Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Synes mannen din har lite å gjøre osm henger seg opp i hvordan hun utfører jobben. Man skal jo være nøye, men da er det bedre å ha dele forventninger helt i begynnelsen.

Anonymkode: e70b1...7f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 timer siden, Gullik skrev:

Det sentrale her er, hva betaler dere per gang, og hvor mye tid har hun til rådighet for å vaske? Er det gjennom et vaskebyrå?

Eg vil si at det sentrale her er for det fyrste at du og din mann blir enige om kor grundig vask dykk vil ha. Og når dykk er enige så skriv dykk ei avtale med vaskehjelpa der det står detaljert kva dykk forventar.  Ynskjer dykk grundigare vask så trengs det meir tid. Det skal betalast pr time og ei vaskehjelp er ikkje ein magiker som kan trylle huset reint. Det tek tid. 

Skrevet

Hei TS, hils mannen fra meg og si han må enten kommer over seg selv og sine issues eller ta vasken for egen maskin ferdig snakka! 

Skrevet

Haha, har hørt samme historien fra ei venninne. Hun var storfornøyd, mannen pirkete. Men ikke snakk om at han ville lette på ræva og gjøre jobben sjæl. 

Anonymkode: 50721...472

Skrevet

Jeg kjenner meg også igjen her. Jeg er fornøyd, men mannen ikke. Men vi utvidet vasketiden med 1 time og sa hva vi ønsker hun skulle gjøre grundigere. Jeg tenker ikke over om det er bedre, men håper hun har en bedre dag på en måte. Vasking er tungt arbeid og jeg ee evig takknemlig for at noen har dette som jobb. 

Anonymkode: 75c1c...fdd

• Liker 4
Skrevet
23 timer siden, HansErik skrev:

Eller man avtaler nivå, og får pris deretter. Alternativt vasker færre rom , men av høyere kvalitet.

Men man vasker vel ikke halvrent eller ?

Ja, det er jo noe av det samme. 

Da jeg jobba i vaskebyrå vaska vi rundt de fleste hindringer (rydda ikke), og vi hadde en bestemt basistjeneste som var reint opp til ca. skulderhøyde. Alt over det, og inni skap, tilhøyrte et høyere nivå som blei betalt mer for. Dvs vaska vi badet var toalett, vask og golv helt reint, men skap høyere enn skuldre blei ikke rørt i det hele tatt og lavere skap bare tatt på utsida. Og tilsvarende på golvnivå,dvs vi vaska ikke bak kjøleskapet etc med mindre vi fikk ekstra betalt for det. Vinduer, vask inni skap etc var et høyere nivå tilsvarende flyttevask. 

Anonymkode: 67a37...2c0

• Liker 5
Skrevet

Skulle gjerne sett ei liste på hva han forventer, hvor lang tid renholder har og hvor stort hus det er snakk om. Mest for å avgjøre om det er bra eller dårlig. Jeg har jobbet som daglig leder innen renhold og har tatt veldig mye møter og veiledning av denne typen. Jeg har også fulgt opp ansatte med opplæring, snakket med både fornøyde og misfornøyde kunder. Så man kan si at jeg har hørt det meste om dette og fra begge sider. 

La oss si at huset er 120 kvm stort. Det er 3 soverom og et bad med fliser. Det er kjøkken, stue og spisestue. I mine forventninger så skal man ta flisene i dusjen, dusjvegger, selve dusjen. Man skal ta doen inni, rundt og under (om vegghengt.) Man skal ta vegger rundt doen, tørke av dorullholder ved behov. Man vasker utenpå baderomsinnredning akkurat som i vasken, rundt vasken og speil. For en ekstra fornøyd kunde kan man henge opp baderomshåndklær litt pent, men det er ikke noe krav. Man vasker og støvsuger alle gulv.

Så skal man tørke støv av alle overflater i alle rom, lister langs gulvet, eventuelle flekker på vegger i gangen. Speil i gang og andre rom tørkes over. Utenpå skapdører og skuffer på kjøkken så fjernes alle flekker. Utenpå kjøleskap, oppi komfyr, utenpå mikro fjernes flekker. Man trekker ut alle stoler, sofaer og bord for å støvsuge under. I tillegg lurt å tørke av dørhåndtak og oppå dørbladet. Man støvsuger også i sofaen og løfter opp alt av puter og setter det pent på plass. Pynt i huset tørkes av. Alle tepper støvsuges, i blant ristes ute. Alle vinduskarmer tørkes av (gjelder som overflater.) Ved inngangsparti er det fint at dørmatten er pen, gir et bedre inntrykk. 

Det som også er viktig er at det lukter rent når kunden kommer hjem. Grønnsåpe er det mange som liker, men ikke bruk på gulvet. Ta heller i bøtta når du vasker flater for å få lukten i huset. Mye av de holder tar man også på skjønn, har man et hus man vasker hver uke så trenger man ikke ta alt hver gang, men ser an behovet. Første gangene hos en kunde er det ekstremt viktig å ta alt hver gang, så heller ta det på skjønn. Legg igjen en liste hos kunden din med forklaring på hva du har gjort og hva du kommer til å gjøre neste gang. Dette bygger tillit til at huset er rent. Kanskje du skrubbet alt som beskrevet nøye på badet den ene uken og at kjøkkenet er for tur neste uke. Etter hvert har man opparbeidet en god tillit så kunden vet at du ser hva som trengs hver gang.

Det som koster ekstra er skifting av sengetøy, alt over en høyde på 180 cm, hvis alle gulv trenger en mer nøye skrubb, inne i alt av skap, vinduspuss, takvask, vask av vegger i alle rom og hele veggen, skifting av gardiner, stryke tøy. 

En vanlig husvask som beskrevet på hus på ca 120 kvm bruker jeg 2 timer. Vanlig pris er 450,- timen inkl moms. Da jeg drev alene hadde jeg 35 hus hver måned, noen kunder var hver uke, noen annen hver uke og noen en gang i måneden. Jeg gjorde som jeg pleide, sa ifra at jeg går ut fra min standard de flrste gangene. Alle kunder har forskjellige behov så om det er noe jeg ikke har gjort, noe dere savner så si ifra. Noen kunder får man aldri til å bli fornøyde heller, de er gjerne sånn som har nye renholdere hver tredje måned. 

Anonymkode: 4e2d6...ddb

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skulle gjerne sett ei liste på hva han forventer, hvor lang tid renholder har og hvor stort hus det er snakk om. Mest for å avgjøre om det er bra eller dårlig. Jeg har jobbet som daglig leder innen renhold og har tatt veldig mye møter og veiledning av denne typen. Jeg har også fulgt opp ansatte med opplæring, snakket med både fornøyde og misfornøyde kunder. Så man kan si at jeg har hørt det meste om dette og fra begge sider. 

La oss si at huset er 120 kvm stort. Det er 3 soverom og et bad med fliser. Det er kjøkken, stue og spisestue. I mine forventninger så skal man ta flisene i dusjen, dusjvegger, selve dusjen. Man skal ta doen inni, rundt og under (om vegghengt.) Man skal ta vegger rundt doen, tørke av dorullholder ved behov. Man vasker utenpå baderomsinnredning akkurat som i vasken, rundt vasken og speil. For en ekstra fornøyd kunde kan man henge opp baderomshåndklær litt pent, men det er ikke noe krav. Man vasker og støvsuger alle gulv.

Så skal man tørke støv av alle overflater i alle rom, lister langs gulvet, eventuelle flekker på vegger i gangen. Speil i gang og andre rom tørkes over. Utenpå skapdører og skuffer på kjøkken så fjernes alle flekker. Utenpå kjøleskap, oppi komfyr, utenpå mikro fjernes flekker. Man trekker ut alle stoler, sofaer og bord for å støvsuge under. I tillegg lurt å tørke av dørhåndtak og oppå dørbladet. Man støvsuger også i sofaen og løfter opp alt av puter og setter det pent på plass. Pynt i huset tørkes av. Alle tepper støvsuges, i blant ristes ute. Alle vinduskarmer tørkes av (gjelder som overflater.) Ved inngangsparti er det fint at dørmatten er pen, gir et bedre inntrykk. 

Det som også er viktig er at det lukter rent når kunden kommer hjem. Grønnsåpe er det mange som liker, men ikke bruk på gulvet. Ta heller i bøtta når du vasker flater for å få lukten i huset. Mye av de holder tar man også på skjønn, har man et hus man vasker hver uke så trenger man ikke ta alt hver gang, men ser an behovet. Første gangene hos en kunde er det ekstremt viktig å ta alt hver gang, så heller ta det på skjønn. Legg igjen en liste hos kunden din med forklaring på hva du har gjort og hva du kommer til å gjøre neste gang. Dette bygger tillit til at huset er rent. Kanskje du skrubbet alt som beskrevet nøye på badet den ene uken og at kjøkkenet er for tur neste uke. Etter hvert har man opparbeidet en god tillit så kunden vet at du ser hva som trengs hver gang.

Det som koster ekstra er skifting av sengetøy, alt over en høyde på 180 cm, hvis alle gulv trenger en mer nøye skrubb, inne i alt av skap, vinduspuss, takvask, vask av vegger i alle rom og hele veggen, skifting av gardiner, stryke tøy. 

En vanlig husvask som beskrevet på hus på ca 120 kvm bruker jeg 2 timer. Vanlig pris er 450,- timen inkl moms. Da jeg drev alene hadde jeg 35 hus hver måned, noen kunder var hver uke, noen annen hver uke og noen en gang i måneden. Jeg gjorde som jeg pleide, sa ifra at jeg går ut fra min standard de flrste gangene. Alle kunder har forskjellige behov så om det er noe jeg ikke har gjort, noe dere savner så si ifra. Noen kunder får man aldri til å bli fornøyde heller, de er gjerne sånn som har nye renholdere hver tredje måned. 

Glemte angående spisestue er at ved enkelte stoler så tørker jeg av støv. 

Skrevet
På 18.12.2018 den 7.54, AnonymBruker skrev:

Her i huset har vi bestemt oss for å ha en vaskedame som kommer til oss 1 gang i uken. Vi er inne i en veldig travel periode og da venninnen min tipset meg om å prøve dette i en periode syns jeg det hørtes så flott ut. 

Vaskedama er snill og til å stole på. Når hun har vasket føler jeg at jeg kommer hjem til et rent hus. Jeg er veldig fornøyd med henne og jeg kjenner at jeg er så glad for at vi har tatt oss råd til denne avkastningen akkurat nå som det er så hektisk. Problemet mitt er mannen min som alltid kommer hjem og er kritisk. Han ser i kriker og kroker og forventer at det skal være rent overalt. Han går rundt og klager og sier at han er misfornøyd. Jeg prøver å si at hun er hos oss for å ta en ordinær husvask og ikke en vårrengjøring. Så sier jeg til han at jeg må si ifra til henne, for ikke tro at han våger det selv.

Vaskedama har faktisk blitt roten til en periode med krangling her. Jeg syns at han er så usmakelig når han nærmest går med hvite hansker for å finne støv, og jeg syns det er elendig at han ikke kan si ifra til henne selv, eller i det minste forklare henne hva han forventer. 

Det er bare hvordan hele han oppfører seg etter hun har vasket her som vekker avsky hos meg. Måten han vandrer rundt på og leter etter feil, og at han ikke er villig til å si ifra selv. 

Anonymkode: 38205...41a

Vel... Få han til å vaske huset. Gå han etter i sømmene. 

Anonymkode: e5ed5...a53

Skrevet

Dette er veldig enkelt. Han må skrive en liste over alt han forventer skal gjøres på tilmålt tid. Deretter får han bøtte, kost og såpevann og beskjed om å utføre jobben plettfritt på denne tiden mens du ser på. Hvis han klarer dette og det er så nøye som han tenker seg kan du klage på vaskingen. 

Anonymkode: c7ed8...132

Skrevet

Bare en i tråden har skjønt poenget. Fyren soper over vaskedama og skaper en kunstig distanse til henne ovenfor samboeren, ved å kritisere vaskingen.

Kritikken når aldri vaskedama, det blir bare klaget til sambo, ikke vaskedama. Slik kan fyren holde på i månedsvis.

Hilsen en som vet:-)

Anonymkode: 0207a...fe7

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

At du  kanskje "soper" over vaskedama betyr bare at DU gjør det. Ikke at alle andre menn er like dumme og patetiske.  

Anonymkode: 48254...afc

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At du  kanskje "soper" over vaskedama betyr bare at DU gjør det. Ikke at alle andre menn er like dumme og patetiske.  

Anonymkode: 48254...afc

Såså. Ikke min feil at dere ikke skjønte det før nå:-)

Skrevet

Nesten 3000 visninger!!  Og det er jo tydelig hvorfor.   Er nok mange som bel skuffet her ja.  :skratte:

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, Peonjenta skrev:

Nesten 3000 visninger!!  Og det er jo tydelig hvorfor.   Er nok mange som bel skuffet her ja.  :skratte:

Ikke om de hadde skjønt tegningen, hvilket dramagruppen her inne normalt klarer på første innlegg:-)

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare en i tråden har skjønt poenget. Fyren soper over vaskedama og skaper en kunstig distanse til henne ovenfor samboeren, ved å kritisere vaskingen.

Kritikken når aldri vaskedama, det blir bare klaget til sambo, ikke vaskedama. Slik kan fyren holde på i månedsvis.

Hvis hun er i et firma når det vaskedama temmelig fort. I vårt firma måtte vi dra tilbake og vaske på nytt gratis hvis sjefen gav kunden rett. Og i verste fall oppsigelse ved for mange klager. 

Anonymkode: 67a37...2c0

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fra tidligere vaskedame med ansatte så har jeg ennå til gode å høre om saker hvor dette skjer. Jobbet slik i 10 år, fra jeg var nylig myndig. Ingen har så mye som prøvd å sjekke opp noen jeg kjenner til, norske og utenlandske.

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fra tidligere vaskedame med ansatte så har jeg ennå til gode å høre om saker hvor dette skjer. Jobbet slik i 10 år, fra jeg var nylig myndig. Ingen har så mye som prøvd å sjekke opp noen jeg kjenner til, norske og utenlandske.

Jeg hadde sex og etterhvert et lite forhold med faderns vaskehjelp og i følge henne var det ikke uvanlig. Det er jo ikke nødvendigvis sånn at de som ikke opplever det selv får høre om de som opplever det.

Nå tror jeg ikke at det er det som er greia her, men selvfølgelig forekommer det.

Anonymkode: 002e6...adf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...