Gå til innhold

Min datter har begynt å røyke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter har begynt å røyke og jeg kjenner jeg er så forbanna at jeg kunne vrengt henne!! Hva skal jeg gjøre? Noen som har vært/er i lignende situasjon?

Hun er 16 år. Jeg begynte å bli mistenksom for noen uker siden når hun alltid var ute hos venninner hver kveld, og gikk rett å la seg når hun kom hjem. I går bestemte jeg meg for å gå inn på soverommet hennes et par timer etter hun hadde sagt god natt tidlig fordi hun ville legge seg kl 21. Hun er ikke i senga, men sitter da ute på balkongen og røyker! Jeg blir stående å se på i sjokk!! Hun trekker ned og røyker som om hun ikke nettopp har begynt på en måte.

hva bør jeg gjøre? Jeg har sagt jeg er utrolig skuffet og dette skal vi snakke om etter skolen idag!

Anonymkode: 5e699...61a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er jo ikke så mye du kan gjøre egentlig. Ville tatt alle goder, ungen penger iPad osv. Husarrest i en måned, får en åpen osv.

Anonymkode: 6509d...868

• Liker 6
Skrevet

Ville ikke kjeftet, men satt meg ned rolig med henne. Forklart at du har sett det. Forklar at du er skuffet, og hvorfor, at du er bekymret for henne. Hør hvorfor hun røyker, om hun vil fortsette med det. Forklar om helseproblemer/forfall av utseende ved røyking osv (smør godt på). Ut fra svarene hennes kan du vurdere hvilke konsekvenser det skal få.

• Liker 21
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Ta henne med på lungekreft avdelingen eller besøk noen med KOLS.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min datter har begynt å røyke og jeg kjenner jeg er så forbanna at jeg kunne vrengt henne!! Hva skal jeg gjøre? Noen som har vært/er i lignende situasjon?

Hun er 16 år. Jeg begynte å bli mistenksom for noen uker siden når hun alltid var ute hos venninner hver kveld, og gikk rett å la seg når hun kom hjem. I går bestemte jeg meg for å gå inn på soverommet hennes et par timer etter hun hadde sagt god natt tidlig fordi hun ville legge seg kl 21. Hun er ikke i senga, men sitter da ute på balkongen og røyker! Jeg blir stående å se på i sjokk!! Hun trekker ned og røyker som om hun ikke nettopp har begynt på en måte.

hva bør jeg gjøre? Jeg har sagt jeg er utrolig skuffet og dette skal vi snakke om etter skolen idag!

Anonymkode: 5e699...61a

Hvorfor spør du om det? Selvfølgelig har mange vært i samme situasjon, så det spm er så intetsigende.

Jeg tror ikke du får gjort så mye, bortsett fra å snakke om det. Uansett kommer hun til å fortsette å røyke. 

Om hun får ukepenger så kan du slutte å gi henne det i hvert fall - så finansierer du ikke røykingen hennes. Hvis hun jobber og tjener penger selv så er det ikke så mye du får gjort.

Evt. kan du kjøpe et slutt-å-røyke-kurs i julegave til henne. 

Anonymkode: 5d105...d67

• Liker 5
Skrevet

Hun kan komme og besøke moren min som holder på å kveles til døde av kols. Men ærlig talt, så er det ikke kjeft, men seriøs info om skadene som kommer om 30-40 år som må gå inn hos henne. Ingen hadde begynt å røyke om de døde av lungekreft og kols om et halvt år i stedet for 30. 

Anonymkode: cbe7f...579

• Liker 9
Skrevet

Var da glad det ikke var narkotika hun har begynt  med!!

Anonymkode: 20669...9a9

• Liker 10
Skrevet

Ikke start med å kjefte eller lag dramatiske konsekvenser. Det fungerer nesten aldri. 

Sett deg ned og snakk med henne om røyking og de negative konsekvensene det har for kroppen og start derfra. 

Anonymkode: c2d17...b63

• Liker 8
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var da glad det ikke var narkotika hun har begynt  med!!

Anonymkode: 20669...9a9

For et hjernedødt svar! Mange oppegående der ute tydligvis 

Anonymkode: 20e52...286

• Liker 9
Skrevet

Ville gjort som Tvist. Om hun setter seg på bakbeina ville jeg tatt bort ukepenger feks. Det er vel derfra hun får røyk.

Anonymkode: 34612...f00

• Liker 3
Skrevet

Her bør en vel nesten vurdere å applaudere at jenta er ei sterk og selvsikker lita frøken, siden hun har motstått snuspresset.. 😉

• Liker 7
Skrevet

Røyking er ikke kult lenger. Hun slutter nok snart og begynner å snuse i stede. 

Anonymkode: 2dc79...3a7

• Liker 4
Skrevet

Ikke kjeft, det fører ingen vei. Si du er skuffet, det svir faktisk litt mer 🙈 mine foreldre måtte hente meg fra en fest drita full når jeg var 16. De kjefta ikke på meg men sa de var veldig skuffet over meg. Jeg hadde dårlig samvittighet i en evighet og gjorde ikke det igjen 😂

• Liker 4
Skrevet

Bra du får noen timer på å roe deg ned igjen før hun kommer hjem fra skolen.Det kan slå helt feil vei,dersom du er fly forbanna.
Ta en rolig prat,snakk om konsekvenser.Skader heller ikke å nevne at det er de som mener at å kysse en røyker,er som å kline med et askebeger.

Skrevet

Jeg hadde ikke gitt noen moralpreken, de har uansett hørt det meste før.

Trekk på skuldrene, og si at når hun har råd til å røyke, så har hun tydeligvis for mye penger. Så heretter er det stopp på ukelønn og alt annet av penger.

Og så må du gjennomføre det!

Etter at jeg fant snus hos mitt barn, har det ikke fått en krone av meg!!! (noen år eldre enn ditt). Jeg finansierer ikke barnas avhengighet :( 

Anonymkode: 4e1f4...637

• Liker 11
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For et hjernedødt svar! Mange oppegående der ute tydligvis 

Anonymkode: 20e52...286

Det skal du ikke si. Det er faktisk veldig mange unge som røyker hasj.

Anonymkode: 64154...3d6

• Liker 3
Skrevet

Var selv 15 år da foreldrene mine fant ut at jeg hadde begynt å røyke. Det ble et leven uten like, med både tårer og kjeft og moralprekner. De var selvfølgelig veldig skuffa og sinte, som du føler det nå. Etter dem hadde roet seg gikk jeg meg en tur og tok en røyk 😂 poenget er at store dramatiske scener antagelig ikke har så mye for seg. Misforstå meg rett, du må jo gjøre det fullstendig klart at dette ikke er ok. Du kan jo også fortelle at røyking ikke er "in" lenger, og at røykere blir sett litt ned på. Kanskje det ikke føles så kult lenger.

Anonymkode: b6d9a...d8f

• Liker 8
Skrevet

Røyket fra jeg var 15 - 19, sluttet nylig, bor fortsatt hjemme, foreldre merker det aldri, heldigvis.

Anonymkode: 4ade8...1a1

Skrevet

Hadde det vært en av mine, hadde jeg fjernet lommepenger. Jeg finansierer ikke idioti. Og jeg hadde gitt beskjed om at de fikk gjøre som de vil, men ikke så lenge de var hjemme. Og de måtte finne en måte å finansiere det på selv.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...