Gå til innhold

Tarantella med knkt ben

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette er sikkert vanskelig for andre å forstå, men jeg har en flott tarantella som jeg er kjempeglad i :hjerter:

Har hatt henne i mange år, og hun er som en venn for meg :)

Men for noen dager siden, da hun klatret på veggen i terrariet, falt hun ned og knakk det ytterste leddet på et av de bakerste beina... Så sn har det ytterste leddet en merkelig vinkel, og det "tyter" noe hvitt ut av det.

Jeg synes så synd på henne! Det er hjerteskjærende å se på at hun har det vondt. Det virker ikke som om hun har vondt, hun herjer og går som normalt, men jeg lurer på hva jeg skal gjøre, vet jo ikke hvordan hun har det. Kan ikke akkurat spjelke et edderkoppben heller...

Er det noen her som har erfaring med slikt? vokser benet ut igjen eller? Bør jeg "bryte" benet på plass igjen så det kan gro fast i riktig stilling?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva med å ringe dyrlegen?

Skrevet

Gå til dyrlegen da vel! Det verste du kan gjøre er å knekke opp beinet selv. Iallefall hvis du ikke klarer å se at hun har det vondt!

Hvis du bor i Oslo, er vetrinærhøyskolen et fint alternativ til dyre dyrleger hvis det er økonomien som gjør at du vurderer å knekke opp beinet selv..

Gjest Anonymous
Skrevet

Ring dyrelegen du! Ikke knekk på henne selv nei!

Skrevet

Ingen fare! Tarantellen får et helt nytt bein når den skifter ham!

Gjest Teletubbien
Skrevet

:o *Løper for livet ut av KG*

:hår:

Gjest manic
Skrevet

Kult at du har et så fint forhold til en tarantella! Synes det er skjønt! :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Hun skiftet ham rundt juletider, så jeg tror det blir lenge til noe nytt ben vokser ut. Men jeg snakket med en som har peiling på sånt noe, og han sa at et nytt ben vokser ut uavhengig av hamskifte dersom edderkoppen har mistet et.

Sikker vanskelig for menge å forstå at jeg kan være glad i et slikt dyr, men jeg er faktisk det! Trodde ikke selv jeg skulle komme til å bli glad i henne når jeg fikk henne jeg heller (arvet henne etter en avdød slektning), men det ble jeg :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg forstår meget godt at du er glad i henne.... Man får jo unektelig et ganske personlig forhold til dyr man har hatt lenge og som man kjenner godt (samme hva slags dyr det er )

Det som forundrer meg er at du ikke er gått til dyrlegen med henne. Hadde det skjedd MITT dyr noe slik hadde det vært rett til dyrlegen med en eneste gang.

Gjest ennå en gjest
Skrevet

Eller RINGT dyrlegen for å spørre. Det koster ingen ting.

Skrevet

Har hatt tarantell selv jeg, så jeg skjønner godt at du er glad i henne... :)

Ring dyrlegen og spør, bare for å være sikker. Det koster ingenting. En dyrlege vil uansett ikke begynne å spjelke på en tarantell, de aller fleste kan lite om disse dyrene. Men kanskje du støter på en? Man kan være heldig.

Det de andre sier her om at tarantellen får nytt ben når den skifter ham, er riktig det... disse forunderlige skapningene har bein på utsida og er myke inni (brusk eller noe) Så når skallet blir borte, er nok "vondten" borte også...og med den nye hammen kommer et nytt ben. Det skjedde ihvertfall med min Rolf (!!) som mangla det ytterste leddet på et bein da jeg fikk han.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, jeg ringte dyrebutikken med en gang, og ble beroliget med at det ikke gjorde noe med et knekt ben, i hvertfall ikke når det kun er snakk om det ytterste leddet (altsp ca. 1/2-1 cm ytterst).

Så nå kan jeg puste lettet ut :) Og tarantellaen virker sprekere enn noen gang!

Takk for hjelpen, det var hyggelig å høre at flere her inne har et slikt nydelig dyr!

Gjest Anonymous
Skrevet

DyreBUTIKKEN ???

Er du klar over at i mange dyrebutikker jobber det folk som ikke vet forskjellen på marsvin og hamster en gang ?

Hvorfor ringer du ikke dyrlegen da ? Som har flere års utdanning om dyr ! Hvem som helst kan få jobb i en dyrebutikk, men vetrinærer KAN som regel mye om dyr.

Skrevet
DyreBUTIKKEN ???

Er du klar over at i mange dyrebutikker jobber det folk som ikke vet forskjellen på marsvin og hamster en gang ?

Hvorfor ringer du ikke dyrlegen da ? Som har flere års utdanning om dyr ! Hvem som helst kan få jobb i en dyrebutikk, men vetrinærer KAN som regel mye om dyr.

Jeg vedder på at pensum på veterinærhøyskolen når det gjelder edderkopper er RELATIVT begrenset...

Det er nok smartere å spørre noen som driver med slike skapninger, og ikke folk som vet det meste om hester, kuer, hunder og katter, men mye mindre om dyr som er litt uvanlige. (Ikke-spesialiserte veterinærer vet lite om selv så vanlige "dyr" som papegøyer?)

Gjest Anonymous
Skrevet

Så bare fordi de har tarantellaer i dyrebutikken så vet de masse om dem ? :roll:

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hørt om , og snakket med folk som har kjøpt "hermelin hanne" , og etterhvert funnet ut at det er en dvergvedder hunn de sitter med... Og hamstre og marsvin er det nesten håpløst å kjøpe med mindre man klarer å bestemme kjønnet selv, for de i dyrebutikken (som faktisk BURDE vite slikt) er håpløse når det gjelder sånt....

Når de ikke engang vet noe så "grunnleggende" som hva en hermelin er fatter jeg ikke hvorfor de skulle vite noe om skadde tarantellaer..

Skrevet

Så kjedlig med beinet til edderkoppenb din da. jeg er livredd edderkopper og skjønner ikke helt det å være glad i en. :oops:

Men det er forskjell på oss mennesker. Andre klør seg sår i huet når jeg sier jeg er så glad i marsvina mine som det går ann å bli.

Håper det går b ra med henne da. :)

ps. utrolig kjedlig når dyrebutikker ikke vet slik.

det var jo en dyrebutikk som hadde 5 jenter sammen,.... jommen sa jeg smør. 4 hunner og en hann. sikkert da 4 drektige hunner i en alt for ung alder.

Skrevet

Nei, jeg mente egentlig ikke de i dyrebutikken når jeg skrev "folk som driver med slikt", men det kom kanskje ikke så tydelig frem.

Jeg tenkte på slike mennesker som f.eks. er spesielt interesserte, samler på edderkopper, selger, er med i forening, forsker på eller lignende (det finnes sikkert mange slike? Jeg kjenner i alle fall en som har vært med på amfibie/reptil-utstillinger og har et tonn med edderkopper. En slik fyr for eksempel.).

Jeg holder fast på at vanlige veterinærer neppe vet stort om edderkopper...

På samme måte som hvis jeg f.eks. skulle fore opp en grand danois (kjempehund som vokser raskt og MÅ ha rett foring for å ikke bli skadet), da ville jeg spurt noen i foreningen som driver med akkurat denne rasen og ikke veterinæren.

Spesialkompetanse må man lete etter der det er mest sansynlig å finne den, og der er ikke nødvendigvis hos veterinæren. De blir som allmenpraktiserende leger som vet litt om alt, men henviser till spesialist hvis det er noe spesielt.

Er helt enig i at de som jobber i zoo-forretning ikke trenger å vite tyttebæret om dyr, det har vi vel alle opplevd.

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg gjorde et kjapt søk på google, og det var ganske mye stoff om taranteller på nettet. Siden jeg har fobi for edderkopper orket jeg ikke ha sidene oppe (bildene er nok), men det kan jo hende du finner svar der! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...