Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 18. desember 2018 #1 Skrevet 18. desember 2018 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9mJBed/operert-i-feil-fot-det-er-totalt-uforsvarlig Jeg forstår virkelig ikke dette. Er det mulig å begå en så alvorlig feil?
faraniva Skrevet 18. desember 2018 #2 Skrevet 18. desember 2018 Ja. Ikke første gangen noe sånt skjer. Det er menneskelig å feile men feil som dette skal selvsagt ikke skje. 1
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 18. desember 2018 #3 Skrevet 18. desember 2018 41 minutter siden, faraniva skrev: Ja. Ikke første gangen noe sånt skjer. Det er menneskelig å feile men feil som dette skal selvsagt ikke skje. Det er jo helt sykt! De kan jo ikke bare å begynne å kutte i et ben uten å se tydelige streker og opptegning. Å skylde på at det er fredag er jo fullstendig hårreisende. Stakkars pasient. Håper hun får erstatning.
Pipaluk Skrevet 18. desember 2018 #4 Skrevet 18. desember 2018 Det må være kontrollrutiner som flere leger under operasjonen må forsikre seg om. Så hvordan kan flere leger være sløve? Jeg har hørt om en liknende tilfelle en gang før. Helt utrolig ! 1
Drizzt Skrevet 18. desember 2018 #5 Skrevet 18. desember 2018 Det var fredag faktisk! Da skal man ikke operere på fredager og heller ikke akutte operasjoner i helgene, eller hva? Herregud for en latterlig holdning!!!!!! Jeg håper hun får sykehuset og legene dømt og får heftig erstatning fra sykehusets budsjett! 10
KvinneMannen Skrevet 18. desember 2018 #6 Skrevet 18. desember 2018 Nå må du gi deg, det var jo tross alt fredag. 5
Gjest Halvveis Skrevet 19. desember 2018 #7 Skrevet 19. desember 2018 helsesystemet er bygget for å beskytte legene, ikke pasientene.
Gjest førstedamen Skrevet 19. desember 2018 #8 Skrevet 19. desember 2018 Menneske er ikke skapt for å forstå høyre å venstre hverken mandag-fredag eller i helger..
Gjest loveli Skrevet 19. desember 2018 #9 Skrevet 19. desember 2018 Det er mennesker som opererer. Mennesker gjør feil. Noen ganger grove feil. Det har skjedd, skjer og vil skje grove feil. Uakseptabelt, men vi har ingen løsning på problemet (robotteknologien har ikke kommet langt nok) og jeg tror det er viktig å være ydmyk. Har selv blitt feilbehandlet, sånt skjer. Legene gjorde det ikke med vilje, jeg liker å tro at de gjør så godt de kan. Hvis legene jobber for mye må man se på det strukturelle ved sykehusene. Fastlegen min sier at for å bli kirurg i Norge må man jobbe seg oppover og legge inn 80 arbeidstimer i uka i mange år. Det sier seg selv at dette går ut over pasientene.
solmåneogstjerner Skrevet 19. desember 2018 #10 Skrevet 19. desember 2018 Høyre og venstre og pasientens høyre og venstre går noen ganger litt i surr. Selvsagt skal det ikke skje, men det skjer av og til. Gode kontrollrutiner må jo på plass. Selvsagt er det skremmende... 4
Camlon Skrevet 19. desember 2018 #11 Skrevet 19. desember 2018 1 hour ago, loveli said: Det er mennesker som opererer. Mennesker gjør feil. Noen ganger grove feil. Problemet er at de ikke har systemer som gjør slike menneskefeil umulig. Om de visste at riktig fot er tegnet med tusj så ville dette aldri ha skjedd. Hvis dette skjedde fordi de har ingen ordentlige rutiner, så bør ledelesen straffes og byttes ut. Hvis de har ordentlige rutiner, men det ble ikke fulgt så bør kirurgene bli sparket, fordi vi kan ikke ha kirurger som ikke bryr seg om rutiner. Desverre så kommer nok lite til å skje, og slike hendelser vil skje igjen. 1
Gjest loveli Skrevet 19. desember 2018 #12 Skrevet 19. desember 2018 (endret) 2 timer siden, Camlon skrev: Problemet er at de ikke har systemer som gjør slike menneskefeil umulig. Om de visste at riktig fot er tegnet med tusj så ville dette aldri ha skjedd. Hvis dette skjedde fordi de har ingen ordentlige rutiner, så bør ledelesen straffes og byttes ut. Hvis de har ordentlige rutiner, men det ble ikke fulgt så bør kirurgene bli sparket, fordi vi kan ikke ha kirurger som ikke bryr seg om rutiner. Desverre så kommer nok lite til å skje, og slike hendelser vil skje igjen. Og det er her jeg er fullstendig uenig med deg. Mennesker gjør feil. Vi kan ikke sparke alle som dummer seg ut. Skal love deg at vi da kommer til å slite med å finne kvalifiserte folk tilslutt. Jeg vil heller opereres av en lege som kan gjøre feil enn å ikke bli operert i det hele tatt fordi alt helsepersonell i hele Norge er tatt ut av tjeneste. Man må klare å tenke lenger. Det er alvorlig, men å sparke legene er ikke løsningen her. Jobbes det for lange dager? For mange timer i uka? Har man gode nok rutiner? Hvorfor blir ikke rutinene fulgt? Osv osv. Man kan begynne å diskutere å sparke folk hvis de gjentatte ganger gjør store feil for da er de ikke skikket til arbeidet sitt. Endret 19. desember 2018 av loveli
studerende Skrevet 19. desember 2018 #13 Skrevet 19. desember 2018 (endret) 5 timer siden, loveli skrev: Det har skjedd, skjer og vil skje grove feil. Uakseptabelt, men vi har ingen løsning på problemet (robotteknologien har ikke kommet langt nok) og jeg tror det er viktig å være ydmyk. Akkurat denne situasjonen har vi faktisk en del rutiner for å unngå. Blant annet sjekklister der kirurgen må krysse av for at hen har snakket med pasienten og forsikret seg om at hen opererer rett sted. Nå vet jeg ikke hva som har gått feil i denne situasjonen, men ut i fra slik det er beskrevet ser det ut til å ha vært flere enn en person som har slurvet med kontrollrutiner. Med det sagt så vil det alltid oppstå feil på et eller annet tidspunkt når mennesker er involvert. Eksempel: https://www.helsebiblioteket.no/kvalitetsforbedring/pasientsikkerhet/trygg-kirurgi-sjekkliste Endret 19. desember 2018 av studerende
Camlon Skrevet 19. desember 2018 #14 Skrevet 19. desember 2018 (endret) 1 hour ago, loveli said: Og det er her jeg er fullstendig uenig med deg. Mennesker gjør feil. Vi kan ikke sparke alle som dummer seg ut. Skal love deg at vi da kommer til å slite med å finne kvalifiserte folk tilslutt. Jeg vil heller opereres av en lege som kan gjøre feil enn å ikke bli operert i det hele tatt fordi alt helsepersonell i hele Norge er tatt ut av tjeneste. Man må klare å tenke lenger. Det er alvorlig, men å sparke legene er ikke løsningen her. Jobbes det for lange dager? For mange timer i uka? Har man gode nok rutiner? Hvorfor blir ikke rutinene fulgt? Osv osv. Man kan begynne å diskutere å sparke folk hvis de gjentatte ganger gjør store feil for da er de ikke skikket til arbeidet sitt. Om det er tilfellet at de fikk beskjed om å tegne men gadd ikke, så var det ikke en tilfeldig feil. Å ikke følge rutiner er alvorlig nok i seg selv, men om det fører til at noen blir feiloperert så bør det definitivt få konsekvenser. Man skal naturligvis finne ut hvor problemet ligger, og legene bør ikke straffes for valg ledelsen tar. Det viktigste er at de som er årsaken til problemet, blir holdt ansvarlig sånn at slike hendelser ikke skjer igjen. Om kirurgen er ansvarlig for hendelsen, så vil jeg mye heller erstatte han med en kvalifisert kirurg fra utlandet enn å beholde noen som setter pasientene sine i risiko på grunn av lathet. Endret 19. desember 2018 av Camlon
Pipaluk Skrevet 19. desember 2018 #15 Skrevet 19. desember 2018 8 timer siden, loveli skrev: Det er mennesker som opererer. Mennesker gjør feil. Noen ganger grove feil. Det har skjedd, skjer og vil skje grove feil. Uakseptabelt, men vi har ingen løsning på problemet (robotteknologien har ikke kommet langt nok) og jeg tror det er viktig å være ydmyk. Har selv blitt feilbehandlet, sånt skjer. Legene gjorde det ikke med vilje, jeg liker å tro at de gjør så godt de kan. Hvis legene jobber for mye må man se på det strukturelle ved sykehusene. Fastlegen min sier at for å bli kirurg i Norge må man jobbe seg oppover og legge inn 80 arbeidstimer i uka i mange år. Det sier seg selv at dette går ut over pasientene. Når dette skjer så er det rutinesvikt. Det er sjelden at kirurgen jobber alene . De andre må følge med så det ikke skal være mulig at kirurgen opererer feil ben, pasient eller er påvirket av rusmidler. Forekommer det ikke dobbeltkontroll på operasjonsstua , som andre steder i helsevesenet? Er det bare kirurgen som vet hvilket ben som skal opereres? Isåfall må de endre rutiner og gjøre ekstra sjekk fremover. Hvordan blir resultatet av denne operasjonen, på et ben som det i utgangspunktet ikke er noe galt med?
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 20. desember 2018 #16 Skrevet 20. desember 2018 På 19.12.2018 den 21.27, Pipaluk skrev: Når dette skjer så er det rutinesvikt. Det er sjelden at kirurgen jobber alene . De andre må følge med så det ikke skal være mulig at kirurgen opererer feil ben, pasient eller er påvirket av rusmidler. Forekommer det ikke dobbeltkontroll på operasjonsstua , som andre steder i helsevesenet? Er det bare kirurgen som vet hvilket ben som skal opereres? Isåfall må de endre rutiner og gjøre ekstra sjekk fremover. Hvordan blir resultatet av denne operasjonen, på et ben som det i utgangspunktet ikke er noe galt med? Dette var det første jeg også tenkte. Muligens vil hun få smerter, om ikke kroniske, så vil det ta lang tid før alle smertene er borte. Håper hun får pasientskadeerstatning...
Nobile Skrevet 21. desember 2018 #17 Skrevet 21. desember 2018 https://www.helsebiblioteket.no/kvalitetsforbedring/pasientsikkerhet/trygg-kirurgi-sjekkliste Denne listen ( eller lignende) har blitt brukt alle operasjoner jeg har vært med på. Godt mulig den også ble brukt under operasjonen i hovedinnlegget, men den skal hvertfall minimere risikoer for feil. 2
Martin13 Skrevet 21. desember 2018 #18 Skrevet 21. desember 2018 Her må det jo ha vært slurv og svikt fra legenes side. Det er greit å gjøre en liten feil, men dette er ikke en liten feil. Dette er direkte idiotskap. Med gode rutiner for slikt er det mer sjanse å vinne i lotto enn å gjøre en slik feil. 1
HerKommerMummi Skrevet 24. desember 2018 #19 Skrevet 24. desember 2018 Har du gjort en feil før selv? Hvis svaret er ja så skjønner du sikkert at andre også kan gjøre feil! 1
Daraya Skrevet 24. desember 2018 #20 Skrevet 24. desember 2018 Hadde kanskje gjort som dr. Romano i Akutten. Skrev "Not this one, idiot" på den armen som ikke skulle amputeres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå