Gå til innhold

Hvordan blir fremtidens Tyrkia tror dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg synes det er veldig synd, at det går i så bakvendt retning for  det var jo på vei opp. Men så kommer jo noen, slik er vel realiteten,  og ødelegger alt sammen og gjør alt verre. 

Anonymkode: de61f...ec9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

jeg synes det er veldig synd, at det går i så bakvendt retning for  det var jo på vei opp. Men så kommer jo noen, slik er vel realiteten,  og ødelegger alt sammen og gjør alt verre. 

Tyrkia var et boleverk i et ellers islamsk mørke. De var (og er vel fortsatt på papiret) sekulære, hvor islam på mange måter ble forsøkt modernisert. Dessverre kom Erdogan til makten, og gradvis har landet gått baklengs inn i mørketiden. Atatürk snur seg i graven, det er sikkert og visst. Jeg håper tyrkerne har vett til å kvitte seg med denne klovnen av en mann, men jeg frykter at kloa hans har strammet seg for hardt om landet til at det er en realitet. Håper jeg tar feil. 

• Liker 1
Skrevet

Det blir et islamistisk land, som landene rundt dem, helt i tråd med folkeflertallets vilje.

Det sekulære har aldri representert folket. Bare eliten. Sekulærisme har vært påtvunget folket med makt. Nå har folket tatt over og islam er veien.

Tyrkia har vært islamisters fristed i mange mange år. Et sted de kan planlegge operasjoner, regruppere og hvile mellom slagene, bruke som port til både europa og midt-østen osv.

Tyrkia hadde vært ute av Nato for lengst hadde det ikke vært for at aemrikanerne trenger flybasene der. Men amerikanerene er mindre og mindre avhengig av flybasene. Blant annet fordi de har andre land i området de kan bruke, hangarsskip og at usa bryr seg mindre og mindre om midt-østen generelt. Så før eller siden er Tyrkia ute.

Anonymkode: ed383...455

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

De tyrkerne jeg kjenner er sekulære og hyggelige folk. Men de frykter fremtiden.

De sier det ikke er trygt. De nevner spesielt kurdisk terrorisme i tillegg Erduan religiøse tilhengere.

I tillegg kommer et stort antall syrere som er uten jobb og dominerer gatebildet. Alle rettigheter er på retur. Islamister settes inn i viktige stillinger. Økonomien er på veg tilbake og flere blir fattige.

Så summen av migranter, diktatorisk leder, økt fattigdom og etniske spenninger kan lett antennes.

At Tyrkia destabiliseres, opptøyer osv blir dessverre mer og mer sannsynlig. Folk glemmer at det drepes tusenvis av mennesker i regulære krigshandlinger øst i landet i tillegg.

Er dessverre redd for at vi kommer til å se en massiv flyktningebølge etterhvert. Utdannede unge reiser dit de kan allerede og Tyrkia er på 4 plass når det gjelder asylsøkere i Norge.

Til tyrkernes store irritasjon er en stor del av erduans maktbase i Europa. Han er spesielt populær blant tyrkere i Tyskland. De sikret han valgseier etter valgseier.

Så de som tror at islamister blir sekulære i vesten kan ta seg en bolle. Erduan sitter ved makten delvis pga av tyrkerne som har bodd i Tyskland siste 40år.

Anonymkode: 0e180...48b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...