Gå til innhold

Alle på Markedshøyskolen og Høyskolen Kristiania får A selvom de hadde 2-3 i snitt fra VGS

Anbefalte innlegg

Skrevet

De jeg kjenner som går på disse skolene var ikke særlig skoleflinke på videregående. De endte opp med et dårlig snitt til tross for at de var på skolen hver dag og gjorde leksene sine. Likevel får nærmest alle A i alle fag etter at de begynte på en av de to institusjonene. Hva er greia med det? Jeg har ikke inntrykk av at disse skolene er spesielt populære i næringslivet og kanskje dette er hvorfor?

Folk som hadde 5-6 i snitt på videregående kan gjerne få noen Eer og Der på NTNU mens folk som hadde 2-3 får altså bare toppkarakterer ved Markedshøyskolen og Høyskolen Kristiania. 

Anonymkode: dd156...603

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går vel rett i trollets felle når jeg nå må kommentere at Markedshøyskolen ER nå Høyskolen Kristiania, men ok.

Nei... tror det handler mer om at på vgs. og ungdomsskolen skulle du ha skole fra 08:00 - 16:00 med fag som KRLE, Naurfag og Algebra. Sier seg selv at hvis drømmen er å bli snekker, så får du sannsynligvis et høyere snitt på snekkerstudiet enn du fikk på vgs. men dette ble vel en for logisk sammenheng.

Kan også ha noe med at man søker seg inn på studier man har en genuint interesse for personlig. Jeg f.eks. har lest mer psykologi-pensum enn de som studerer profesjonen på UiO, mens jeg var på vgs. fordi jeg hadde nettopp denne interessen. Ja, hadde jeg studert psykologi på UiO sier det seg selv at jeg ikke ville fått stryk slik ''alle'' fikk i type naturfag på vgs.

Anonymkode: 8a01b...dcd

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går vel rett i trollets felle når jeg nå må kommentere at Markedshøyskolen ER nå Høyskolen Kristiania, men ok.

Nei... tror det handler mer om at på vgs. og ungdomsskolen skulle du ha skole fra 08:00 - 16:00 med fag som KRLE, Naurfag og Algebra. Sier seg selv at hvis drømmen er å bli snekker, så får du sannsynligvis et høyere snitt på snekkerstudiet enn du fikk på vgs. men dette ble vel en for logisk sammenheng.

Kan også ha noe med at man søker seg inn på studier man har en genuint interesse for personlig. Jeg f.eks. har lest mer psykologi-pensum enn de som studerer profesjonen på UiO, mens jeg var på vgs. fordi jeg hadde nettopp denne interessen. Ja, hadde jeg studert psykologi på UiO sier det seg selv at jeg ikke ville fått stryk slik ''alle'' fikk i type naturfag på vgs.

"Snekkerstudiet", som egentlig ikke er noe, er på vgs-nivå. 

Anonymkode: 6acc1...35b

• Liker 4
Skrevet

Greit. Du tok ikke poenget mitt. Ok.

• Liker 2
Skrevet
På 18.12.2018 den 16.00, AnonymBruker skrev:

Med denne logikken betyr vel dette at disse  5-6-elevene fra vgs er umotiverte hvis de får en og annen D og E på NTNU? At alle på Kristiania er motiverte, mens de på andre universiteter er umotiverte? Neppe... 

Anonymkode: a4dfb...776

• Liker 7
Skrevet

Ok. Da pratet vi forbi hverandre igjen. Tror egentlig tråden er meningsløs, egentlig. Bør kanskje stenges.

Skrevet
På 18.12.2018 den 16.00, AnonymBruker skrev:

Hva er det du mener her? Mener du virkelig at du kan mye mer enn studentene på profesjonsstudiet i psykologi på det de lærer gjennom studiet? Det høres utrolig arrogant ut og lite virkelighetsnært. Ut ifra hvordan du skriver innlegget ditt tror jeg ikke du har en solid høyere utdanning i det hele tatt. Det er mye man lærer gjennom høyere utdanning enn bare pensumet. 

Anonymkode: fe450...412

• Liker 12
Skrevet
On 12/18/2018 at 4:00 PM, AnonymBruker said:

Jeg f.eks. har lest mer psykologi-pensum enn de som studerer profesjonen på UiO

:)

Anonymkode: 684f0...e9a

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er det du mener her? Mener du virkelig at du kan mye mer enn studentene på profesjonsstudiet i psykologi på det de lærer gjennom studiet? Det høres utrolig arrogant ut og lite virkelighetsnært. Ut ifra hvordan du skriver innlegget ditt tror jeg ikke du har en solid høyere utdanning i det hele tatt. Det er mye man lærer gjennom høyere utdanning enn bare pensumet. 

Anonymkode: fe450...412

Dere tar ikke poenget mitt, og det går helt fint.

Poenget mitt var at jeg har lest mer psykologi enn jeg har lest f.eks. matte.

Hva egner jeg meg best til da? Hva gjenspeiler mine ferdigheter best da? Hva viser mine interesser best da?

Jo, å ha en 2, 2 og 2 fordelt på matte, naturfag og KRLE senker selvfølgelig et snitt. Gir det grobunn for uttalelsen om at høyskoleutdanninger plutselig er så enkle å gjennomføre? Nei. Kanskje det nettopp har mer med interesse og ferdigheter å gjøre? At man faktisk på høyskole- og universitetsnivå kan studere noe man kan litt fra før, og har en interesse av?

Det at dere ikke tok ''snekkerstudie''-poenget mitt viser at dere ikke vil forstå og tråden bare sporer av. Forlater her.

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere tar ikke poenget mitt, og det går helt fint.

Poenget mitt var at jeg har lest mer psykologi enn jeg har lest f.eks. matte.

Hva egner jeg meg best til da? Hva gjenspeiler mine ferdigheter best da? Hva viser mine interesser best da?

Jo, å ha en 2, 2 og 2 fordelt på matte, naturfag og KRLE senker selvfølgelig et snitt. Gir det grobunn for uttalelsen om at høyskoleutdanninger plutselig er så enkle å gjennomføre? Nei. Kanskje det nettopp har mer med interesse og ferdigheter å gjøre? At man faktisk på høyskole- og universitetsnivå kan studere noe man kan litt fra før, og har en interesse av?

Det at dere ikke tok ''snekkerstudie''-poenget mitt viser at dere ikke vil forstå og tråden bare sporer av. Forlater her.

Det er du som ikke tar poenget: At man (forhåpentligvis) er mer interessert på høyere utdanning siden man kan studere det man vil gjelder alle, uavhengig av studiested. Det er derfor irrelevant i forhold til Høyskolen Kristiania. 

• Liker 7
Skrevet

Det er ganske stor forskjell på universitetsstudier og slike "tulleskoler". På uni er det ikke meningen at flesteparten skal få A. Mange praktiserer normalfordeling, og da skal noen ha A, B, C, D og E, men flesteparten skal havne rundt midten. Hvis elevene helt enkelt er for flinke, så skrus nivået opp slik at eksamen og sensur blir strengere. Det følges ikke i like stor grad av alle skoler, men er ganske utbredt i de tyngste miljøene. 

Anonymkode: 97a03...393

• Liker 4
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ganske stor forskjell på universitetsstudier og slike "tulleskoler". På uni er det ikke meningen at flesteparten skal få A. Mange praktiserer normalfordeling, og da skal noen ha A, B, C, D og E, men flesteparten skal havne rundt midten. Hvis elevene helt enkelt er for flinke, så skrus nivået opp slik at eksamen og sensur blir strengere. Det følges ikke i like stor grad av alle skoler, men er ganske utbredt i de tyngste miljøene. 

Anonymkode: 97a03...393

Det er jo helt håpløst å kalle dette en «tulleskole» uten at du har oversikt over hvordan de gjør det med karakterfordelingen her🙄 Høyskolen Kristiania praktiserer også normalfordeling, så at alle får A-er er plent umulig. 

Anonymkode: 3d52e...10e

Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Det er du som ikke tar poenget: At man (forhåpentligvis) er mer interessert på høyere utdanning siden man kan studere det man vil gjelder alle, uavhengig av studiested. Det er derfor irrelevant i forhold til Høyskolen Kristiania. 

kk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...