AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #1 Skrevet 18. desember 2018 Jeg har hørt av mange at det er vanskelig å få fast jobb som lærer i kommunen der jeg bor. Men så er det jo sånn at hvis du har jobbet i vikariater i samme kommune sammenhengende i 3? 4? år, så har du rett på fast. Jeg er på siste året i studiet mitt nå. Jobber litt som tilkallingsvikar på en skole. Det jeg egentlig hadde tenkt å gjøre, var å søke jobb både her og i nabokommunene som er i pendleravstand. Men la oss si jeg får et vikariat i kommune 1 ett år, neste år får jeg et vikariat i kommune 2, og deretter et vikariat i kommune 3. Evt at jeg jobber som tilkalling i to ulike kommuner. Da får jeg jo aldri fast jobb?? Med mindre jeg søker på en fast stilling og får den, da. Men da skal man vel ha rimelig flaks. Og la oss si jeg jobber som tilkalling på ulike skoler i kommune 1 i tre år, har jeg rett på fast stilling da? Eller må det være lengre, faste vikariater? Usikker på om jeg bør holde meg innenfor en kommune, eller søke rundt her og der. Vil jo selvfølgelig søke på faste jobber som dukker opp, men er usikker på om det lønner seg å søke på vikariater i ulike kommuner. Tips og råd? Anonymkode: ea918...ef2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #2 Skrevet 18. desember 2018 Det lønner seg absolutt å jobbe lengst mulig på samme sted. Ofte får man tilbud om fast etter et år som vikar dersom ledelsen er fornøyd. Det er heller ikke umulig å få fast stilling. Om noen år nå er det jo sånn at det ikke uteksamineres noen grunnskolelærere på grunn av overgangen fra fireårig til femårig utdanning. Akkurat da blir det nok litt mindre konkurranse ihvertfall. Hvis du ikke får jobb, ta mer utdannelse mens du venter/jobber som vikar. Pass på å ha nok matte, norsk og engelsk, som er de fagene med kompetansekrav i grunnskolen. Da stiller du bedre i konkurransen. Lykke til! Hilsen lærer som endelig har fått fast jobb etter masse vikariater. Anonymkode: b006a...0b3 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #3 Skrevet 18. desember 2018 Tror vikariatene må være uten opphold for å få fast. Best å holde seg i en kommune. Samtidig er det viktig med arbeidserfaring, bygge ansiennitet. Ring på jobber som du tenker å søke. Har du bekjente i skolen så bruk det. Er du mann er du heldig, lettere å få jobb da (min erfaring). Ikke vær kresen, ikke sikkert første jobb er drømmejobben, men da er du på vei, og kanskje blir det bedre enn du tror. Lykke til! Anonymkode: 271df...e01
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #4 Skrevet 18. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det lønner seg absolutt å jobbe lengst mulig på samme sted. Ofte får man tilbud om fast etter et år som vikar dersom ledelsen er fornøyd. Det er heller ikke umulig å få fast stilling. Om noen år nå er det jo sånn at det ikke uteksamineres noen grunnskolelærere på grunn av overgangen fra fireårig til femårig utdanning. Akkurat da blir det nok litt mindre konkurranse ihvertfall. Hvis du ikke får jobb, ta mer utdannelse mens du venter/jobber som vikar. Pass på å ha nok matte, norsk og engelsk, som er de fagene med kompetansekrav i grunnskolen. Da stiller du bedre i konkurransen. Lykke til! Hilsen lærer som endelig har fått fast jobb etter masse vikariater. Anonymkode: b006a...0b3 TS her. Jeg har tatt videreutdanning allerede. Gjør det nå bl.a fordi jeg ikke fikk noe jobb. Til sommeren vil jeg ha bachelor i ett fag (faglærerutdanning), samt 60stp i både norsk og engelsk. Tenker jeg kan ta noe videreutdanning på deltid etter sommeren, men studiegjelda mi begynner å bli høy, så det må i så fall bli uten studielån. Har mer studielån utenom den utdannelsen jeg har nevnt her. Det er jo en grense for hvor lenge man kan leve på lånekassa! Ja, er det i 2021 at det ikke uteksamineres nye glu-studenter? Men det uteksamineres jo faglærerstudenter samt de som tar videreutdanning og PPU. Får uansett håpe at det blir noen fler stillinger ledige enn nå. Anonymkode: ea918...ef2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #5 Skrevet 18. desember 2018 11 minutter siden, AnonymBruker said: Tror vikariatene må være uten opphold for å få fast. Best å holde seg i en kommune. Samtidig er det viktig med arbeidserfaring, bygge ansiennitet. Ring på jobber som du tenker å søke. Har du bekjente i skolen så bruk det. Er du mann er du heldig, lettere å få jobb da (min erfaring). Ikke vær kresen, ikke sikkert første jobb er drømmejobben, men da er du på vei, og kanskje blir det bedre enn du tror. Lykke til! Anonymkode: 271df...e01 Hva hvis: Man får to 100% årsvikariater. De blir ikke forlenget, og man står uten jobb frem til februar. Så får man et vikariat frem til sommeren. Starter man på scratch igjen til høsten, da? TS Anonymkode: ea918...ef2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #6 Skrevet 18. desember 2018 Om du ikke har barn som holder deg igjen på stedet, bør du vurdere å søke jobber i andre kommuner hvor det er lærermangel. Få erfaring, fast inntekt over tid. Da har du mer å komme med på intervju. Anonymkode: 8a57d...cd9 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #7 Skrevet 18. desember 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Om du ikke har barn som holder deg igjen på stedet, bør du vurdere å søke jobber i andre kommuner hvor det er lærermangel. Få erfaring, fast inntekt over tid. Da har du mer å komme med på intervju. Anonymkode: 8a57d...cd9 Det er ikke aktuelt å flytte, men jeg er åpen for å pendle til nabokommunene. Jeg vet at det er lettere å få jobb i noen av nabokommunene (vikariater i hvert fall), men så er det jo problemstillingen jeg har kommet med. Må jeg «velge» meg en kommune hvis jeg skal ha noe sjans på fast jobb? Det kan jo som sagt hende at jeg får vikariater her og der i ulike kommuner, men da får jeg ikke opparbeidet meg noe rett til fast jobb etter tre år. TS Anonymkode: ea918...ef2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå