AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #1 Skrevet 18. desember 2018 Hadde uvarslet ulykkesøvelse på jobben, hvor en kollega reagerte kraftig da hun har vært vitne til en lignende ulykke tidligere med dødelig utfall. Ledelse og lege var klar over dette på forhånd, men valgte likevel å utføre øvelsen uten varsel. Hun ønsker selv ikke å snakke om det. Tenker på hendelsen i ettertid og får helt vondt i magen. Vi andre kunne og hatt traumatiske opplevelser som ble trigget av øvelsen, uten at ledelsen viste om det. Synes det var uetisk av lege og ledelse å utføre øvelsen uten å informere om det på forhånd på noen måte, spesielt med tanke på at de viste om min kollega. Vurderer å sende inn klage. Overreagerer jeg her? Har heller ikke vært borte i slike øvelser før, så jeg vet ikke om det er vanlig at de skjer uvarslet eller ei. Anonymkode: a5a49...780
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #2 Skrevet 18. desember 2018 Du burde sende inn klage. Synes ikke du overreagerer. Anonymkode: e0f28...4b1 1
FrodeF Skrevet 18. desember 2018 #3 Skrevet 18. desember 2018 (endret) Hvis dere er for skjøre til å trene på dette, hvordan skal dere fungere i en reell situasjon? Endret 18. desember 2018 av FrodeF 13
wintergirl Skrevet 18. desember 2018 #4 Skrevet 18. desember 2018 (endret) Men er det ikke greit å kunne gå igjennom det, i tilfelle dere kommer i lignende situasjon igjen? Endret 18. desember 2018 av wintergirl 5
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 18. desember 2018 #5 Skrevet 18. desember 2018 (endret) Så derfor skal det ikke være øvelser, siden noen kan ha opplevd noe lignende? Ikke sånn det funker, det vil alltid være noen som har opplevd ting, skal man drive å ta hensyn, hele tiden, kan man jo slutte med øvelser, men det blir mer feil. Endret 18. desember 2018 av AthenaRavenLuna
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #6 Skrevet 18. desember 2018 Synes vedkommende kollega kunne fått beskjed, eller at de kunne lagt det til en tid hun ikke hadde vakt, men synes i hovedsak at slikt skal være uforberedt. Anonymkode: 81700...6b2 3
solmåneogstjerner Skrevet 18. desember 2018 #7 Skrevet 18. desember 2018 Du overreagerer ja. Om det er slik at alvorlige ulykker kan skje der, så må man øve. Og en stor del av det er at det kommer overraskende. Om hele anlegget holder på å gå i lufta, tror du dere får beskjed dagen før? Dere må kunne takle at ting skjer. Det er hele poenget med slike øvelser. Varslet på forhånd så har det bare en brøkdels nytteverdi. 3
wintergirl Skrevet 18. desember 2018 #8 Skrevet 18. desember 2018 Men ts, mener dere at sånne øvelser er nytteløse eller? For det er vel for å redde liv, selv om det kan gå galt så kan det også gå bra, fordi dere har øvd dere. 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #9 Skrevet 18. desember 2018 Jeg mener hun burde fått beskjed på forhånd. Jeg var barn da, men på barneskolen så pleide de å informere meg om at brannalarmen skulle gå siden jeg fikk panikk og omtrent var ute av stand til å fungere resten av skoledagen. (Satt en time på lærerværelset etterpå, gråt fordi jeg trodde folk hadde brent inne selv om det bare var øvelse). Jeg forstår kollegaen din. Synes det er veldig dumt de ikke tar hensyn når hun har en tydelig traumehistorie. Anonymkode: 34bd2...573 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #10 Skrevet 18. desember 2018 Jeg mener også hun burde fått beskjed på forhånd. Anonymkode: 0c176...65d
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #11 Skrevet 18. desember 2018 Jeg synes absolutt de burde varslet denne ene kollegaen når de kjente til situasjonen hennes, men dere andre burde ikke blitt varslet. Uvarslede øvelser er så fryktelig mye mer effektive enn varslede. Se bare på en gjennomsnittlig varslet brannøvelse - hvor mange driver ikke og surrer og roter, og gidder ikke lette på ræva før de omtrent blir dratt ut av lokalet? Dersom denne typen situasjon er en reell fare hos dere ville det også være feil å droppe å øve på det pga. kollegaen din. Det er viktigere at dere er forberedt, enn å spare følelsene hennes. Men igjen - jeg synes akkurat hun burde vært varslet. De bør ta hensyn når de vet, men de skal ikke ta høyde for alle mulige eventualiteter, for da blir det ikke mulig å gjennomføre en nyttig øvelse. Anonymkode: eeddd...fd9 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #12 Skrevet 18. desember 2018 Øvelser er helt vanlige. Det må da være den som har traumatisk opplevelse som må si i fra til ledelsen slik at vedkommende kan varsles på forhånd. På skolen hvor jeg jobber, ble en elev alltid varslet før en øvelse. Pga traumatisk opplevelse (utøya). Anonymkode: 9eb56...9e8
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #13 Skrevet 18. desember 2018 Jeg har ikke opplevd noe traumatisk, men ville blitt passe pissed hvis en terroraksjon ble satt i gang på arbeidsplassen uten at vi visste det var en øvelse. Anonymkode: af512...51b
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #14 Skrevet 18. desember 2018 Går utfra dere jobber på et sykehus? Da skal INGEN andre enn de som er ledere etc vite om øvelser, nettopp fordi det skal være så realistisk som mulig. Dere overreagerer. Om din kollega ikke takler dette, bør hun ikke jobbe på akuttsykehus.... Anonymkode: 54844...6b2
wintergirl Skrevet 18. desember 2018 #15 Skrevet 18. desember 2018 Til dere som mener dere hadde reagert selv og mener den traumatiserte skal bli visst hensyn. Hvis man jobber på et sted hvor liv skal reddes, så må man takle sånne situasjoner, eller så får man slutte i den type jobb å finne seg noe annet. Hvis noen som sto dere nær trengte øyeblikkelig hjelp, så vil dere vel ha en som takler det, eller? Ikke for å være ufin Ts. Har hun såpass med traumer at hun ikke takler dette, så bør hun og kanskje flere av dere slutte. Vi kan ikke ha folk som nøler når det står på sekundene. Ønsker din kollega lykke til og håper det blir bedre for henne med tiden❤ 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå