Diamant20 Skrevet 18. desember 2018 #1 Skrevet 18. desember 2018 Hei! Jeg har en pus på åtte år som har gått ned ganske mye den siste tiden. I sommer veide han ca 6 kg, i oktober 5,5 og hos dyrlegen bare 5,38. Er dette normalt? Han har gått på vanlig for, ikke slankefor litt kresen. Noen som har erfaringer å dele?
Million Skrevet 18. desember 2018 #2 Skrevet 18. desember 2018 (endret) Er tennene hans undersøkt? Noen løse eller vonde tenner, som hindrer han i å spise så mye som han ønsker fordi det er vondt? Noen katter og hunder får dårligere tenner når de eldes. Ville fått munnen hans undersøkt, og deretter tatt en kur mot innvollsparasitter (spesielt viktig hvis katten får gå ute!). Dette kan gjøre at dyr går ned i vekt, da parasittene stjeler næringen. Endret 18. desember 2018 av Million 1
Diamant20 Skrevet 18. desember 2018 Forfatter #3 Skrevet 18. desember 2018 Akkurat nå, Million skrev: Er tennene hans undersøkt? Noen løse eller vonde tenner, som hindrer han i å spise så mye som han ønsker fordi det er vondt? Ville fått munnen hans undersøkt, og deretter tatt en kur mot innvollsparasitter. Dette kan gjøre at dyr går ned i vekt. Han var som sagt på helsesjekk i går og da sa ikke dyrlegen noe på det. Hun virket litt uerfaren, burde vi spørre om en ny helsesjekk etter jul? Han fikk markkur tidligere i høst, og fanger verken fugl eller mus så trodde ikke det skulle være det
infectedsopp Skrevet 18. desember 2018 #4 Skrevet 18. desember 2018 Jeg ville tatt en ny sjekk. Helst hos en litt mer erfaren dyrlege.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #5 Skrevet 18. desember 2018 Det kan være veldig mange grunner til at en katt går ned i vekt. Sykdom og tenner er to årsaker. Ville bestilt en ny time til dyrlegen og fått katten utredet ordentlig. Anonymkode: d25a7...815
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #6 Skrevet 18. desember 2018 Mange katter får problemer med nyrene når de kommer litt opp i årene. Det kan være noe sånt selv om den bare er 8 år gammel. Hør om dyrlegen kan ta en blodprøve for å sjekke ut sånne ting. Jeg har hatt en katt med nyresvikt og en katt med leverbetennelse, og begge gikk opp i vekt og levde mange gode år etter at de fikk riktig diagnose og spesialfor. Anonymkode: 036fc...f93
Million Skrevet 18. desember 2018 #7 Skrevet 18. desember 2018 10 minutter siden, Diamant20 skrev: Han var som sagt på helsesjekk i går og da sa ikke dyrlegen noe på det. Hun virket litt uerfaren, burde vi spørre om en ny helsesjekk etter jul? Han fikk markkur tidligere i høst, og fanger verken fugl eller mus så trodde ikke det skulle være det Med mindre man sier fra, så er gjerne tenner et oversett punkt under mange helsekontroller hos veterinær. Min egen hund var 5 år gammel før de oppdaget at hun manglet en jeksel under en årlig kontroll. Fem år med årlige sjekker osv uten å oppdage det.... Så ja, jeg tror nok noen vonde, løse eller betente tenner kan gå veterinæren hus forbi med mindre man spesifikt ber dem om å sjekke det nøye.
Diamant20 Skrevet 18. desember 2018 Forfatter #8 Skrevet 18. desember 2018 1 minutt siden, Million skrev: Med mindre man sier fra, så er gjerne tenner et oversett punkt under mange helsekontroller hos veterinær. Min egen hund var 5 år gammel før de oppdaget at hun manglet en jeksel under en årlig kontroll. Fem år med årlige sjekker osv uten å oppdage det.... Så ja, jeg tror nok noen vonde, løse eller betente tenner kan gå veterinæren hus forbi med mindre man spesifikt ber dem om å sjekke det nøye. Dyrlegen glemte nesten tennene, men de ble sjekket i siste liten, kanskje jeg skal spørre om en ekstra tannsjekk
Minya Skrevet 19. desember 2018 #9 Skrevet 19. desember 2018 Tannsjekk, utvidet blodprøve og urinprøve så snart som mulig for å utelukke noe alvorlig. Rask vektnedgang hos katter er dessverre ofte et symptom på noe alvorlig.
Diamant20 Skrevet 21. desember 2018 Forfatter #10 Skrevet 21. desember 2018 På 19.12.2018 den 18.27, Minya skrev: Tannsjekk, utvidet blodprøve og urinprøve så snart som mulig for å utelukke noe alvorlig. Rask vektnedgang hos katter er dessverre ofte et symptom på noe alvorlig. Takk for tips😊 Skal ta kontakt snart, men tror ikke jeg får time før etter jul
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #11 Skrevet 21. desember 2018 På 18.12.2018 den 15.59, Million skrev: Med mindre man sier fra, så er gjerne tenner et oversett punkt under mange helsekontroller hos veterinær. Min egen hund var 5 år gammel før de oppdaget at hun manglet en jeksel under en årlig kontroll. Fem år med årlige sjekker osv uten å oppdage det.... Så ja, jeg tror nok noen vonde, løse eller betente tenner kan gå veterinæren hus forbi med mindre man spesifikt ber dem om å sjekke det nøye. Veldig mange dyr mangler tenner uten at dette er noe å bli store i øynene av. En tannsjekk hos veterinæren innebærer å sjekke status på tannsteindannelse, feilstillinger, eventuell betennelse i tannkjøtt eller andre helt åpenbare "feil". Ønskes det en mer grundig sjekk bør katten eller hunden i narkose for å få tatt røntgen av tennene. Det er dette som er mest avslørende med tanke på tannpine hos dyrene våre. Anonymkode: 8603f...611
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå