Gå til innhold

Prøver å bli gravid - uregelmessig mens - 90Kg+

Anbefalte innlegg

Skrevet

Meg og min partner har hatt samtalen om å bli foreldre, noe vi begge er blitt enige om og er spente på. Vi prøvde i oktober og jeg fikk 4 tester med svekket strek, så dro jeg til legen og det viste seg at HCG var negativt på blod og urinprøve. Vi tenkte ikke så stort mer på det og lot oss selv vente til desember, denne mnd for å prøve igjen. Jeg hadde første menstruasjonsdag den 2. Desember og den avsluttet 8. Desember. Jeg har en uregelmessig menstruasjonssyklus, den kan variere fra 35-50+ dager. Siste syklus varte 54 dager, noe som får meg til å bli usikker på når jeg skal ha eggløsningen min, dette gjør at jeg blir ekstremt lei meg og mister håp i å finne rett tidspunkt for unnfangelse noe som medfører at jeg sitter med alt for mange tanker og stresser meg selv opp mer enn jeg burde.  Jeg begynte med livsstilsendringer i September, jevnlig trening og sunnere kosthold. Gikk ned fra 110kg til 98 kg til den dag i dag. Men vet virkelig ikke hva jeg kan gjøre for å finne eggløsningen min. Har lest og gravet på google de siste dagene, det er så mange forskjellige historier som f.eks at eggløsningstester ikke slår ut på overvektige, overvektige har mindre sjanser for å bli gravid, og masse mer som bare psyker meg mer ned enn det løfter håpet opp.

Er det noen her inne som er 90+ kg og har uregelmessig menstruasjon som kan fortelle sine historier om hvor lang tid det tok for dere å bli gravide og hvor lang syklusen deres var? Hva som hjalp dere med å bli gravid da dere fant ut at dere skulle prøve? Føler jeg er den eneste, noe som gjør meg ekstremt neffor.. 

Anonymkode: 03c2a...3cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanskelig å planlegge prøving med uregelmessig syklus, da må man nesten bare ha sex jevnlig og håpe på det beste. 

Men det beste for deg er egentlig å vente til du kommer ned i normalvekt, da vil du muligens få en mer regelmessig syklus. Og det er lettere for kroppen å gjennføre svangerskap og fødsel. 

• Liker 2
Skrevet

Hei! Vil bare oppfordre deg til undersøkelse hos gynekolog. Du trenger ikke prøve i ett år på graviditet først. Du har unormalt lange sykluser, og bør sjekkes for PCOS og stoffskifteproblem. Du kan få hjelp av medisiner til å regulere syklus og stimulere eggløsning. 

Skulle det vise seg at du har PCOS er vektnedgang veldig viktig for å oppnå graviditet. Så det er helt supert at du allerede er så godt i gang med livsstilsendring. Det er det aller viktigste tiltaket!

Selv med lang syklus er det fullt mulig å bli gravid på egenhånd! Så mens du venter på utredning er det bare å passe på å ha regelmessig sex fra ca syklusdag 10-12, hver andre til tredje dag. Anbefaler ikke å prøve å time eggløsning ved uregelmessig syklus, og du kan få positiv eggløsningstest selv om ikke et egg slipper. Har dere regelmessig sex er det alltid levende sædceller tilstede for å befrukte et egg og du trenger ikke prøve å treffe eggløsning!

Stress og bekymring kan gi lang syklus så prøv å tenke positivt! Gjør de tiltakene du kan, og overlat resten til gynekologen. Jeg er helt sikker på at du vil lykkes med graviditet! 

• Liker 2
Skrevet

Privat gynekolog ja :) for tidlig med offentlig. 

Fortsett med livsstilsendringen din, ha sex jevnlig, gjerne test etter eggløsning (de slår ut uansett vekt) og kjenn igjen det som skjer i kroppen din rundt eggløsning slik at du vet det til senere :)

Anonymkode: 2b9ba...daf

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Privat gynekolog ja :) for tidlig med offentlig. 

Nei, det er helt på sin plass med henvisning til offentlig gynekolog når du har en menstrasjonssyklus på 50+ dager. Uavhengig av graviditetsforsøk.  Det skal utredes og behandles.  Det er likevel ikke sikkert TS trenger videre henvisning til fertilitetsavdeling med det første. 

• Liker 1
Skrevet

For det første, du er absolutt ikke alene, men det er tøft når man står midt oppi det.

Anbefaler henvisning til gynekolog, offentlig, pga uregelmessig og til tider veldig lange sykluser. 

Jeg har vært der du er nå, veide ca 97 kg, lange og uregelmessige sykluser (25-75 dager). Ble henvist til offentlig gyn pga syklusene og celleprøve når jeg var 25. Fikk diagnosen pcos og høyt stoffskifte (det tok 1 år fra første gyntime til jeg var ferdig behandlet for høyt stoffskifte). Når jeg var ferdig behandlet fikk vi 6 mnd karantene fra prøvingen. 

Gikk ned 20 kg før jeg ble gravid første gangen, 2,5 år etter at vi begynte å prøve, men det gikk enda 1 år før graviditeten satt, og jeg er nå 18 uker på vei. Går på medisiner for pcos, metformin, og har gjort det nå i over 1 år. Gikk opp igjen ca 10 kg pga flere mislykkede graviditeter og med det mindre kontroll på matinntaket i perioder. Men samtidig er jeg godt trent, heldigvis.

Totalt tok det 3,5 år fra vi begynte å prøve til en enn så lenge vellykket graviditet, mens det for andre med ustabile sykluser går fort, så det er ingen fasit. Mitt beste tips er å leve som vanlig, gå ned i vekt, tren (det var det viktigste for min del) og ha sex regelmessig, uten at det føles som jobb. 🙂

Anonymkode: bc4b3...ea6

Skrevet
1 time siden, Kitcat skrev:

Nei, det er helt på sin plass med henvisning til offentlig gynekolog når du har en menstrasjonssyklus på 50+ dager. Uavhengig av graviditetsforsøk.  Det skal utredes og behandles.  Det er likevel ikke sikkert TS trenger videre henvisning til fertilitetsavdeling med det første. 

Nei. Det et ikke vanlig å få utredning før syklusen er over 100 dager. Før 1 år med prøving vel og merke. 

Syklus på 35-50 dager er ikke så uvanlig.

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det et ikke vanlig å få utredning før syklusen er over 100 dager. Før 1 år med prøving vel og merke. 

Dette er bare tøys. TS, ikke nøl med å søke lege og få henvisning til gynekolog. Du har mer enn god nok grunn til å få time. Mange får time bare for å ta en celleprøve, ikke at jeg mener det er riktig prioritering. Du kan også spørre gratis om råd hos gynekologen som samarbeider med  forumet her. Hvis det er lang ventetid hos gynekolog kan du gå privat i mellomtiden og ta med epikrisen videre til offentlig gynekolog når du får time :). Lykke til! 👍🏻

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det vel opp til en gynekolog å avgjøre.

• Liker 1
Skrevet

Lykke til TS! Og fortsett det gode arbeidet med livsstilsendring 😊

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner flere overvektige som ble gravide straks de gikk ned i vekt:) 

Anonymkode: f91c7...c9e

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Kitcat skrev:

Hei! Vil bare oppfordre deg til undersøkelse hos gynekolog. Du trenger ikke prøve i ett år på graviditet først. Du har unormalt lange sykluser, og bør sjekkes for PCOS og stoffskifteproblem. Du kan få hjelp av medisiner til å regulere syklus og stimulere eggløsning. 

Skulle det vise seg at du har PCOS er vektnedgang veldig viktig for å oppnå graviditet. Så det er helt supert at du allerede er så godt i gang med livsstilsendring. Det er det aller viktigste tiltaket!

Selv med lang syklus er det fullt mulig å bli gravid på egenhånd! Så mens du venter på utredning er det bare å passe på å ha regelmessig sex fra ca syklusdag 10-12, hver andre til tredje dag. Anbefaler ikke å prøve å time eggløsning ved uregelmessig syklus, og du kan få positiv eggløsningstest selv om ikke et egg slipper. Har dere regelmessig sex er det alltid levende sædceller tilstede for å befrukte et egg og du trenger ikke prøve å treffe eggløsning!

Stress og bekymring kan gi lang syklus så prøv å tenke positivt! Gjør de tiltakene du kan, og overlat resten til gynekologen. Jeg er helt sikker på at du vil lykkes med graviditet! 

Takk for informasjon og tilbakemeldinger. Har planlagt å høre om gynekologisk undersøkelse i begynnelsen av ny året, for å sjekke om det kan være PCOS.
Men vanligvis ligger syklusen min på 40 dager til 44 dager. Hender den ligger på normalen, men oftest oppe i 40 dagers syklus. Men kan øke til 50 + om jeg går igjennom mye stress og bekymringer som du nevner ovenfor. 

Blir å fortsette med prøvingen, har tenkt litt etter det jeg har svar på i denne tråden. Vi er blitt enige om å prøve jevnlig og kose oss med prøvingen, for å ikke få det til å bli en "jobb" som en anonym bruker nevnte ovenfor.  

Sunt kosthold og trening kommer jeg ikke til å legge på hylla da jeg prøver å oppnå et mål med vekten min, så jobber meg mot å bli normalvektig mens vi fortsetter prøvingen :) 

- TS

Anonymkode: 03c2a...3cd

Skrevet

Det er vanskelig/ca umulig å finne eksakt eggløsning når man har så uregelmessig syklus. Men det betyr jo ikke at du ikke kan komme rundt det problemet? Det er jo bare til å ha sex ofte, og jevnlig i stedet. Bare fortsett med livstilsendingen. Det er veldig mulig du vil få en normal og regelmessig syklus på lavere vekt. Ville helt klart spist så rent som mulig og husk å ligge unna ibux/betennelsesdempende (kan hindre eggløsning)

Anonymkode: c63b2...6dc

Skrevet
58 minutter siden, Kitcat skrev:

Dette er bare tøys. TS, ikke nøl med å søke lege og få henvisning til gynekolog. Du har mer enn god nok grunn til å få time. Mange får time bare for å ta en celleprøve, ikke at jeg mener det er riktig prioritering. Du kan også spørre gratis om råd hos gynekologen som samarbeider med  forumet her. Hvis det er lang ventetid hos gynekolog kan du gå privat i mellomtiden og ta med epikrisen videre til offentlig gynekolog når du får time :). Lykke til! 👍🏻

Tøys? Det er det jeg har fått høre de to gangene jeg ble henvist offentlig. 

Sitter ikke akkurat å finner på ting for å gjøre det vanskelig for TS. Vil bare at hun skal være realistisk med tanke på å få hjelp offentlig.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...