T-Rex Skrevet 18. desember 2018 #1 Skrevet 18. desember 2018 Jeg foretrekker å ikke kjøpe ferdigrutet svor, fordi jeg liker at den ikke er rutet på skrå, men sånn at svoren følger de oppskårne stykkene (om dere forstår). Men dette er alltid et lite h...te, selv om jeg har virkelig skarpe kjøkkenkniver. Noen som har et triks? Er eneste mulighet for å komme lett unna, å få det rutet etter spesifikasjon i butikk?
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #2 Skrevet 18. desember 2018 Bruk tapetkniv, det er det eneste som virkelig funker. Anonymkode: 70f5c...041 5
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #3 Skrevet 18. desember 2018 Gjør det etter at den er dampet, da er svoren lettere å skjære. Anonymkode: 9bc29...4e7 2
T-Rex Skrevet 18. desember 2018 Forfatter #4 Skrevet 18. desember 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Bruk tapetkniv, det er det eneste som virkelig funker. Anonymkode: 70f5c...041 Noe sånt, altså? Jeg har prøvd kniver av typen blad som brekkes av, men det har ikke vært noen suksess. Takk for tips!
T-Rex Skrevet 18. desember 2018 Forfatter #5 Skrevet 18. desember 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Gjør det etter at den er dampet, da er svoren lettere å skjære. Anonymkode: 9bc29...4e7 Da er det vel umulig å få krydret ribba skikkelig? Jeg pleier å gni rikelig med salt og pepper ned i "sprekkene", flere dager før steking. 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #6 Skrevet 18. desember 2018 https://gladkokken.no/oppskrifter/ribbe-jul-sprøsvor-perfektribbe-saftig-salt jeg gjør alltid som i denne videoen. funker veldig bra Anonymkode: c0075...4a2
Jerry Lee Skrevet 18. desember 2018 #7 Skrevet 18. desember 2018 1 time siden, T-Rex skrev: Noe sånt, altså? Jeg har prøvd kniver av typen blad som brekkes av, men det har ikke vært noen suksess. Takk for tips! Tapetkniv er strålende om du ikke skyver bladet for langt ut. Da bare bøyer det seg. Anbefaler også Stanleykniv der bladene er "fastere". 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #8 Skrevet 18. desember 2018 2 timer siden, T-Rex skrev: Noe sånt, altså? Jeg har prøvd kniver av typen blad som brekkes av, men det har ikke vært noen suksess. Takk for tips! Den så ikke veldig egnet ut. Tror det må menes noe á la denne. Brytebladkniver finnes også i flere størrelser, og de kraftige tåler nok mye mer enn de små "papirknivene" du får på bokhandelen. Ellers har jeg alltid hørt at en Stanleykniv med nytt, skarpt blad skal være tingen. Anonymkode: 7e1a7...44a 1
T-Rex Skrevet 18. desember 2018 Forfatter #9 Skrevet 18. desember 2018 1 hour ago, Jerry Lee said: Tapetkniv er strålende om du ikke skyver bladet for langt ut. Da bare bøyer det seg. Anbefaler også Stanleykniv der bladene er "fastere". Det kan være at jeg må investere i noe bedre, da. Hm. Ser at First Price ribba på Kiwi har svor som er rutet slik jeg liker. Men jeg tror ikke jeg tør å gamble med råvarekvaliteten på noe jeg spiser en gang i året.
Oppgitt78 Skrevet 18. desember 2018 #10 Skrevet 18. desember 2018 Ser at stanley allerede er nevnt, og det er et godt alternativ. Kjøp gjerne et «krokblad» til den, så går jobben nesten av seg selv.
Kontormus Skrevet 18. desember 2018 #11 Skrevet 18. desember 2018 Gildes frosne tynnribbe fikk høy score og er ferdig rutet
Forundret.. Skrevet 18. desember 2018 #12 Skrevet 18. desember 2018 Skalpellblad er jeg fornøyd med å bruke. 1
Jerry Lee Skrevet 18. desember 2018 #13 Skrevet 18. desember 2018 7 minutter siden, Kontormus skrev: Gildes frosne tynnribbe fikk høy score og er ferdig rutet Har mange ganger måttet rute/skjære på nytt "ferdig rutete" ribber. De har egentlig bare vært "stripet", og man skal skjære gjennom svoren og et par mm ned i spekket. Sjelden er "ferdigrutete" slik.
Kontormus Skrevet 18. desember 2018 #14 Skrevet 18. desember 2018 Akkurat nå, Jerry Lee skrev: Har mange ganger måttet rute/skjære på nytt "ferdig rutete" ribber. De har egentlig bare vært "stripet", og man skal skjære gjennom svoren og et par mm ned i spekket. Sjelden er "ferdigrutete" slik. Kjøpte denne selv for noen dager siden. Tror jeg gikk over med kniven (veldig skarp kjøttkniv) hist og her. Men greit rutet og smakte bra 😀
Jerry Lee Skrevet 18. desember 2018 #15 Skrevet 18. desember 2018 3 timer siden, T-Rex skrev: Da er det vel umulig å få krydret ribba skikkelig? Jeg pleier å gni rikelig med salt og pepper ned i "sprekkene", flere dager før steking. Nettopp. Rut, og gni salt og pepper godt inn . La ribba trekke til seg dette et par døgn i kjøleskap. Men husk å ta den ut og la den få tilnærmet romtemperatur før den går i ovnen.
Jerry Lee Skrevet 18. desember 2018 #16 Skrevet 18. desember 2018 1 minutt siden, Kontormus skrev: Kjøpte denne selv for noen dager siden. Tror jeg gikk over med kniven (veldig skarp kjøttkniv) hist og her. Men greit rutet og smakte bra 😀 Flott. Har mange ganger opplevd å måtte gjøre jobben om igjen siden det var nesten bare markerte ruter. Sjekker uansett alltid om det er skåret ned i spekket der krydderet skal trekkes inn.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #17 Skrevet 18. desember 2018 Vi kjøper skalpell på Apotek1. https://www.apotek1.no/produkter/swann-morton-skalpell-15-steril-10stk-842948p Anonymkode: 1abb4...5e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå