AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #1 Skrevet 17. desember 2018 Jeg har fått muligheten til å reise til et varmt land i januar, i ca to uker, som tag-along på jobbreisa til mannen. 😄 Jeg har en kronisk sykdom som påvirkes positivt av sol og varme, så jeg vil jo veldig gjerne dra, men jeg er litt usikker på hvordan det funker når jeg går på AAP? Jeg er fritatt fra aktivitetskrav fordi jeg er for syk, bl.a har jeg fatigue og psoriasis, pluss mye smerter. Har nylig fått diagnosen, og nye medisiner og legene ønsker at jeg bruker dette året på å finne ut av medisineringen og bli bedre, før de vurderer om jeg kan begynne med jobb. I verste fall blir jeg ufør, men jeg ønsker ikke det såklart, og er optimistisk med tanke på at jeg endelig har fått rett diagnose og nå får hjelp. Har jeg lov til å reise på denne turen? Utgiftene blir dekket av mannen sin jobb, så hvis jeg mister AAP-pengene for perioden går det greit. Men er redd for at de skal nekte siden jeg er for syk til å jobbe.. Anonymkode: 7ed06...804 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #2 Skrevet 17. desember 2018 Det kjipe for deg er at det er 6 ukers behandlingstid på søknaden. Det positive er at du nok hadde fått den innvilget. Anonymkode: b6a10...888
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #3 Skrevet 17. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det kjipe for deg er at det er 6 ukers behandlingstid på søknaden. Det positive er at du nok hadde fått den innvilget. Anonymkode: b6a10...888 Seks uker? 😮 Hva er det man søker om egentlig? Å få reise ut av landet? Anonymkode: 7ed06...804
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #4 Skrevet 17. desember 2018 Bare send søknad du, å snakk med nav. Den søknaden er stort sett bare en formalitet så lenge det ikke krasjer med aktivitetsplan. Det var beskjeden jeg fikk fra nav når jeg snakket med dem ang utenlandstur Anonymkode: 561e2...e44 6
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #5 Skrevet 17. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Seks uker? 😮 Hva er det man søker om egentlig? Å få reise ut av landet? Anonymkode: 7ed06...804 Nei man søker om å få beholde pengene mens man reiser Anonymkode: 561e2...e44 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #6 Skrevet 17. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kjipe for deg er at det er 6 ukers behandlingstid på søknaden. Det positive er at du nok hadde fått den innvilget. Anonymkode: b6a10...888 Det går som sagt bra å miste pengene i perioden jeg reiser hvis det er det som er greia. Men ikke hvis jeg mister den for resten av året? Anonymkode: 7ed06...804
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #7 Skrevet 17. desember 2018 Jeg ringte og snakket med saksbehandler og fikk ja. Det enkleste er jo bare å reise, holde en lav profil i sosiale medier slik at ingen angir deg. Det er forresten fullt mulig å få tilgivelse også, så lenge det ikke har gått utover aktivitetsplan. Anonymkode: 53ce5...4c5 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #8 Skrevet 17. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Bare send søknad du, å snakk med nav. Den søknaden er stort sett bare en formalitet så lenge det ikke krasjer med aktivitetsplan. Det var beskjeden jeg fikk fra nav når jeg snakket med dem ang utenlandstur Anonymkode: 561e2...e44 Jeg har jo som sagt ingen aktiviteter, i samråd med legen er målet å gjøre ting som enkelt husarbeid, og ta meg av barnet mitt. Anonymkode: 7ed06...804
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #9 Skrevet 17. desember 2018 De svarer på ett par dager. Send søknad her: https://www.nav.no/no/Person/Skjemaer-for-privatpersoner/Skjemaer/Arbeid%2C+helse+og+sykdom/soknad-aap-utland Anonymkode: bcbb9...957 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #10 Skrevet 17. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har jo som sagt ingen aktiviteter, i samråd med legen er målet å gjøre ting som enkelt husarbeid, og ta meg av barnet mitt. Anonymkode: 7ed06...804 (Dette klarer jeg ikke alltid.) (Vi har selvsagt avlastning til barnet i mine dårlige perioder!) Anonymkode: 7ed06...804
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #11 Skrevet 17. desember 2018 Ikke hør på de som mener at du bare skal «holde en lav profil» og sende meldekort for deg (noe man kan gjøre via telefon, så hva vedkommende tuller med må gudene vite). Du sender søknad, ringer og snakker med nav, så ordner det seg. Heller det en at du skal bli tatt i svindelforsøk eller? For der er det ikke mye kjære mor Anonymkode: 561e2...e44 5
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #12 Skrevet 17. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ikke hør på de som mener at du bare skal «holde en lav profil» og sende meldekort for deg (noe man kan gjøre via telefon, så hva vedkommende tuller med må gudene vite). Du sender søknad, ringer og snakker med nav, så ordner det seg. Heller det en at du skal bli tatt i svindelforsøk eller? For der er det ikke mye kjære mor Anonymkode: 561e2...e44 Har ingen ønsker om noe svindelforsøk!! Jeg var mest usikker på om det var vits å søke liksom, siden jeg er for syk til aktiviteter og det meste. Saksbehandleren min og legen min er kjempefine folk som støtter meg og har hjulpet meg med alt jeg har lurt på hittil, men jeg er så gira at det er vanskelig å vente til imorra med å spørre dem. Tusen takk for alle svar! ❤️ Anonymkode: 7ed06...804 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #13 Skrevet 17. desember 2018 Du logger deg inn på nav og søker. Jeg gjorde det i sommer, fikk innvilget å få reise til utlandet i 2 uker uten å miste aap for de to ukene. Og om du ikke får reise uten å miste utbetaling så mister du ikke aap for hele året, bare den perioden du er ute av landet Så, sving deg rundt og søke, det er fort gjort Anonymkode: 63bb6...1a7 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #14 Skrevet 17. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du logger deg inn på nav og søker. Jeg gjorde det i sommer, fikk innvilget å få reise til utlandet i 2 uker uten å miste aap for de to ukene. Og om du ikke får reise uten å miste utbetaling så mister du ikke aap for hele året, bare den perioden du er ute av landet Så, sving deg rundt og søke, det er fort gjort Anonymkode: 63bb6...1a7 Meg som skrev dette; glemte å skrive at jeg fikk svar dagen etter at jeg søkte. Så det er ikke 6 ukers behandlingstid Anonymkode: 63bb6...1a7 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #15 Skrevet 17. desember 2018 Selv dro jeg på sydenferie under aap og ingen aktivitet annet enn behandling. Jeg spurte under et samarbeidsmøte med nav, fastlege og behandler. Og fastlege og behandler var klart enig om at det var en kjempefin plan at jeg tok en god ferie med familiemedlemmet mitt. Og at behandler skulle sørge for at den turen ikke skulle krasje med noen timer der. Og jeg reiste få uker etterpå. Uten å miste pengene. Anonymkode: 2328b...822 3
Daria Skrevet 17. desember 2018 #16 Skrevet 17. desember 2018 Som andre sier - søk om å få beholde pengene mens du er på reise. Behandlingstiden varierer - sist jeg søkte tok det knapt to uker å få svar, så det er ikke for sent. Og om du ikke får svar/får avslag kan du fortsatt reise - da krysser du bare av for ferie på meldekortet og blir trukket for de dagene du har vært bortreist.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #17 Skrevet 17. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått muligheten til å reise til et varmt land i januar, i ca to uker, som tag-along på jobbreisa til mannen. 😄 Jeg har en kronisk sykdom som påvirkes positivt av sol og varme, så jeg vil jo veldig gjerne dra, men jeg er litt usikker på hvordan det funker når jeg går på AAP? Jeg er fritatt fra aktivitetskrav fordi jeg er for syk, bl.a har jeg fatigue og psoriasis, pluss mye smerter. Har nylig fått diagnosen, og nye medisiner og legene ønsker at jeg bruker dette året på å finne ut av medisineringen og bli bedre, før de vurderer om jeg kan begynne med jobb. I verste fall blir jeg ufør, men jeg ønsker ikke det såklart, og er optimistisk med tanke på at jeg endelig har fått rett diagnose og nå får hjelp. Har jeg lov til å reise på denne turen? Utgiftene blir dekket av mannen sin jobb, så hvis jeg mister AAP-pengene for perioden går det greit. Men er redd for at de skal nekte siden jeg er for syk til å jobbe.. Anonymkode: 7ed06...804 Leser ingen på dette forumet vedtakene de får fra Nav? I vedtakene skal det stå hva du skal melde fra om. Ferie er ikke noe du normalt får på aap. Du får kontakte Nav og spørre om hvordan du kan søke om å få ferie. Anonymkode: 93942...a22
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #18 Skrevet 18. desember 2018 Søk og mest sannsynlig får du ja 😊 for dere smartinger som mener at man kan få andre til å sende meldekort... det er noe som heter valutaregister der nav kontroll kan sjekke transaksjoner som er gjort i utlandet, ved mistanke om svindel. Sååå ærlighet lønner seg alltid 😊 Anonymkode: f06f5...d52 1
Edie Skrevet 18. desember 2018 #19 Skrevet 18. desember 2018 Ryddet for oppfordring til lovbrudd og svar til dette. Edie, adm.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #20 Skrevet 18. desember 2018 Jeg går på AAP og fikk innvilget 3 uker til å reise til USA uten å miste retten på betaling. Tok maks 3 dager før jeg fikk svar på søknaden. Dersom de skulle si nei så betyr det ikke at du ikke kan reise, du får bare ikke betalt for de to ukene selv om du sender meldekort. Etter ferien får du utbetalt som før. Anonymkode: 13482...df9 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå