Gå til innhold

Hvor bør jeg ha mine forsikringer og hvilken forsikringer bør jeg ha?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 25 år og student på siste året. Nå skal altså sanke voksenpoeng og skaffe meg diverse forsikringer. Så da trenger jeg en del råd og tips, for jeg har ikke peiling!

Jeg kan jo fortelle at jeg har bank hos DnB, bilforsikring hos Gjensidige og dyreforsikring hos Agria. Jeg leier en leilighet (eier altså ikke). Jeg har altså en bil og vet at jeg må ha forsikring på den, så det er i orden. Har også forsikret hunden min. Ellers har jeg ingenting.

Så da lurer jeg på følgende:

• Hvilken forsikringer bør/må jeg ha?
    og
  • Hvor bør jeg ha forsikringene hen? Hva er billigst og best?
  • Tilleggsspørsmål: hvor er det lurt å spare pensjon? Står ingenting på lønnsslippen min at jeg trekker pensjon...

Takk på forhånd :)

Anonymkode: da8f1...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, padawan skrev:

Helt klart innboforsikring som forsikrer eiendelene dine i tilfelle brann, innbrudd eller lignende.

Hvor bør jeg ha denne da? Jeg har en samboer som har innboforsikring. Vil den gå for begges eiendeler siden vi bor i samme leilighet eller må jeg ha min egen i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge dere er registrert på samme adresse i folkeregisteret dekker hennes innboforsikring dine ting også, iallefall opp til en gitt samlet verdi. 

Du tegner forsikring der du får best pris og vilkår. Er du fortsatt student regner jeg med du får det via studentforening eller lignende. I arbeidslivet kan du sjekke via tillitsvalgtforeningene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen?

30 minutter siden, padawan skrev:

Du tegner forsikring der du får best pris og vilkår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva som er "best" er jo relativt. Ville tatt en runde hos de du er hos å prøve å samle alle et sted, det pleier å lønne seg uansett. Bor dere sammen og samboer har innboforsikring, vil det gjelde for deg også, hvis det står i hans innboforsikring at det blir flere enn han i husholdningen. Det ville jeg sjekket ut.

Gjensidige: Utbetaler kundeutbytte og er stort sett gode

IF: Vært fornøyd der

Sparebank 1: Veldig god når det har skjedd en skade og veldig fornøyd der.

Pensjons: Logg inn på www.norskpensjon.no og du vil se hvor din arbeidsgiver spare til pensjon for deg. Dette fremkommer ikke på lønnslippene. Når du har logget inn der, så logger du inn der du ser din pensjonsavtale ligger. Der vil du få oversikt over hvor mye arbeidsgiver setter av til deg. Dette kan HR-avdelingen eller ligenende på jobben din også informere om. Jeg ville da har sjekket hvor stor aksje-andel du har på pensjonen din og endret denne til 100% om den ikke er det allerede, siden du er så ung.

Angående andre forsikringer, så kan man vurdere uførepensjon eller kristisk sykdom. Førstnevnte er en utbetaling som kommer hvis du bli varig arbeidsuføre i tillegg til det du får utbetalt fra staten. (66% inntil 6 G) som ung student vil du mest sannsynlig bli  minstepensjonist om du skulle blitt arbeidsuføre nå. Kritisk sykdom er en utbetaling ved en kritisk sykdom. De aller fleste forsikringsselskaper tilbyr dette.

Jeg vil som jeg sa innledningsvis tatt kontakt der jeg har forsikringene i dag og prøvd å samle, og bedt om en samtale med en forsikringsrådgiver om anbefalinger rundt din situasjon. Det samme ville jeg gjort i banken din. Be om et møte angående sparing til pensjon og gjennomgang på det. Sparebank 1 f.eks er både bank og forsikring og du kan komme inn til en rådgivningssamtale når det kommer til både bank og pensjon.

Anonymkode: 3f8fb...756

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt ærlig litt spesielt å være 25 år og ikke ha tenkt på å ha forsikring på seg selv før nå.

Jeg har If start siden jeg er under 26 år som inkluderer blant annet reiseforsikring, innbo, ulykkesforsikring, pc-forsikring og helsetelefon. Reiseforsikringen inkludert i IF er Europeiske reiseforsikring som er det beste man kan få, snakker av erfaring. Jeg har også uføreforsikring gjennom forbundet jeg er medlem av. 

Det er lurt å spare til pensjon i f.eks aksjesparekonto. Jeg sparer ca 10.000 i året gjennom KLP siden jeg er offentlig ansatt i året der allerede, og man gjør lurt i å spare like mye til pensjon som man er gammel (hos deg 25 kr) daglig til pensjon. 

Anonymkode: ce6c1...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt ærlig litt spesielt å være 25 år og ikke ha tenkt på å ha forsikring på seg selv før nå.

Jeg har If start siden jeg er under 26 år som inkluderer blant annet reiseforsikring, innbo, ulykkesforsikring, pc-forsikring og helsetelefon. Reiseforsikringen inkludert i IF er Europeiske reiseforsikring som er det beste man kan få, snakker av erfaring. Jeg har også uføreforsikring gjennom forbundet jeg er medlem av. 

Det er lurt å spare til pensjon i f.eks aksjesparekonto. Jeg sparer ca 10.000 i året gjennom KLP siden jeg er offentlig ansatt i året der allerede, og man gjør lurt i å spare like mye til pensjon som man er gammel (hos deg 25 kr) daglig til pensjon. 

Spare til pensjon på "aksjesparekonto" er jo det veldig vidt begrep. Aksjesparekonto er jo ikke et spareprodukt, men en samlingskonto hvor du kan samle aksjer, aksjefond, egenkapitalbevis osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UFØREFORSIKRING! 

Anonymkode: 24f2e...a42

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Spare til pensjon på "aksjesparekonto" er jo det veldig vidt begrep. Aksjesparekonto er jo ikke et spareprodukt, men en samlingskonto hvor du kan samle aksjer, aksjefond, egenkapitalbevis osv.

Og det er helt opp til den enkelte om man vil spare i aksjer eller fond, men at man kan bruke det til forskjellige ting gjør ikke at det er et dårlig råd. Om du har bedre råd kan du jo komme med dem selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...