Mia00 Skrevet 17. desember 2018 #1 Skrevet 17. desember 2018 .. noen som har hatt dette? Fikk i dag beskjed av nært familiemedlem at flere i slekta har dødd av at hovedpulsåra har sprukket og at det er meget arvelig. Skal sjekke dette, men vil gjerne ha erfaringer, og ikke negative konklusjoner.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #2 Skrevet 17. desember 2018 Det heter for et aneurisme. Det er noe som kan komme av at veggen på blodåren svekkes og det kan skje ved at det dannes avleiringer i blodåreveggen og for høyt blodtrykk. For å forebygge slike sykdommer er det da viktig å undersøke om blodtrykket er normalt og hos noen kan det være aktuelt å følge med på kolesterol. Å være normalvektig er selvsagt en viktig forebyggende faktor samt fysisk aktivitet og unngå røyking, sukker, mye dårlig fett osv. Jeg oppfatter deg som veldig ung, og unge mennesker får normalt sett ikke aneurismer. Og man dør forøvrig heller ikke nødvendigvis av å ha en aneurisme, heller ikke om den skulle komme til å sprekke. Det kommer an på hvor den ligger. Et aortaaneurisme er for eksempel alvorlig, men man kan støtte opp veggen ved operasjon, og det kan være alvorlig om man har et ustabilt aneurisme i hjernen, men mange overlever hjerneblødning også altså selv om de kan få sekveler fordi hjernevev dør. Anonymkode: e8974...c67
Mia00 Skrevet 17. desember 2018 Forfatter #3 Skrevet 17. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det heter for et aneurisme. Det er noe som kan komme av at veggen på blodåren svekkes og det kan skje ved at det dannes avleiringer i blodåreveggen og for høyt blodtrykk. For å forebygge slike sykdommer er det da viktig å undersøke om blodtrykket er normalt og hos noen kan det være aktuelt å følge med på kolesterol. Å være normalvektig er selvsagt en viktig forebyggende faktor samt fysisk aktivitet og unngå røyking, sukker, mye dårlig fett osv. Jeg oppfatter deg som veldig ung, og unge mennesker får normalt sett ikke aneurismer. Og man dør forøvrig heller ikke nødvendigvis av å ha en aneurisme, heller ikke om den skulle komme til å sprekke. Det kommer an på hvor den ligger. Et aortaaneurisme er for eksempel alvorlig, men man kan støtte opp veggen ved operasjon, og det kan være alvorlig om man har et ustabilt aneurisme i hjernen, men mange overlever hjerneblødning også altså selv om de kan få sekveler fordi hjernevev dør. Anonymkode: e8974...c67 Takk for svar, men jeg er 26 år og min onkel døde av dette da han var 26 for noen år siden. Min bestefar døde av det, det samme med min oldefar, farfar og søskenbarn da har var 27 år. Alder spiller ingen rolle når det kommer til dette. Jeg har fått time på sykehuset for å sjekke, men lurer på om noen har erfart det samme.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #4 Skrevet 17. desember 2018 Akkurat nå, Mia00 skrev: Takk for svar, men jeg er 26 år og min onkel døde av dette da han var 26 for noen år siden. Min bestefar døde av det, det samme med min oldefar, farfar og søskenbarn da har var 27 år. Alder spiller ingen rolle når det kommer til dette. Jeg har fått time på sykehuset for å sjekke, men lurer på om noen har erfart det samme. Joda, alder spiller en veldig stor rolle. Tro meg. I tillegg er det vel menn som får rundt 90% av aneurismene, så du er ganske trygg bare i form av å være kvinne. Anonymkode: e8974...c67 2
Mia00 Skrevet 17. desember 2018 Forfatter #5 Skrevet 17. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Joda, alder spiller en veldig stor rolle. Tro meg. I tillegg er det vel menn som får rundt 90% av aneurismene, så du er ganske trygg bare i form av å være kvinne. Anonymkode: e8974...c67 Vet du, i og med at totalt 6 av mine familiemedlemmer har dødd momentant pga dette, så er det en stor grunn til å sjekke det opp. Legen på St. Olavs sa også at det var en høy risiko for at hele slekta kan ha dette, noe jeg tenker å sjekke ut. Ikke skriv her at jeg ikke trenger å sjekke det når mitt søskenbarn var 27 år da han døde av det og et annet søskenbarn var kun 21 da hun døde av det. Da er det bekymringsverdig... 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #6 Skrevet 17. desember 2018 1 minutt siden, Mia00 skrev: Vet du, i og med at totalt 6 av mine familiemedlemmer har dødd momentant pga dette, så er det en stor grunn til å sjekke det opp. Legen på St. Olavs sa også at det var en høy risiko for at hele slekta kan ha dette, noe jeg tenker å sjekke ut. Ikke skriv her at jeg ikke trenger å sjekke det når mitt søskenbarn var 27 år da han døde av det og et annet søskenbarn var kun 21 da hun døde av det. Da er det bekymringsverdig... Kjære deg. Jeg kan ikke se hvor jeg har skrevet at du ikke skal gå til lege og sjekke dette, og du må slutte å ilegge folk meninger de ikke har, for jeg ville aldri rådet noen til å gå i mot en henvisning til undersøkelse på sykehuset og ikke ta en undersøkelse. Dermed er hele innlegget ditt irrelevant for meg. Om du føler deg opprørt fordi du får informasjon om at det vanligvis er eldre som får aneurisme og hva man kan gjøre for å unngå det så burde du jo heller ikke starte et innlegg på et forum. Slutt å ilegg ting verst tenkelige mening. Lykke til på undersøkelsen. Anonymkode: e8974...c67 7
Mia00 Skrevet 17. desember 2018 Forfatter #7 Skrevet 17. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjære deg. Jeg kan ikke se hvor jeg har skrevet at du ikke skal gå til lege og sjekke dette, og du må slutte å ilegge folk meninger de ikke har, for jeg ville aldri rådet noen til å gå i mot en henvisning til undersøkelse på sykehuset og ikke ta en undersøkelse. Dermed er hele innlegget ditt irrelevant for meg. Om du føler deg opprørt fordi du får informasjon om at det vanligvis er eldre som får aneurisme og hva man kan gjøre for å unngå det så burde du jo heller ikke starte et innlegg på et forum. Slutt å ilegg ting verst tenkelige mening. Lykke til på undersøkelsen. Anonymkode: e8974...c67 Takk for det
Mia00 Skrevet 17. desember 2018 Forfatter #8 Skrevet 17. desember 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjære deg. Jeg kan ikke se hvor jeg har skrevet at du ikke skal gå til lege og sjekke dette, og du må slutte å ilegge folk meninger de ikke har, for jeg ville aldri rådet noen til å gå i mot en henvisning til undersøkelse på sykehuset og ikke ta en undersøkelse. Dermed er hele innlegget ditt irrelevant for meg. Om du føler deg opprørt fordi du får informasjon om at det vanligvis er eldre som får aneurisme og hva man kan gjøre for å unngå det så burde du jo heller ikke starte et innlegg på et forum. Slutt å ilegg ting verst tenkelige mening. Lykke til på undersøkelsen. Anonymkode: e8974...c67 Igjen, du høres ut som en profesjonell. Jeg er absolutt ikke opprørt fordi jeg ikke får den informasjonen jeg vil ha av deg, men jeg startet forumet for å høre om andre unge har gått igjennom det samme, og kan gi sin erfaring. Har du ingen erfaring å komme med, men bare doktorprat, så er det bare å forlate dette forumet.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #9 Skrevet 18. desember 2018 Jeg screenes årlig av dette nettopp pga det samme. Screenes vha ultralyd, og CT hvert 3 år (pga strålebelastningen ikke oftere) Er mann, 45 år. Alder og kjønn har veldig mye å si. Hadde jeg vært kvinne ville ikke dette blitt gjort fikk jeg fortalt. Anonymkode: e7d8c...43e
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #10 Skrevet 18. desember 2018 15 hours ago, Mia00 said: Igjen, du høres ut som en profesjonell. Jeg er absolutt ikke opprørt fordi jeg ikke får den informasjonen jeg vil ha av deg, men jeg startet forumet for å høre om andre unge har gått igjennom det samme, og kan gi sin erfaring. Har du ingen erfaring å komme med, men bare doktorprat, så er det bare å forlate dette forumet. Det er neppe så mange som er klar for å fortelle det, om de tilhører en familie med overrepresentasjon av dødsfall i ung alder. Dette er sånt forsikringsselskaper er veldig interessert i. Anonymkode: 892da...a42
Mia00 Skrevet 20. desember 2018 Forfatter #11 Skrevet 20. desember 2018 På 18.12.2018 den 13.17, AnonymBruker skrev: Jeg screenes årlig av dette nettopp pga det samme. Screenes vha ultralyd, og CT hvert 3 år (pga strålebelastningen ikke oftere) Er mann, 45 år. Alder og kjønn har veldig mye å si. Hadde jeg vært kvinne ville ikke dette blitt gjort fikk jeg fortalt. Anonymkode: e7d8c...43e Takk for svar. Når halve slekta har dødd av det samme, så er nok risikoen stor. Så da var det ikke var det ikke vanskelig å be om en sjekk på sykehuset.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #12 Skrevet 22. desember 2018 Jeg har ikke noen i familien som har det, men mer jobbrelaterte erfaring. Uansett om du er kvinne ville jeg sjekket det. Det er viktig å følge opp slike ting når du har den familiehistorikken du har. Hvis du har det vil den bli fulgt opp med argusøyne og du vil bli tilbudt operasjon under kontrollerte former når det skulle være aktuelt. Masse lykke til! Man har kommet veldig langt i behandlingen av dette nå. Før var det vel nærmest 100% dødlighet, men nå er de superflinke til å monitorer og følge opp! Anonymkode: 4b5d8...05a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå