepenge om å reagere tidligere neste gang!

Dette er ikke noe jeg har gjort med vilje. Jeg åpner all post, men inntekten de to siste årene har vært aap så har vært vanskelig økonomisk. Det jeg mente med lønnstrekk var bare det at om jeg kan skrive i det skjemaet jeg skal returnere at jeg ønsker å begynne å betale så snart så mulig? Er klar over at jeg blir ilagt det, men vet jo ikke når. Ønsker jo å bli ferdig så fort så mulig

Anonymkode: 4a2bf...239

Skrevet

Du svarer på hva slags inntekt du har og hvilke utgifter du har, så vil namsmannen ta en vurdering om det er rom for trekk eller ikke. Dersom inntekten din er lavere enn det du har krav på til livsopphold (8658 kr i mnd) og boutgifter, blir det intet til utlegg og kravet blir stående fram til du betaler det frivillig eller kreditor prøver ny utleggsbegjæring når du har høyere inntekt. Er det rom for trekk, blir du trukket maks. Dersom du i utgangspunktet ikke har overskudd, kan du be om at du likevel blir trukket, men det er basert på frivillighet fra din side. 

Anonymkode: 7c074...cf5

Skrevet

Namsmannen fisker det meste. Det viktigste for deg er å informere om hvilke utgifter du har slik at du sitter igjen med nok til å leve av.

Har selv opplevd folk som ikke sender inn utgiftsskjemaet og får et lønnstrekk som gjør at de sitter igjen med 50kr til husleie og mat. Da går det opp for dem hvorfor det var viktig.

Søk etter livsoppholdsstser. Du skal ha det + husleie og strøm igjen etter lønnstrekk. Så namsmannen trekker ikke mer enn at du har nok til det.

Anonymkode: 8bd27...5a4

Skrevet

Ring og prat med vedkommende, forklar situasjonen. De er ikke umennesker, og vil gjerne hjelpe til å finne en løsning, forutsatt at betalingsviljen er der.

Anonymkode: c6b00...751

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...