Gå til innhold

Når blir erfaring utdatert i jobbsammenheng?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på når erfaring på CV ikke lenger teller som relevant, når man søker på jobb.

For eksempel hvis man har jobbet innen bank for 15 år siden, vil det da telle som erfaring hvis man søker ny jobb i bank, eller blir det såpass foreldet at det ikke teller verken positivt eller negativt for jobben man søker? Hva tror dere?

Anonymkode: ff50f...5f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer på det samme selv. Hvis man har tatt en pause fra er yrke på f.eks. 2-3 år, da begynner man vel på nytt igjen.

Anonymkode: 6ad62...f7f

Skrevet

Kommer litt an på yrke det, og hvor fort endringer skjer i bransjen. Man har alltid gamle generelle erfaringer som er nyttig å ta med seg videre, men spesifikk kompetanses holdbarhet varierer med yrke. Meg i et teknisk yrke vil muligens være utdatert på så lite som et års tid hvis jeg tar pause...

Anonymkode: 9d986...450

Skrevet

Det spørs nok på bransje. Jeg tenker at all erfaring er god erfaring, fordi man lærer mer enn bare faget i en jobb. Du kan vise til hvordan du utførte oppgavene, generell lærdom innen faget/bransjen, vise til hvordan du jobber i konkurransesituasjoner eller hva som kan være aktuelt i din bransje osv. Kjennskap og vennskap teller også, selv om det ikke sies høyt. Og når du får spørsmål om hvordan du er som kollega, hvordan du takler konflikter, hvordan. Du er å samarbeide med, hvordan du bidrar til arbeidsmiljøet osv, så kan du vise til situasjoner i tidligere jobb. Ofte er nye arbeidsgivere mer interessert i dette enn om du kan det siste innen faget. Det meste kan læres, men er du en hestk*k vil de ikke ha deg samme hvor dyktig du er 

Anonymkode: b5b4d...be1

Skrevet

Vil kanskje nevnt det men ikke vektlagt det.

Anonymkode: dc7ae...f5e

Skrevet

Jeg søkte en jobb en gang, hvor de på intervjuet var interessert i å høre mer om en liten ekstrajobb jeg hadde for 8 år siden. Er det relevant, så ta det med. 

Jeg har fjernet at jeg jobbet som barnevakt og frivillig på ungdomsklubben da jeg var 14. Har også samlet all deltidsjobbing ved studier under ett. Kommer jeg noen gang til å søke på bensinstasjon igjen, så vil jeg sette den erfaringen som eget punkt, da.

Anonymkode: c833d...e8d

Skrevet

Når kunnskapene ikke lenger er i bruk, eventuelt når det mest grunnleggende har forandret seg helt. 

Et problem i dag er jo den voldsomme omstillingen til digitalisering. Dersom en person var (f.eks) regnskapsfører for 30 år siden, og den gang gjorde alt manuelt på bok, så kan det godt hende at mye relevant kunnskap fortsatt sitter inne - evt. at personen vet hvordan å holde seg oppdatert til endringer i lovverk, osv. 

Men om denne personen aldri i sitt liv har brukt office-pakken, digitale regnskapsverktøy, osv. så er det ikke helt realistisk å forvente at denne personen greier å gå fra "aldri rørt" til "oppegående" på kort tid. Og det er bare de relevante verktøya, så må man jo kunne navigere seg digitalt sånn generelt. 

Kanskje et ekstremt eksempel, men et man (i aller høyeste grad) ser ofte om dagene, når man får aldrende arbeidere som enten vil skifte beite, eller blir tvunget til å ta nye jobber pga. omstilling.

Anonymkode: 43c35...1ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...