AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #1 Skrevet 17. desember 2018 2 dager før utbetaling av lønn får jeg beskjed fra sjefen at jeg har to egemeldingsdager for mye og dermed trekker han det fra desember lønnen min. Jeg har ikke fått beskjed om antall egenmeldingsdager før, ei heller et skriftlig varsel som han er pålagt å gi meg. Hadde jeg vist dette hadde jeg jo selvsagt gått til legen. Jeg har slitet mye med helsa både psykisk og fysisk, hvor arbeidsmiljøet har vært en stor belastning det siste året og har hatt jevnlig kontakt med legen. Jeg henviste til lovverket og forklaring at han ikke kan gjøre det, men da ble han bare irritert og mente at siden jeg ikke har levert egenmelding skjema så gjaldt det ikke. Jeg har skriftlig bekreftelse på at han har mottatt egenmelding per telefon. Han har ikke klagd på noe egenmeldings skjema tidligere. Han mener det er mitt ansvar å holde styr på antall egenmeldinger og siden dette dukket opp lenge etter de to siste sykedagene måtte det bare bli slik. Jeg slutter om 4 dager og har allerede lite å rutte med i desember. Noen som vet hva jeg kan gjøre? Anonymkode: 3f47f...dc4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #2 Skrevet 17. desember 2018 Det er ditt ansvar å sette deg inn i dette. Å skylde på at ingen fortalte deg det virker utrolig tafatt. Selvfølgelig har ingen gjort jobben din for deg. Det forventes at du gjør det selv. Når du bruker en rettighet må du også stå til ansvar for det. Derfor skal du sette deg inn i det så du vet hva du står i. Egenmeldingsskjema skal alltid leveres med din signatur første fraværsdag. Her kan du kun skylde deg selv. Anonymkode: 0a406...829 7
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #3 Skrevet 17. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ditt ansvar å sette deg inn i dette. Å skylde på at ingen fortalte deg det virker utrolig tafatt. Selvfølgelig har ingen gjort jobben din for deg. Det forventes at du gjør det selv. Når du bruker en rettighet må du også stå til ansvar for det. Derfor skal du sette deg inn i det så du vet hva du står i. Egenmeldingsskjema skal alltid leveres med din signatur første fraværsdag. Her kan du kun skylde deg selv. Anonymkode: 0a406...829 Du må nesten forholde deg til lovverket og svare på det jeg spør om. Lovverket kan jeg, og vet at arbeidsgiver ikke har lov til dette. Mener du jeg har feil, henvis heller til lovene. Jeg har ingen plikt å levere inn egemeldingsskjema med mindre arbeidsgiver gir beskjed om dette. Glemmer jeg det så må han gi en advarsel. Men jeg må passe på at han får egenmelding skriftlig eller muntlig, noe han har fått og jeg har fått bekreftelse. Når det kommer til egemeldingsdager har han en plikt å varsle meg vis han stopper egenmeldingsdagene. Etter dette er ikke egenmelding gyldig. Før dette er det fortsatt godkjent som egenmeldingsdager. Interne rutiner er svært viktig når det kommer til slike ting, noe det tydelig mangler her. I tillegg er det ikke lov å trekke fra lønnen min slik, med mindre jeg skriver under. Dette tilfellet går ikke under noen av unntakene heller. Hver så snill å svar på spørsmålet og ikke hva en tenker og tror. Anonymkode: 3f47f...dc4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #4 Skrevet 17. desember 2018 Hva slags lovverk er det du mener du har dette fra da? Hvis du ikke jobber i en IA bedrift så har du rett på tre sammenhengende dager i løpet av en 16 dagers periode, og kun fire slike i året. Dette er du selv ansvarlig å passe på og arbeidsgiver plikter ikke å gi varsel. Anonymkode: 9417f...28a 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #5 Skrevet 17. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva slags lovverk er det du mener du har dette fra da? Hvis du ikke jobber i en IA bedrift så har du rett på tre sammenhengende dager i løpet av en 16 dagers periode, og kun fire slike i året. Dette er du selv ansvarlig å passe på og arbeidsgiver plikter ikke å gi varsel. Anonymkode: 9417f...28a Jo arbeidsgiver er pliktig til å varsle. https://www.sticos.no/fagstoff/slik-er-reglene-for-egenmelding "Arbeidstaker mister ikke automatisk retten til å bruke egenmelding så fort han har brukt 4 egenmeldinger i løpet av en 12-månedersperiode. Arbeidsgiver må varsle om at man vurderer å frata den ansatte retten til å bruke egenmelding, og arbeidstaker skal gis rett til å uttale seg vedrørende fraværet. Gir ikke arbeidsgiver slikt varsel, må arbeidsgiver akseptere sykefravær dokumentert med egenmelding og betale sykepenger når den ansatte benytter egenmelding ut over de 4 tillatte egenmeldingene. " https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/8-27-tap-av-retten-til-å-nytte-egenmelding “Slik gjeldende bestemmelse er formulert, mister ikke en arbeidstaker automatisk retten til å nytte egenmelding. Arbeidsgiver må varsle arbeidstakeren om at vedkommende er fratatt retten til å nytte flere egenmeldinger. I den forbindelse skal arbeidstakeren gis anledning til å gjøre rede for grunnen til at han/hun har hatt slike fravær, se forskriftenes § 6 første ledd siste punktum. Trygdelovutvalget har utelatt denne bestemmelsen i sitt utkast. Utvalget hevder at det vesentlige er at arbeidstakeren får et klart varsel om at han eller hun er fratatt retten til å bruke egenmelding. Departementet Anonymkode: 3f47f...dc4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #6 Skrevet 18. desember 2018 I vanlig arbeidsliv har man fire egenmeldinger. Har du skulka ofte? Anonymkode: d62d0...a56
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #7 Skrevet 18. desember 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: I vanlig arbeidsliv har man fire egenmeldinger. Har du skulka ofte? Anonymkode: d62d0...a56 Nei, har aldri skulket. Ble operert for et år siden pga sykdom i et organ, å slitet med ettervirkninger av det. Sjefen vet godt at jeg aldri skulker. Hva er poenget? Hadde han mistenkt at jeg skulket måtte han uansett ha snakket med meg om det. Men det er ikke tema her, ei heller det jeg spør om. Anonymkode: 3f47f...dc4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå