AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #1 Skrevet 18. desember 2018 Hei! Fikk en valp på lørdag og lurer på dette med do trening.Jeg har kladder foran døren som han bruker.Fikk et tips av en venninne at når jeg ser valpen går rundt i ring eller går mot døren og snuser på kladden,skal jeg ta den ut umiddelbart. Evt rett etter han har gjort seg ferdig. Problemet er at jeg har en 2 åring og det tar litt tid å kle på henne i denne kulden,når jeg da endelig er klar og har kommet meg til plenområdet,gjør ikke valpen noe annet enn å snuse rundt.Har ventet opp mot 30 min uten resultat.Er det nok å ta valpen ut i oppkjørselen,selv om det ikke er gress?Da kan jeg ha døra åpen og samtidig følge med på 2 åringen. Tips mottas med takk😊 Anonymkode: b3d36...948
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #2 Skrevet 18. desember 2018 Jeg hadde bare tatt med valpen rett ut og latt den snuse på området foran i oppkjørselen for å tisse mens toåringen ventet i døren. Vil bare nevne for sikkerhetsskyld - valper bruker måneder på å bli stuerene. Det ligger like mye fysisk som mentalt. Selv om mange valper skjønner tidlig at det lønner seg å tisse ute, så har ikke lukkemuskelen utviklet seg nok til å holde mer enn 3-4 timer. Fortsett å gå ut hver gang valpen viser tegn de neste månedene så vil du se resultater. Anonymkode: 3ad54...192 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #3 Skrevet 18. desember 2018 Da var det nok en dårlig idé å få seg valp nå, for trikset med å få den husrein er å få den ut så fort den viser tegn til å måtte på do. Anonymkode: 643fd...ca6 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #4 Skrevet 18. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg hadde bare tatt med valpen rett ut og latt den snuse på området foran i oppkjørselen for å tisse mens toåringen ventet i døren. Vil bare nevne for sikkerhetsskyld - valper bruker måneder på å bli stuerene. Det ligger like mye fysisk som mentalt. Selv om mange valper skjønner tidlig at det lønner seg å tisse ute, så har ikke lukkemuskelen utviklet seg nok til å holde mer enn 3-4 timer. Fortsett å gå ut hver gang valpen viser tegn de neste månedene så vil du se resultater. Anonymkode: 3ad54...192 Noen bruker måneder, spørs hvor lett den lærer det. Vår hund lærte det på 3 uker. Anonymkode: 643fd...ca6
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #5 Skrevet 18. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde bare tatt med valpen rett ut og latt den snuse på området foran i oppkjørselen for å tisse mens toåringen ventet i døren. Vil bare nevne for sikkerhetsskyld - valper bruker måneder på å bli stuerene. Det ligger like mye fysisk som mentalt. Selv om mange valper skjønner tidlig at det lønner seg å tisse ute, så har ikke lukkemuskelen utviklet seg nok til å holde mer enn 3-4 timer. Fortsett å gå ut hver gang valpen viser tegn de neste månedene så vil du se resultater. Anonymkode: 3ad54...192 Ok,tusen takk for svar😊 Anonymkode: b3d36...948
SoWhat? Skrevet 18. desember 2018 #6 Skrevet 18. desember 2018 Ikke for å hovere, men det har vært det letteste jeg har lært de tre hundene jeg har hatt. Ta de ut etter at de har drukket og sovet. Og litt sånn med jevne mellomrom. Ros de veldig når de gjør fra seg. Gjerne med en godbit. Da skal det gå lett altså. De går tilslutt til døra selv. Gjør dette dag og natt en tid, problem løst. Har aldri slitt med dette. Men til gjengjeld så slet jeg med å få hundene til å gå pent i bånd! Bare så jeg ikke fremstår overlegen 😁
SoWhat? Skrevet 18. desember 2018 #7 Skrevet 18. desember 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da var det nok en dårlig idé å få seg valp nå, for trikset med å få den husrein er å få den ut så fort den viser tegn til å måtte på do. Anonymkode: 643fd...ca6 Enig
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #8 Skrevet 18. desember 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen bruker måneder, spørs hvor lett den lærer det. Vår hund lærte det på 3 uker. Anonymkode: 643fd...ca6 Derfor jeg skrev "fysisk og mentalt". Min valp lærte også at den skulle tisse ute i en alder av 12 uker. Likevel var ikke blæra utviklet nok til å holde seg mer enn 3-5 timer maksimalt, så dersom jeg ignorerte tegnene til valpen min så tissa hun ikke, selv om det var tydelig at hun ikke ville. Mange valpeeiere tror valpen har skjønt det ved 12-15 uker (og det har de jo forsåvidt) så de blir slappe med å lufte den ofte, og dermed blir valpen tvunget til å tisse inne igjen. Anonymkode: 3ad54...192
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #9 Skrevet 18. desember 2018 God huske regel er; ALLTID ut etter søvn, lek og spising. + ved tegn på at den måte ut. Som det å snuse på kladden. Kladd i seg selv er både positivt og negativt. Jeg anbefaler kladd til kun små hunderaser som kanskje tisser på møbler eller risikerer å ødelegge gulv, da de generelt sett bruker mye lengre tid på å bli stueren, mens jo større hunden er, jo fortere blir den stueren (ingen regler uten unntak!!). Dersom du bruker kladd til f.eks en stor hund som egentlig ville ha blitt stueren på 3 uker, kan bruke lengre tid (flere måneder) med kladd. Fordi du trener opp hunden til å tisse inne på kladd. Samtidig så lærer du hunden i å tisse ute. Har du kladd så kan du jo ikke si "NEI" når han tisser på kladden, for da tisser han jo andre steder og da er kladden nytteløs. Samtidig så sier du nei andre plasser inne men ikke kladden og du roser hunden når hen tisser ute. Og når valpen endelig har lært seg å tisse ute, ja da fjerner du kladden og hunden blir forvirret! For han har jo fått lov til å tisse inne på kladden og nå er kladden borte, så da må den tisse andre plasser og du går å roper "NEI!" igjen. Jeg brukte kladd, fordi jeg har en liten hannhund som da hadde til vane å løfte opp foten og tisse på dørkarmene, slik at urinen rant under dørkarmen og gulvlisten. Han brukte over et år på å bli helt stueren, fordi kladden skapte et nytt problem hos oss. Mens mine større hunder, de brukte vi ikke kladd til. Fordi de ble stueren iløpet av få uker. Så lenge det lar seg gjøre; Nei inne - Ja ute. Enklest og best for hunden og det tar kortere tid å bli husrein. Mitt råd er å ikke gå for langt unna huset og gå til samme plassen. Turer - Andre ruter/plasser som også er lengre Doturer (som er bare rett inn og rett ut!) - Nærme hjemmet og til samme sted hver gang. For hannhunder så burde det være et objekt der, stolpe, busk, blomsterpotte, høy kantstein m.m. Du må også gå til samme sted hver gang, fordi det blir da en innøvd vane å gå dit. Du burde også lede valpen dit når du går de andre turene også. Anonymkode: 625b5...5b0
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #10 Skrevet 18. desember 2018 Tusen takk for alle gode råd! Anonymkode: b3d36...948
Tabris Skrevet 18. desember 2018 #11 Skrevet 18. desember 2018 En valp blir stueren av seg selv så lenge du tar den ut jevnlig. Det er litt vanskeligere med vintervalper fordi det er mørkt og kaldt ute. Men ta valpen ut jevnlig, spesielt når den har spist, sovet, lekt eller snuser rundt. Den vil trenge å gå ut mye oftere enn den voksne. Det har ingenting for seg å ta den ut etter den har gjort seg ferdig. Du trenger ikke kladder om du ikke spesifikt ønsker det. En voksen hund vil ikke gjøre fra seg der den bor så lenge den vet om noe annet (er vant med å gå ut). En valp gjør fra seg der den står fordi den ikke er fysisk moden til noe annet, den klarer ikke holde seg. Så lenge den vet om at det finnes et "ut", så blir de fleste valper stuerene av seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå