Gå til innhold

Ha har kjøpt noe han selv ønsker seg i gave til meg. Hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har alle julegavene samlet i ett skap, og da jeg skulle legge de siste pakkene jeg har handlet i dag inn i skapet så jeg plutselig en pakke fra ham til meg. Utfra innpakningen er jeg 99% sikker på hva det er, og det er noe han ønsker seg, men som jeg ikke ønsker meg i det hele tatt, noe han vet. Han har rett og slett kjøpt en gave til seg selv og satt mitt navn på den.

Luksusproblem, jeg vet det, men hvordan skal jeg reagere på dette? Skal jeg si noe før jul? F.eks. komme tilfeldigvis inn på hva jeg ønsker meg og hva jeg ville blitt skuffet over å få? Og hva med når jeg pakker opp gaven foran alle? Skal jeg late som jeg blir glad eller bare takke nøytralt? Jeg har en moralsk rett til å bytte den når det er en gave til meg, ikke sant? Selv om jeg vet at det er noe som han gjere ville hatt? 

Anonymkode: b4473...454

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du takker pent og nøytralt i andres påsyn, og bytter gaven ved første mulighet.

Anonymkode: 3a91d...ba8

• Liker 30
Skrevet

Enten bytte den etterpå, eller du kjøper noe til han som du selv ønsker deg... 

Anonymkode: 044b3...130

• Liker 14
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi har alle julegavene samlet i ett skap, og da jeg skulle legge de siste pakkene jeg har handlet i dag inn i skapet så jeg plutselig en pakke fra ham til meg. Utfra innpakningen er jeg 99% sikker på hva det er, og det er noe han ønsker seg, men som jeg ikke ønsker meg i det hele tatt, noe han vet. Han har rett og slett kjøpt en gave til seg selv og satt mitt navn på den.

Luksusproblem, jeg vet det, men hvordan skal jeg reagere på dette? Skal jeg si noe før jul? F.eks. komme tilfeldigvis inn på hva jeg ønsker meg og hva jeg ville blitt skuffet over å få? Og hva med når jeg pakker opp gaven foran alle? Skal jeg late som jeg blir glad eller bare takke nøytralt? Jeg har en moralsk rett til å bytte den når det er en gave til meg, ikke sant? Selv om jeg vet at det er noe som han gjere ville hatt? 

Selvfølgelig skal du ikke si noen ting. Kanskje det er en litt humoristisk gave fra nissen til ham selv? Enig i at det er smålig om han har kjøpt noe han selv ønsker seg til deg, men kanskje antennene ikke har fanget opp at du ikke deler ønsket?  Men jeg ville jo vurdert å bytte om det var en mulighet. Om man er voksen har man uansett lært seg å takke pent for gaver selv om de ikke er det man ønsker seg.

Lurer LITT på om dette er en tulletråd.

Skrevet

Du later som du ikke har sett den, men kan snakke litt rundt hva du ønsker deg.

Pakker du opp det du tror er gaven, så takker du han nøytralt og spør når dere blir alene om du kan bytte den, siden det ikke var helt det du ønsket deg. 

Anonymkode: bc5fe...be7

• Liker 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Da kjøper du noe som du ønsker deg, til ham...

Skrevet
5 minutter siden, Kritt skrev:

Selvfølgelig skal du ikke si noen ting. Kanskje det er en litt humoristisk gave fra nissen til ham selv? Enig i at det er smålig om han har kjøpt noe han selv ønsker seg til deg, men kanskje antennene ikke har fanget opp at du ikke deler ønsket?  Men jeg ville jo vurdert å bytte om det var en mulighet. Om man er voksen har man uansett lært seg å takke pent for gaver selv om de ikke er det man ønsker seg.

Lurer LITT på om dette er en tulletråd.

Jeg skulle virkelig ønske at dette var en tulletråd, men dessverre er det helt sant. Det er heller ikke en humoristisk gave fra nissen til ham selv. Gaven er tydelig merket med merkelapp til meg fra ham. Og vi har snakket sammen om julegaveønsker. Det er ingen misforståelse, dette her. 

Jeg skal selvsagt takke pent for gaven. Det har aldri vært noen problemstilling å ikke takke. Spørsmålet mitt var om jeg må klemme til med en hvit/grå løgn ved å late som om jeg er glad samtidig. 

• Liker 1
Gjest gjest- silje
Skrevet

Hadde nok bare takket pent og smilt fint. Dumt å ta en hvit løgn, hvis du skal bytte gaven? 

Og jeg hadde byttet gaven på trass! Å kjøpe noe han selv vil ha, er bare ufint! Hvis dine mistanker stemmer, så kan du jo spørre ham om dette når dere er alene, om hvorfor han ikke kjøpte det til seg selv istedenfor?

Skrevet

Kanskje han har pakket den inn sånn så du skal tro du blir skuffet, og så er det noe du ønsker deg? Litt omvendt av Emma Thompson i Love actually som trodde hun fikk et fint smykke som isteden gikk til elskerinnen hans.

Anonymkode: 2288d...a3a

• Liker 4
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skulle virkelig ønske at dette var en tulletråd, men dessverre er det helt sant. Det er heller ikke en humoristisk gave fra nissen til ham selv. Gaven er tydelig merket med merkelapp til meg fra ham. Og vi har snakket sammen om julegaveønsker. Det er ingen misforståelse, dette her. 

Jeg skal selvsagt takke pent for gaven. Det har aldri vært noen problemstilling å ikke takke. Spørsmålet mitt var om jeg må klemme til med en hvit/grå løgn ved å late som om jeg er glad samtidig. 

Har du glemt at du kjøpte den likevel?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg og søstra kjøpte brusmaskin til mamma og pappa da vi var unge tenåringer. Genialt! 

Sånn ellers pakket mannen min opp en håndholdt støvsuger for noen år siden og ble lang i maska til han fant en annen, fysisk mindre og noe dyrere gave inni sammen med støvsugeren. Kanskje du blir rundlurt? :)

Edit; støvsugeren var fra meg. 

Endret av Zoey
  • Liker 8
Skrevet

Huff, enda en tråd som bare handler om utakknemlighet. God jul, lissom! 

Anonymkode: 8c853...98d

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enten bytte den etterpå, eller du kjøper noe til han som du selv ønsker deg... 

Anonymkode: 044b3...130

Lurt, da kan de jo bytte med hverandre 👍😊

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Har du glemt at du kjøpte den likevel?

?

Anonymkode: e7832...fd2

• Liker 3
Skrevet

Tusen takk! En slik vet jeg at du ønsker deg veldig, så den skal jeg gjemme bort, så får du den til fødselsdagen din. :)

• Liker 9
Skrevet

Åpne, si "tusen takk, men dette passer ikke helt for meg" og så kaster du presangen rett i peisen.

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, Zoey skrev:

Jeg og søstra kjøpte brusmaskin til mamma og pappa da vi var unge tenåringer. Genialt! 

Sånn ellers pakket mannen min opp en håndholdt støvsuger for noen år siden og ble lang i maska til han fant en annen, fysisk mindre og noe dyrere gave inni sammen med støvsugeren. Kanskje du blir rundlurt? :)

Edit; støvsugeren var fra meg. 

Dette er jo selvsagt en mulighet. Da ville det jo være litt leit på julaften om TS hadde kjøpt noe til ham som hun ønsket seg ... 

Mitt råd: Kjøp gave til ham som vanlig, og se hva du faktisk får før du begynner å gjøre tiltak. Og får du akkurat den tingen han ønsker seg og ikke noe annet blir det bytting i romjula. (Eventuelt fulgt av et "Åh tusen takk, akkurat slik du ønsket deg jo!")

Anonymkode: a8873...670

• Liker 9
Skrevet

lurer sykt på hva gaven er👀 kan vi få et hint? 

Anonymkode: deb22...e43

• Liker 11
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff, enda en tråd som bare handler om utakknemlighet. God jul, lissom! 

Anonymkode: 8c853...98d

Jeg ventet på akkurat den.

Vel, ærlig talt tror jeg ikke det minste på de som sier at de er supertakknemlige og blir såå glade for absolutt alt de får til jul. Ingen her inne ønsker seg eller har behov for absolutt alt mellom himmel og jord. Ingen her inne liker absolutt alle ting og misliker ikke  noe i det hele tatt. Å skulle bli superglad for noe man ikke har noe til overs for, og faktisk har sagt fra om at man ikke ønsker seg, er rimelig søkt i min verden. Det er rett og slett nedlatende å kalle andre utakknemlige helt ut av det blå. Her har jeg i tillegg forklart historien rundt i hovedinnlegget. Ville du blitt overlykkelig og supertakknemlig hvis partneren din hadde kjøpt en gave til seg selv men latt som om det var gave til deg? 
Som nevnt tidligere har vi snakket sammen om hva vi ønsker oss, og mine ønsker har vært helt jordnære, og ting jeg faktisk trenger, bare så det er sagt. 

• Liker 15
Gjest Blondie65
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ventet på akkurat den.

Vel, ærlig talt tror jeg ikke det minste på de som sier at de er supertakknemlige og blir såå glade for absolutt alt de får til jul. Ingen her inne ønsker seg eller har behov for absolutt alt mellom himmel og jord. Ingen her inne liker absolutt alle ting og misliker ikke  noe i det hele tatt. Å skulle bli superglad for noe man ikke har noe til overs for, og faktisk har sagt fra om at man ikke ønsker seg, er rimelig søkt i min verden. Det er rett og slett nedlatende å kalle andre utakknemlige helt ut av det blå. Her har jeg i tillegg forklart historien rundt i hovedinnlegget. Ville du blitt overlykkelig og supertakknemlig hvis partneren din hadde kjøpt en gave til seg selv men latt som om det var gave til deg? 
Som nevnt tidligere har vi snakket sammen om hva vi ønsker oss, og mine ønsker har vært helt jordnære, og ting jeg faktisk trenger, bare så det er sagt. 

Jeg er helt enig med deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...