AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #1 Skrevet 18. desember 2018 Har en venninne som sliter litt økonomisk for tiden og vil ha lav inntekt de neste 5 årene da hun er student. Jeg har sagt hun kan låne 60000 av meg rentefritt og trenger ikke å betale tilbake før om 6 år. Det er greit, men hun trenger 110000 til, hun eier ikke noe utenom en leilighet som hun har kjøpt gjennom borettslag, har ingenting å selge osv. Eneste måten er et slags lån gjennom bank... Noen her med gode tips? Anonymkode: f3f7b...e17
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #2 Skrevet 18. desember 2018 60 000?! litt av et forbruk.. Anonymkode: 7ab04...d36 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #3 Skrevet 18. desember 2018 hun får lån og stipend fra lånekassen. pass på at du ikke blir lurt nå. Anonymkode: 7ab04...d36 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #4 Skrevet 18. desember 2018 Sørg for guds skyld for å ha et tydelig gjeldsbrev som dere begge to signerer!!! Aller helst med to vitner også. Ellers forstår jeg ikke hva hun har behov for 170.000kr til. Får hun ikke stipend eller lån gjennom lånekassa? Anonymkode: 42b62...c78 3
Gjest Blondie65 Skrevet 18. desember 2018 #5 Skrevet 18. desember 2018 Nei TS - du skal ikke låne henne 60.000 rentefritt i 6 år - med mindre du har råd til å tape de pengene. Dette er oppskriften på både å ødelegge et vennskap og å tilrettelegge for et fortsatt meget høyt forbruk fra en som allerede har rævkjørt økonomien sin. Alle andre studenter må finne seg en deltidsjobb og ta studielån mens de studerer. Hvorfor gjør ikke venninnen din det? Hvis du likevel velger å låne henne penger så sørg for at hun signerer på et gjeldsbrev og at noen bevitner underskriften - dvs at en eller to andre utenom dere to signerer på en erklæring om at hun vet hva hun går med på. Jeg har BARE dårlig erfaring med å låne til folk i nære relasjoner eller venner. Stort eller lite beløp - det er vanskelig å være streng nok med innkrevingen dersom den som skylder penger ikke gjør opp for seg. Så mitt råd er fortsatt: ikke gjør det. Tenk heller grundig gjennom hvorfor hun har havnet i den situasjonen at hun må låne penger til livsopphold fra dyre institusjoner til 15-30 % rente og fra venner fremfor fra lånekassen.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #6 Skrevet 18. desember 2018 Har sikkert ordlagt meg feil, er ikke på grunn av forbruk hun sliter, det er gjeld som hennes x har tatt opp i hennes navn. Hun fant først ut av det nå, 3 måneder etter at det ble slutt, gan har gjort verre ribg enn dette... Hun har prøvd å kontakte han men ingen respons. Men hun må uansett få betalt dette ned da det har blitt satt i hennes navn. Anonymkode: f3f7b...e17
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #7 Skrevet 18. desember 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har sikkert ordlagt meg feil, er ikke på grunn av forbruk hun sliter, det er gjeld som hennes x har tatt opp i hennes navn. Hun fant først ut av det nå, 3 måneder etter at det ble slutt, gan har gjort verre ribg enn dette... Hun har prøvd å kontakte han men ingen respons. Men hun må uansett få betalt dette ned da det har blitt satt i hennes navn. Anonymkode: f3f7b...e17 Så hun var så dum at hun lånte bort penger til eksen, så nå skal du være så dum at du låner ut dette til henne igjen? Uansett, sørg for å skriv et gjeldsbrev, og tinglys dette. Husk at du også kan trekke fra private lån på skatten. Ikke lån dette ut rentefritt, for du taper på å låne bort disse 60 000,-. Anonymkode: 9d4ab...0a0 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #8 Skrevet 18. desember 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så hun var så dum at hun lånte bort penger til eksen, så nå skal du være så dum at du låner ut dette til henne igjen? Uansett, sørg for å skriv et gjeldsbrev, og tinglys dette. Husk at du også kan trekke fra private lån på skatten. Ikke lån dette ut rentefritt, for du taper på å låne bort disse 60 000,-. Anonymkode: 9d4ab...0a0 Nei, han har brukt hennes bank id og fått seg slike ræva lån , hun fant først ut av dette nå. Er til syvende og sist hennes egen feil da hun har vært så dum at hun har gitt han passord og alt men det er nå slik situasjonen er. Anonymkode: f3f7b...e17
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #9 Skrevet 18. desember 2018 1 time siden, Blondie65 skrev: Nei TS - du skal ikke låne henne 60.000 rentefritt i 6 år - med mindre du har råd til å tape de pengene. Dette er oppskriften på både å ødelegge et vennskap og å tilrettelegge for et fortsatt meget høyt forbruk fra en som allerede har rævkjørt økonomien sin. Alle andre studenter må finne seg en deltidsjobb og ta studielån mens de studerer. Hvorfor gjør ikke venninnen din det? Hvis du likevel velger å låne henne penger så sørg for at hun signerer på et gjeldsbrev og at noen bevitner underskriften - dvs at en eller to andre utenom dere to signerer på en erklæring om at hun vet hva hun går med på. Jeg har BARE dårlig erfaring med å låne til folk i nære relasjoner eller venner. Stort eller lite beløp - det er vanskelig å være streng nok med innkrevingen dersom den som skylder penger ikke gjør opp for seg. Så mitt råd er fortsatt: ikke gjør det. Tenk heller grundig gjennom hvorfor hun har havnet i den situasjonen at hun må låne penger til livsopphold fra dyre institusjoner til 15-30 % rente og fra venner fremfor fra lånekassen. Er forsåvidt enig med deg og har selv dårlige erfaringer med å låne vekk penger, men har ikke hjerte til å ikke hjelpe henne litt heller. Kunne lånt henne hele summen men det vil jeg ikke gjøre, må ha buffer selv. Hun har ikke visst om dette lånet før nå i senere tid. Anonymkode: f3f7b...e17
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #10 Skrevet 18. desember 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, han har brukt hennes bank id og fått seg slike ræva lån , hun fant først ut av dette nå. Er til syvende og sist hennes egen feil da hun har vært så dum at hun har gitt han passord og alt men det er nå slik situasjonen er. Anonymkode: f3f7b...e17 Om han har brukt hennes bank id, så har han altså hatt passordet hennes? Da er jo det brudd fra hennes side i forhold til kontrakten med banken. Når det er sagt så får hun vel anmelde han, og at hun legger alle kortene på bordet til banken sin. Om du har råd til å gi bort så mye penger, så kan du jo låne bort summen. En skal aldri låne bort mer enn en kan gi bort. Anonymkode: 3b26b...b1c 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #11 Skrevet 18. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, han har brukt hennes bank id og fått seg slike ræva lån , hun fant først ut av dette nå. Er til syvende og sist hennes egen feil da hun har vært så dum at hun har gitt han passord og alt men det er nå slik situasjonen er. Anonymkode: f3f7b...e17 Jeg skjønner. Men ikke lån bort 60 000 rentefritt i 6 år, om du ikke har millioninntekt selv da. De resterende 110 000 kan hun få tak i ved å jobbe ved sidene av studiene. Har hun betalt ned nok på leiligheten kan det være at hun får bake det inn der. Kanskje hun kan få avdragsfrihet? Om hun er flink å jobbe kan hun bruke studielånet til å betale ned kreditt-gjelda. Hun bør også anmelde eksen. Hun bør ringe de som har krav på henne og forhandle renter. Hun kan spørre foreldrene om å kausjonere. Hun må kutte forbruket sitt til et minimum. Lånet kan kanskje flyttes til en utlåner med bedre rente. Hun må selge alt unødvendig hun har. Hun kan ta småjobber. Hun må sjekke ligninga si godt og finne alle skattefradrag hun har krav på. Hun må spare strøm, på mat og få minst mulig mobilabonnement. Hun må kutte ferie. Hun må gå til studiene om mulig og spare transport. Anonymkode: 9d4ab...0a0 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #12 Skrevet 18. desember 2018 De 60000 er ikke et problem problemet er å få inn de resterende 110000... Hun har fått seg ekstrajobb i sommer, men det er jo en stund til. Hun tar buss til universitet, kan ikke sykle og gå blir for langt. Strøm og vann hører med borettslaget så hun kan ikke bytte leverandør, ikke behov for det heller da hun har en veldig gunstig avtale der. Det å flytte lånet er en god idé, det kan vi prøve på, har selv ingen erfaring med kredittkort bruk og lån så vi lærer mens vi går her... Målet er at hun skal få bli ferdig med dette lånet i løpet av 2019 hvis alt går som det skal... Hun har verken foreldre eller familie som kan hjelpe så dette må jun fikse selv. Lurer på om det kan være gunsrigere for henne å ta opp mer i studielån hvis det er mulig, da for hun betalt det ned mye raskere... Er sinnsyke renter på slike ting, hadde ikke villet hatt et slikt lån om jeg fikk betalt for det en gang, skulle vært kriminelt.😟 Anonymkode: f3f7b...e17 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #13 Skrevet 18. desember 2018 Hun må selvsagt ta fullt studielån. Og finne seg en ekstrajobb NÅ! Men TS, nå er dere to gode idioter her, økonomisk sett. Hun gir fra seg bank-ID til sin eks. Du dekker opp dette for han. Du har sågar tenkt å betale ut 60 000,- av denne gjelden uten å ta renter. Du vet at hun kan trekke fra rentekostnadene på gjelden på skatten? Og hvorfor i all verden fikser hun ikke opp i dette selv? Det er fint å hjelpe en venn, men her er det du som blir taperen. Du låner ut disse 60 000 skattefritt. Du taper renter på dette beløpet om du hadde plassert de fornuftig. Hun får rentefradraget. Du løper en stor risiko, fordi venninna di har vist seg å ikke ta økonomisk ansvar ved 1. Gi fra seg Bank-ID. 2. La venninne si betale henne 60 000,-. 3. La venninna gjøre en jobb for henne, altså finne sparetips og tips til nedbetaling av gjeld. Jeg anbefaler at du lar dette være, så kan hun ringe banken sin i stedet og be om økonomiske råd. Og anmeld jævelen! Anonymkode: 9d4ab...0a0 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #14 Skrevet 18. desember 2018 Mine penger er i banken og det er ikke all verdens jeg taper på å låne ut pengene. Det at hun ga fra seg bank id var en tabbe ja, men hun har hatt det tøft det siste året. Hun hadde aldri drømt om at samboeren kom til å svindle henne når moren nettopp hadde dødd etter et langt opphold på sykehus, og hun hadde nok med å fikse begravelse og det hele... Men dette har jo strengt tatt ikke så mye med saken å gjøre, heller ikke de 60000, da det jeg lurte på var om noen hadde forslag til hvordan vi kunne skaffe de 110000... Men, etter at vi fikk pratet med en hyggelig kar i banken i dag ser det ut til at hun kan få lagt dette inn i et lån i sin vanlige bank, sammen med lånet hun har på boligen så da trenger hun sannsynligvis ikke å låne av meg, noe hun i utgangspunktet ikke hadde lyst til heller men jeg tilbydde meg. Hvorfor jeg har ordnet opp i dette, altså de siste 6 månedene hennes har vært helt jævlige, tap av den eneste forelderen hun har, oppdager at psykopaten hun var sammen med ikke bare banket henne men svindlet henne og for en haug av penger osv. Da stiller man opp med det man kan, det er det venner gjør. Anonymkode: f3f7b...e17 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #15 Skrevet 18. desember 2018 Det er mulig akkurat du stiller opp med 60 000,- skattefrie kroner, men det er ikke noe man gjør, som du sier. Særlig ikke når situasjonen du beskriver har vært som den er. Livet er knalltøft og vi er omgitt av psykopater og svindlere. Siden din venninne ikke vet dette, eller tar høyde for det, ber banken henne skrive under på at hun ikke under noen omstendighet skal gi noen tilgang til hennes Bank-ID. Om det er slik at sorg har tappet din venninne for så mye krefter at om var lett utnyttbar etter hennes mors død, ja da må hun gå til sak med dokumentasjon fra sin fastlege. Om ikke annet legg det frem for kredittkortselskapet. Ikke slipp dette så lett. Om din venninne har vært så langt nede at hun lot seg lure, er du nå sikker på at hun hadde håndtert privat gjeld? Jeg tror ikke det, da det er først nå hun ringer banken. 60 000,- er ikke penger som bare står der. Om du hadde lånt ut disse kunne du potensielt ha tapt hele beløpet. Du kunne satt de inn på BSU eller IPS (som kunne ha gitt deg 9600,- på skatten). Du kunne satt de på høyrentekonto eller kjøpt aksjer. Du kunne tjent penger på dine egne penger. Det er mange måter å hjelpe enn venn på. Man undersøker absolutt alle muligheter, sammen med den som er i knipa, før man i det hele tatt låner de penger. Dette også fordi det skal være læring i å rydde opp. Lærdommen sitter mye hardere om venninna di fikser opp i slikt selv, med rådgivning fra deg, enn om du betaler henne fri. Jeg tenker at dere begge to må ta dere sammen. Hun må sette seg inn i viktigheten av å ta vare sensitiv informasjon og du må lære deg om økonomi. Jeg er kvinnfolk sjøl, men når jeg leser slikt som dette tenker jeg at det ikke finnes rart at kvinnfolk flest har dårligere økonomi en menn. Anonymkode: 9d4ab...0a0 1
Gjest Blondie65 Skrevet 18. desember 2018 #16 Skrevet 18. desember 2018 Jeg synes det er flott at du hjelper venninnen din. Men du bør ikke låne ut penger. Gi praktiske råd er en ting, og det bør stoppe der. Jeg lurer på om venninnen din har full oversikt over gjelden sin? Har dere sjekket at det ikke dukker opp nye ting og nye ting og nye ting fremover? Har venninnen din vurdert å anmelde svindelen? Det ville jeg gjort. Da har hun mulighet til å få bevist at det er han som har tatt opp gjelden og kan muligens ha et mikroskopisk håp om å få tilbake noe av gjelden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå