Gå til innhold

Knallsterk CV, men masse skrivefeil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man få jobben, hvis man har den sterkeste CV'n, men dessverre har  masse skrivefeil i jobbsøknaden.

Anonymkode: fabc1...436

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs hvilken type jobb det er, vil jeg tro.

Men dårlig grammatikk er vel aldri en vinner, uansett. Ikke her på KG heller.

Anonymkode: 712e5...f14

• Liker 3
Skrevet

Men dessverre..? Har du sendt inn en CV med masse skrivefeil? Hvis ja - håp på det beste, forvent det verste. Hvis nei - få hjelp av noen til å fikse på den :)

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Anim92 skrev:

Men dessverre..? Har du sendt inn en CV med masse skrivefeil? Hvis ja - håp på det beste, forvent det verste. Hvis nei - få hjelp av noen til å fikse på den :)

Enig! 

Men hva er grunnen til disse skrivefeilene? 

Skrevet
32 minutter siden, Mona123 skrev:

Enig! 

Men hva er grunnen til disse skrivefeilene? 

Vet ikke hva grunnen er, men det var stavefeil.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Kommer nok an på jobben. Hvis du søker på jobb som journalist eller norsklærer tviler jeg på at en med masse skrivefeil får den. Er du snekker eller butikkmedarbeider er det nok ikke like krise.

Skrevet

I våre dager er det selvsagt at en benytter retteprogrammer, og disse luker ut de fleste feila (men ikke alle). En søknad der slikt hjelpemiddel ikke er benyttet, vitner om en likegyldighet og mangel på respekt som iallfall jeg vil merke meg hvis jeg skal plukke ut søkere til intervju.

Anonymkode: ac468...3f4

• Liker 2
Skrevet

Spørs helt hvilken stilling og i hvilken bransje du søker.

Anonymkode: 847fb...29e

• Liker 2
Skrevet

Hvis de søker etter butikk medarbeider eller spesial pedagog går det sikkert bra. 

Anonymkode: 1349e...619

Skrevet

Det kommer an på hvor dårlige de andre søknadene er, om det er strenge krav til å være god i norsk i stillingen og om det stilles høye krav til nøyaktighet. En søknad og/eller CV full av skrivefeil gir et slurvete inntrykk, dårlig språk kan i verste fall medføre alvorlige misforståelser og man gir generelt et skikkelig dårlig inntrykk.  

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Kommer nok an på jobben. Hvis du søker på jobb som journalist eller norsklærer tviler jeg på at en med masse skrivefeil får den. Er du snekker eller butikkmedarbeider er det nok ikke like krise.

Det er en jobb hvor det ikke får forekomme skrivefeil, men kanskje de kan se med litt milde øyne. Eventuelt håpe på forbedring.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er en jobb hvor det ikke får forekomme skrivefeil, men kanskje de kan se med litt milde øyne. Eventuelt håpe på forbedring.

Hvorfor skulle de se med milde øyne på det hvis det ikke får forekomme skrivefeil i den aktuelle jobben?

Anonymkode: 712e5...f14

• Liker 6
Skrevet

En knallsterk CV har ikke skrivefeil...

Anonymkode: 8dce6...d44

• Liker 7
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I våre dager er det selvsagt at en benytter retteprogrammer, og disse luker ut de fleste feila (men ikke alle). En søknad der slikt hjelpemiddel ikke er benyttet, vitner om en likegyldighet og mangel på respekt som iallfall jeg vil merke meg hvis jeg skal plukke ut søkere til intervju.

Anonymkode: ac468...3f4

Mangel på respekt faktisk.. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Anim92 said:

Mangel på respekt faktisk.. 

Jeg er enig i det. Manglende respekt, motivasjon og engasjement. 

Også enig i dette utsagnet:

10 minutter siden, AnonymBruker said:

En knallsterk CV har ikke skrivefeil...

Anonymkode: 8dce6...d44

Anonymkode: 88814...96d

• Liker 5
Skrevet

Da er det ikke en "knallsterk" CV. 

Anonymkode: 88180...169

• Liker 3
Skrevet

Jeg har tidligere hatt en jobb der jeg mottok drøssevis med CV'er til forskjellige jobber og en ting som alltid gjorde at CV'en havnet nederst i bunken var om den var veldig rotete, eller full av skrivefeil. 
Selv om ikke jobben i seg selv fordrer at man har korrekt norsk, så er det noe med å vise at man faktisk har lagt litt innsats i CV'en sin og at man har så pass respekt for de som skal lese den at man tar seg det "bryet" med å få noen til å lese korrektur eller i alle fall se igjennom selv ved hjelp av et staveprogram eller lignende. 

Min erfaring er forøvrig at de som virkelig sliter med lese/skrivevansker, dysleksi eller lignende faktisk er de flinkeste når det gjelder å sjekke hva de sender fra seg, så for de fleste andre regner jeg det som ren slurv og slurvere ble ikke ansatt hos meg, i alle fall. 

• Liker 5
Skrevet

Det kunne jo kanskje har vært tidsnød. At søkeren fant annonsen kort tid før søknadsfristen løp ut, men valgte å sende inn allikevel og håpe på det beste og rett og slett ikke hadde tid til å se over godt nok.

Skrevet

Vet du at du har problemer med rettskrivingen og har veldig lyst på en jobb, får du noen til å korrekturlese før du sender inn. Å ikke gjøre det er venstrehåndsarbeid. Stryk.

Anonymkode: 147ba...cd7

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Vet du at du har problemer med rettskrivingen og har veldig lyst på en jobb, får du noen til å korrekturlese før du sender inn. Å ikke gjøre det er venstrehåndsarbeid. Stryk.

(Å være keivhendt er ok, altså; venstrehåndsarbeid er et uttrykk.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...