Gå til innhold

Omgangssyke. Reise eller bli hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal feire jul hos svigers i år, og skal etter planen ta tog dit i morgen. Turen tar åtte timer. I natt begynte yngstemann å kaste opp, han klarer fremdeles ikke å holde på melk/mat og han har fått feber.

Sannsynligheten for at vi må bli hjemme er vel stor, men hvis han kvikner til og vi andre ikke har blitt syke, skal vi da reise?

Kjipt å gå glipp av julefeiringa, men enda kjipere å potensielt smitte medpassasjerer  og/eller at resten av familien får det på toget...

Hva ville du gjort?

Anonymkode: f1b2b...31e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan dere ikke utsette reisen, til han er frisk ?

Anonymkode: 8b7f5...1ab

• Liker 9
Skrevet

Ikke sett dere på toget med omgangssyke, ikke noe særlig verken for dere, medpassasjerer eller de dere skal besøke. 

Det er fortsatt seks dager til jul. Utsett reisen et par dager. 

Anonymkode: fc0c8...3f5

• Liker 32
Skrevet

Utsett reisen selvfølgelig.

Anonymkode: 846d2...d67

• Liker 9
Skrevet

Grrr bli hjemme med de virusinfserte barna! Det smitter som bare det. Da drar man ikke på juleferie så hele familien ligger langflat til godt over nyttår med oppkast!

Anonymkode: 3d4cc...de7

• Liker 14
Skrevet

Jeg ville ikke tatt med et barn med omgangssyke på tog. Skulle dere kjørt dit selv i egen bil hadde det vært annerledes, men ikke når man er tett på andre mennesker med varierende helse. Omgangssyke er veldig smittsomt. Det er fremdeles flere dager igjen til jul så jeg ville reist senere i uken. God bedring til gutten din. :) 

• Liker 13
Skrevet

Det er selvfølgelig ikke greit å ta med en smittsom spyunge på toget!! Jeg hadde ikke orket å sitte i nærheten av dere på toget. Også 8 (!!!) timer! Prøv å ikke tenk kun på dere selv.

Anonymkode: f6392...024

• Liker 24
Skrevet

Ville blitt hjemme til ungen var frisk.

Anonymkode: 16e2f...ca7

• Liker 3
Skrevet

Åtte timer er for lenge. Tenk om du selv er blitt smittet, og begynner å kaste opp og få diaré etter en times togtur? Og smitter både togpassasjerer og familien dere skal feire jul hos?

Dere må vente noen dager og se om dere andre berger og yngstemann er frisk, før dere drar.

Anonymkode: 0b0a4...bcd

• Liker 5
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Vent noen dager, dere går ikke glipp av julefeiringen selv om dere utsetter reisen, det er forsatt 6 dager igjen til jul.

Skrevet

Dere utsetter reisen, det er fremdeles god tid igjen til jul. I mellomtiden kjører dere andre på med ido form eller hva det heter. De kjøpes på apotek og er forebyggende. 

Lurer veldig på hvorfor denne elendigheten dukker opp rundt jul hvert år? Hvorfor er det så vanlig akkurat da og ikke ellers i året? 

Anonymkode: 70aa0...50d

• Liker 1
Skrevet

Her ble hele familien syk med omgangssyke en jul. De som skulle kjøre bil i 8 timer måtte stoppe og ta inn på hotell etter 3 timer i bil. Da spydde to unger, foreldrene ble dårlig på kvelden og spydde og satt på do halve natten. Brukte litt lengre tid på veien dagen etter pga dobesøk hos foreldrene. Svigermor, svigerfar og svoger var dårlig i sitt hus. Jeg spydde og satt på do, høygravid, samboer var kvalm men kunne ikke bli dårlig siden jeg var ute av drift, svigers var dårlig, så ingen som kunne passe ungen vår (som utrolig nok var eneste som var i fin form). Det ble en dag med barnetv for de to.

Så nei, ikke dra på besøk før ungen er frisk og dere er sikker på at ingen andre i husstanden er smittet. Det blir en ødelagt jul for dere hvis dere eller svigers blir dårlige. 

Anonymkode: c8902...c03

• Liker 8
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere utsetter reisen, det er fremdeles god tid igjen til jul. I mellomtiden kjører dere andre på med ido form eller hva det heter. De kjøpes på apotek og er forebyggende. 

Lurer veldig på hvorfor denne elendigheten dukker opp rundt jul hvert år? Hvorfor er det så vanlig akkurat da og ikke ellers i året? 

Anonymkode: 70aa0...50d

Det er rundt da viruset har høysesong, men det har jo gått en tid nå. Vi har tatt eldste ut i juleferie allerede fra barnehagen , for jeg orker ikke få den driten i hus. Er ellers flinke til å vaske oss ofte på hendene 

Anonymkode: acc7c...bdf

• Liker 2
Skrevet

Du må vente 48 timer etter siste oppkast/diaré. Om du får det i morgen må du så vente 48 timer etter du er ferdig.

Anonymkode: f8060...c93

• Liker 6
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er rundt da viruset har høysesong, men det har jo gått en tid nå. Vi har tatt eldste ut i juleferie allerede fra barnehagen , for jeg orker ikke få den driten i hus. Er ellers flinke til å vaske oss ofte på hendene 

Skulle også ha gjort det, men nå er begge barna på skolen. I fjor tok vi ungen ut to dager tidlig pga omgangssyke og redsel for å bli smittet og få jula ødelagt. HELDIGVIS var han borte siste barnehagedag før jul. Da var det nemlig ett av barna som spydde MIDT på golvet, mens alle de andre barna satt der og lekte. O skrekk!

Flere skoler i byen vår har avlyst julefrokost-buffetene der alle tar med mat hjemmefra pga at de ønsker å begrense smitten av omgangssyke. Men ikke vår skole, nei. Så der grafser tusener barnehender på den samme maten, med siklende småsøsken og foreldre og besteforeldre......... Jeg rørte ikke noe mat, men kune jo ikke nekte førsteklassingen min å spise, akkurat. Selv om jeg hadde veldig lyst.... Så får vi se om jula berger. 😞

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet ikke helt hvor jeg har lagt hjernen min... At vi kan smitte de andre på toget kom jeg ikke på før akkurat i det jeg skrev dette innlegget. At vi kan smitte svigers tenkte jeg ikke på i det hele tatt 😂 Får skylde på nattevåk og at de to eldste barna aldri har hatt ordentlig omgangssyke, til tross for fulltid i barnehage. 

Da blir iallefall avreisen utsatt, så får vi se.

TS

• Liker 15
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skulle også ha gjort det, men nå er begge barna på skolen. I fjor tok vi ungen ut to dager tidlig pga omgangssyke og redsel for å bli smittet og få jula ødelagt. HELDIGVIS var han borte siste barnehagedag før jul. Da var det nemlig ett av barna som spydde MIDT på golvet, mens alle de andre barna satt der og lekte. O skrekk!

Flere skoler i byen vår har avlyst julefrokost-buffetene der alle tar med mat hjemmefra pga at de ønsker å begrense smitten av omgangssyke. Men ikke vår skole, nei. Så der grafser tusener barnehender på den samme maten, med siklende småsøsken og foreldre og besteforeldre......... Jeg rørte ikke noe mat, men kune jo ikke nekte førsteklassingen min å spise, akkurat. Selv om jeg hadde veldig lyst.... Så får vi se om jula berger. 😞

Hufff 😱 får håpe dere går klar dere også! Jeg ble så dårlig jula for to år siden at jeg har nesten blitt helt fanatisk etter det 😂 lå bare flatt i senga og kastet opp bare jeg rørte meg en cm. Og i fjor var jeg nygravid og dritkvalm hele jula! Så nå håper jeg på en kvalmefri jul! Skjønner det er litt vanskelig med skolebarn.. 

• Liker 1
Skrevet

Ville nok avvente ja. God bedring :)

Anonymkode: 76d63...2e0

Gjest BearMama
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke helt hvor jeg har lagt hjernen min... At vi kan smitte de andre på toget kom jeg ikke på før akkurat i det jeg skrev dette innlegget. At vi kan smitte svigers tenkte jeg ikke på i det hele tatt 😂 Får skylde på nattevåk og at de to eldste barna aldri har hatt ordentlig omgangssyke, til tross for fulltid i barnehage. 

Da blir iallefall avreisen utsatt, så får vi se.

TS

Bra 😊

Jeg hadde ikke blitt glad for å bli smittet på vei til svigers 😬

Skrevet (endret)

Jeg ble smittet lille julaften av noen som bare MÅTTE komme på julebesøk selv om barna var "litt småugne". Hele jula ble ødelagt for hele familien vår, bare fordi de på død og liv måtte stikke innom og spise litt småkaker. 

Dritten florerer sikkert i jula fordi folk er redde for å gå glipp av julefeiring og dermed går ut av huset når de bør holde seg hjemme. 

Man er kjempesmittsom frem til 48 timer etter siste oppkast/diaré. 

Endret av Sheltay Retrac
  • Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...