AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #1 Skrevet 18. desember 2018 Har et barn som skal utredes for bla. autisme i løpet av våren. Jeg vet ikke så mye om diagnosen annet enn at det påvirker det sosiale samspillet med andre og at disse barna ofte er forsinket med språket. Kan barn med autisme gå på vanlig skole, eller finnes det spesialskoler? Kjenner på litt vonde følelser, og bekymrer meg for at barnet mitt evt. får en diagnose. Barnet er nå noen måneder eldre enn tre år. Bekymrer meg over fremtiden, hvordan blir det å prøve å få seg venner, tenk om barnet aldri utvikler språket sitt? Har mange «tenk om» tanker. Anonymkode: 768ef...839
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #2 Skrevet 18. desember 2018 Skjønner at dette er vanskelig. Jeg har en sønn med Asperger, det er en form for autisme, men sikkert ikke slik som barnet ditt utredes for? Det som kan være positivt med en diagnose er at det da blir satt inn hjelpetiltak slik at det vil være enklere for både barnet ditt og deg/dere å leve med det. Anonymkode: 6094b...447 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #3 Skrevet 18. desember 2018 Angående skoler, han kan gå på vanlig skole. Alt etter hvor han havner i autismespekteret kan han gå i ordinær klasse, i en klasse med flere elever som har autisme eller andre diagnoser, eller ha et eget rom med en nærperson. Anonymkode: 286ff...1f2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #4 Skrevet 18. desember 2018 husk at barnet ditt skal UTREDES. ikke sikkert at han har autisme engang. Jeg kan litt om dette, så om du forteller litt om gutten din, kan jeg kanskje svare deg litt. Barnet er baret 3 år, og noen er bare sen på enkelte områder. Anonymkode: 034d7...632
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #5 Skrevet 18. desember 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det som kan være positivt med en diagnose er at det da blir satt inn hjelpetiltak slik at det vil være enklere for både barnet ditt og deg/dere å leve med det. Anonymkode: 6094b...447 Dette. Det er kjempeviktig! Vårt barn ble diagnostisert som treåring, og hadde på det tidspunktet bare noen få ord. Vi var heldige, og kom raskt i gang med tiltak (EIBI), og han gikk gjennom en rivende utvikling. Nå, to år senere, prater han som en foss, og skal begynne på vanlig skole (sannsynligvis med litt støtte) til høsten. Nå er selvsagt barn med autisme like forskjellige som andre barn, så ting kan jo være annerledes for ditt barn, men om det skulle være autisme er det uansett veldig viktig å sette inn tiltak så raskt som mulig; forskning viser enkelt sagt at dess tidligere innsats, dess bedre resultater. Anonymkode: 7d681...019 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå