Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte i ny jobb for ca 8 måneder siden og opplever litt urettferdighet på arbeidsplassen. Før jeg snakker med leder tenkte jeg å høre her om det er reell grunn til å ta dette opp eller om det er «vanlig» siden jeg er ny. 

Vi har behov for mye overtid på jobb, og jeg kan gjerne jobbe, men har ett lite barn hjemme så kan ikke bli sittende på jobb etter normal arbeidstid hver dag. Mine kollegaer tar med PC hjem og jobber på kveldstid og skriver dette som avspasering. Dette har jeg fått beskjed om at jeg ikke kan gjøre, samtidig som de vil jeg skal jobbe overtid, men på arbeidsplassen. 

Føler meg også forbigått i forhold til f.eks ferie. Ett eksempel er nå i jula hvor jeg skal jobbe julaften, romjula og nyttårsaften mens omtrent alle andre har fått fri eller får lov til å jobbe et par timer bare (gjerne hjemmefra). Jeg synes det er rart at jeg er den eneste som må jobbe hele jula mens alle har noen fridager. Jeg søkte selv også ferie på julaften, men dette ble ikke innvilget. 

Det er også møter jeg selv mener jeg skulle blitt inkludert i som jeg ikke blir. Får beskjed om at det er møte, også forlater de som skal ha møte avdelingen. Pleier å spørre noen av kollegaene mine etter møtet om det var noe viktige beskjeder og blir informert om ting som jeg i aller høyeste grad burde vært med på. 

Opplever også enkelte kollegaer jeg jobber tett med som litt ufine.. Jeg kom f.eks hjem fra en ukes ferie for noen uker siden og det var ingen som spurte hvordan ferien hadde vært eller såvidt hilste på meg da jeg kom tilbake.. 

I tillegg kan jeg oppleve at jeg blir fortalt hvordan noe skal gjøres, så gjør jeg det også får jeg kritikk senere for hvordan det er gjort...?! Akkurat på dette har jeg begynt å si fra. «Sånn gjorde jeg det fordi du sa jeg skulle gjøre det sånn.» 

Jeg blir veldig usikker på meg selv og tenker at jeg ikke er bra nok i denne jobben og ser meg egentlig etter noe annet.. Men er litt usikker på hvordan jeg skal «angripe» situasjonen? Noen som har opplevd lignende..?

Anonymkode: 921fa...2c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke at det med ferien er så rart siden du er ganske nyansatt. Om noen må jobbe de dagene er det jo gjerne sånn at det faller på de nye. På min arbeidsplass er det i alle fall sånn.

Angående det med overtiden/jobbing hjemmefra har jeg et par spørsmål. For det første: Har de som får lov til å jobbe hjemmefra samme stilling som deg, så dere gjør samme jobben? Og for det andre: Er det sånn at noen må være til stede på arbeidsplassen og derfor kan ikke alle jobbe hjemmefra? Hvis dere har samme stilling og det ikke er sånn at noen må være til stede er jeg nok enig i at det er urettferdig at du ikke får lov til å jobbe hjemmefra.

Akkurat det med at de ikke lurte på hvordan ferien din hadde vært synes jeg i utgangspunktet ikke er noe å henge seg opp i. På min arbeidsplass er det ikke "kultur" for å spørre om sånt. Vi har det hyggelig på jobb altså, men holder generelt sett en profesjonell tone og snakker lite om private ting.

Det med møtene du mener du burde være med på synes jeg det går an å ta opp, men pass på at du ikke fremstår som anklagende og furten. Spør evt. også om avklaring på hvordan ting du er usikker på skal gjøres, evt. få en oppfriskning av opplæringen. 

Anonymkode: 22f32...bee

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...