Gå til innhold

Oppvarming av leilighet uten fastmontert ovn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kjøpt en ny renovert leilighet, men det er ikke en eneste ovn i leiligheten. Panelovn er vel første valget for de fleste, men jeg syns ikke det er så fint å ha på veggen. Hva kan man bruke ellers som hoved oppvarmings kilde? Jeg har hørt at man for eksempel ikke skal bruke konvektor ovn, vifte ovn eller olje ovner når man sover eller ikke er i leiligheten. Foreløpig bruker jeg konvektor ovn som jeg slår av på natten og på dagtid.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ovner som ikke er fastmontert skal ikke brukes når man ikke har kontroll på den nei. Det finnes da panelovner som er mer stilfulle i dag, liker du virkelig ingen av dem? 

Anonymkode: 9d203...b14

Skrevet (endret)

Er det av faren for å velte det er slik, eller er de generelt mer brannfarlig enn andre ovner? I stuen vil den ikke velte. Liker ikke ovner på veggen, og det blir vanskeligere å møblere leilighet da man ikke kan sitte ting inn mot veggen. På soverommene kan jeg kanskje bruke panel ovn men helst ikke i stuen.

Endret av Samsung
Skrevet

Konvektorovnen skal jo ikke stå på om ingen er hjemme, så jeg hadde gått for panelovner på vegg. 

Anonymkode: a3e16...f92

Skrevet

Stråleovner er perfekte. Det finnes trygge, som skrur seg av om de velter etc

Anonymkode: 5d74b...fb1

Skrevet

Panelovn med elektronisk termostat, natt/dagsenking er greiest. Det finnes jo noen fine med glassfront, f.eks disse: 

https://m.clasohlson.com/no/Mill-MB900DN-Varmeovn-med-glassfront,-900-W,-230-V/36-7790?gclid=EAIaIQobChMI9r2zppOq3wIVjsmyCh2wqA5oEAQYASABEgL6N_D_BwE

Løse ovner av typen vifteovn, konvektorovn, oljefylt etc. er et dårligere valg, både mhp. sikkerhet og estetikk. Om du/dere eier leiligheten er det jo selvsagt mulig å få installert gulvvarme, men det vil koste noen titusener.....

Alternativt luft-luft varmepumpe om borettslag/sameie godtar det, og planløsningen er egnet for varmepumpe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...