AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #1 Skrevet 17. desember 2018 Hei! Jeg fikk nettopp en telefon fra min mor som gråt helt fortvilet fordi hun har fått et krav på (til sammen?) 20 000 kroner fra Trafikkforsikringsforeningen. Jeg tenkte med en gang svindel fordi jeg aldri har hørt om dette, men etter litt Googling ser det reelt ut, og det ser ut til at det påløper et daglig gebyr på 150 kr dersom man har et uforsikret kjøretøy. Det som er greia er at min mor er alvorlig psykisk syk og har hatt problemer med å åpne post og betale regninger i flere år grunnet angst. På grunn av dette ble det opprettet en disponeringsavtale med NAV der de tok over betaling av regninger, men det ble mye tull med at de blant annet betalte regninger sent og ikke ga beskjed om dette. Jeg kan tenke meg at bilen har vært uforsikret en stund på grunn av dette og at regninga er en konsekvens av det. Min mor sa opp denne disponeringsavtalen for flere måneder siden og har bedre kontroll nå, men ikke helt, så jeg hjelper henne når jeg kan. Jeg skal hjelpe moren min med å finne ut av dette i morgen, men er det noen som har erfaringer med Trafikkforsikringsforbundet? Hvordan burde jeg gå frem? Anonymkode: 7df17...833 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #2 Skrevet 17. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg fikk nettopp en telefon fra min mor som gråt helt fortvilet fordi hun har fått et krav på (til sammen?) 20 000 kroner fra Trafikkforsikringsforeningen. Jeg tenkte med en gang svindel fordi jeg aldri har hørt om dette, men etter litt Googling ser det reelt ut, og det ser ut til at det påløper et daglig gebyr på 150 kr dersom man har et uforsikret kjøretøy. Det som er greia er at min mor er alvorlig psykisk syk og har hatt problemer med å åpne post og betale regninger i flere år grunnet angst. På grunn av dette ble det opprettet en disponeringsavtale med NAV der de tok over betaling av regninger, men det ble mye tull med at de blant annet betalte regninger sent og ikke ga beskjed om dette. Jeg kan tenke meg at bilen har vært uforsikret en stund på grunn av dette og at regninga er en konsekvens av det. Min mor sa opp denne disponeringsavtalen for flere måneder siden og har bedre kontroll nå, men ikke helt, så jeg hjelper henne når jeg kan. Jeg skal hjelpe moren min med å finne ut av dette i morgen, men er det noen som har erfaringer med Trafikkforsikringsforbundet? Hvordan burde jeg gå frem? Anonymkode: 7df17...833 Å ha et uforsikret kjøretøy er ulovlig så lenge kjøretøyet har skilter på. Kjører din psykisk syke mor denne bilen? Å ikke klare å ha orden på økonomien sin på grunn av sykdom er uheldig på alle måter. Når din mor har vært under frivillig forvaltning hos Nav, og har sagt opp avtalen, så taler ikke akkurat dette til hennes fordel isaken her. Skal du komme noen vei, så er første bud å få en legeerklæring på hennes helsemessige situasjon. Dernest å få bilen enten forsikret, avskiltet eller solgt. Men spørsmålet blir jo om noen vil forsikre bilen når situasjonen er slik den er. Dernest må du komme i dialog med menneskene bak fakturaen, før den havner til inkasso/tvangstrekk - jeg vet ikke hvordan de tvangsindriver denne typen fakturaer om fakturaen ikke blir betalt. Tilslutt så må legen til din mor hjelpe med å fylle ut papirer slik at hun får en verge til å ta seg av økonomien hennes før alt går over styr. Men kanskje hun her har fått seg en kraftig oppvekker på viktigheten av å gå forbi postskrekken? Anonymkode: 7b697...764 4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #3 Skrevet 17. desember 2018 Fakturaen må betales og bilen må forsikres. Anonymkode: 3f24b...6f8 7
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #4 Skrevet 17. desember 2018 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å ha et uforsikret kjøretøy er ulovlig så lenge kjøretøyet har skilter på. Kjører din psykisk syke mor denne bilen? Å ikke klare å ha orden på økonomien sin på grunn av sykdom er uheldig på alle måter. Når din mor har vært under frivillig forvaltning hos Nav, og har sagt opp avtalen, så taler ikke akkurat dette til hennes fordel isaken her. Skal du komme noen vei, så er første bud å få en legeerklæring på hennes helsemessige situasjon. Dernest å få bilen enten forsikret, avskiltet eller solgt. Men spørsmålet blir jo om noen vil forsikre bilen når situasjonen er slik den er. Dernest må du komme i dialog med menneskene bak fakturaen, før den havner til inkasso/tvangstrekk - jeg vet ikke hvordan de tvangsindriver denne typen fakturaer om fakturaen ikke blir betalt. Tilslutt så må legen til din mor hjelpe med å fylle ut papirer slik at hun får en verge til å ta seg av økonomien hennes før alt går over styr. Men kanskje hun her har fått seg en kraftig oppvekker på viktigheten av å gå forbi postskrekken? Anonymkode: 7b697...764 Ja, hun kjører bilen. Det som skjedde var at NAV ikke ville betale noe som hadde med bilen å gjøre fordi de mente hun ikke hadde bruk for den (i tillegg til det psykiske har min mor også store fysiske utfordringer, som ble dokumentert av fastlegen hennes). Bilen har vært forsikret helt siden avtalen med NAV ble sagt opp, dette hjalp jeg henne med å ordne. Det første jeg skal gjøre i morgen er å ringe forsikringsselskapet for å få rede på hvilke datoer bilen har stått uten forsikring, men jeg har sagt til henne at hun må forberede seg på å måtte betale dette. Det med økonomisk verge er noe jeg har tenkt på, men jeg vet faktisk ikke om det er noe hun er villig til å gå med på da hun rett og slett ikke orker å forholde seg til slike ting, og "lukker ørene" hver gang jeg nevner noe. Jeg skal prøve å nevne dette for henne, og hvis hun nekter å høre kommer jeg til å ta kontakt med fastlegen hennes. Anonymkode: 7df17...833 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #5 Skrevet 17. desember 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, hun kjører bilen. Det som skjedde var at NAV ikke ville betale noe som hadde med bilen å gjøre fordi de mente hun ikke hadde bruk for den (i tillegg til det psykiske har min mor også store fysiske utfordringer, som ble dokumentert av fastlegen hennes). Bilen har vært forsikret helt siden avtalen med NAV ble sagt opp, dette hjalp jeg henne med å ordne. Det første jeg skal gjøre i morgen er å ringe forsikringsselskapet for å få rede på hvilke datoer bilen har stått uten forsikring, men jeg har sagt til henne at hun må forberede seg på å måtte betale dette. Det med økonomisk verge er noe jeg har tenkt på, men jeg vet faktisk ikke om det er noe hun er villig til å gå med på da hun rett og slett ikke orker å forholde seg til slike ting, og "lukker ørene" hver gang jeg nevner noe. Jeg skal prøve å nevne dette for henne, og hvis hun nekter å høre kommer jeg til å ta kontakt med fastlegen hennes. Anonymkode: 7df17...833 Økonomisk verge er ikke noe man samtykker til. Når de pårørende eller andre ser at en person ikke klarer å ta hånd om sin egen økonomi, så er det alles plikt og ansvar å få fastlege og Fylkesmann til å oppnevne verge med så smalt mandat som behobet tilsier. At Nav ikke har tatt fatt i dette, når hun sa opp avtalen om forvaltning er dog underlig. Hvem som oppnevnes som verge er det Fylkesmannen som avgjør. Men om noen nærtstående er villig til å påta seg oppdraget så skal det hensynstas. Fastlegen er den du begunner med. Når hun har kjørt en uforsikret bil, er du da klar over hvilke konsekvenser dette kan få ved en ulykke? Bilen er ikke forsikret. Føreren er ikke forsikret, og kjører hun på noe eller noen og skader ting eller dreper mennesker, så er heller ikke dette forsikret. Altså kan hun få millionkrav mot seg der alt som selges kan må selges. Ta fra mennesket bilnøklene både hovednøkkel og reservenøkkel med en eneste en gang. Uforsikrede biler skal ikke kjøres, uansett hvor god grunn man mener for å ha behov for bilen. Blir hun tatt i kontroll, så blir bilen avskiltet på stedet, det samme gjelder dersom politiet oppdager bilen parkert. Da blir det enda mer kostbart å få skiltene på igjen, om nå skiltene skal på igjen på den bilen! Jeg blir rasende av slik uansvarlighet. Det er så mye opplyst om endringene i veiavgiften og forsikringer at alle med litt interesse for nyheter bør ha fått saken med seg. Anonymkode: 7b697...764 9
Testosteron Skrevet 17. desember 2018 #6 Skrevet 17. desember 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Økonomisk verge er ikke noe man samtykker til. Anonymkode: 7b697...764 Jo. Som hovedregel kreves det samtykke fra den som trenger verge. Vergemålsloven § 20: "Den som settes under vergemål, skal skriftlig samtykke i opprettelsen av vergemålet, vergemålets omfang og hvem som skal være verge, med mindre han eller hun ikke er i stand til å forstå hva et samtykke innebærer." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2010-03-26-9#KAPITTEL_4 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #7 Skrevet 17. desember 2018 Trafikkforsikringsforeningen? Høres ut som svindel. Også svindlere har blitt gode på å lage nettsider. Bare navnet får meg til å stusse. Hvorfor skal en forening dele ut dagsbøter? Bøter til folk som ikke engang er medlem av foreningen? Merkelig. Anonymkode: e420a...17d 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #8 Skrevet 17. desember 2018 2 minutter siden, Testosteron skrev: Jo. Som hovedregel kreves det samtykke fra den som trenger verge. Vergemålsloven § 20: "Den som settes under vergemål, skal skriftlig samtykke i opprettelsen av vergemålet, vergemålets omfang og hvem som skal være verge, med mindre han eller hun ikke er i stand til å forstå hva et samtykke innebærer." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2010-03-26-9#KAPITTEL_4 Når personen ikke har samtykkekompetanse og eller ikke forstår sitt eget beste, så er dte fånyttes å be om eller forvente noe samtykke. Skal man vente til personens økonomi er så utemå kjøre at hun står på gaten? Uansett, dette er noe som sorterer under fastlene og fylkesmannen, og ikke under kvinneguidens vurderinger. Anonymkode: 7b697...764
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #9 Skrevet 17. desember 2018 Jeg har hatt nøyaktig samme problem som din mor og det er en jævlig problemstilling. Jeg fikk betalingsvansker fordi jeg var redd postkassen, ikke fordi jeg ikke ville betale. Alt må på stell og alt må betales selv om man er syk, og er man ikke i stand til å ordne det selv så må man få hjelp til det. Min familie åpnet posten med meg hver dag til jeg lærte meg at den ikke var farlig. Avskilt bilen og inngå betalingsavtale med alle hun skylder penger. De vil ha pengene sine selv om man er syk Anonymkode: 00e92...224 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #10 Skrevet 17. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Trafikkforsikringsforeningen? Høres ut som svindel. Også svindlere har blitt gode på å lage nettsider. Bare navnet får meg til å stusse. Hvorfor skal en forening dele ut dagsbøter? Bøter til folk som ikke engang er medlem av foreningen? Merkelig. Anonymkode: e420a...17d Enig. Hadde ringt en eller annen sikker etat og spurt. Anonymkode: 00e92...224 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #11 Skrevet 17. desember 2018 Hadde det vært min mor, hadde jeg fått underskrift og omadressert posten hennes til min egen adresse ASAP. Så blitt med på møte med lege og Nav, og banken for å få ordnet opp i situasjonen. Og fulgt henne opp så godt som mulig ift videre hjelp og behandling. Anonymkode: ccebf...ec3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #12 Skrevet 17. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Trafikkforsikringsforeningen? Høres ut som svindel. Også svindlere har blitt gode på å lage nettsider. Bare navnet får meg til å stusse. Hvorfor skal en forening dele ut dagsbøter? Bøter til folk som ikke engang er medlem av foreningen? Merkelig. Anonymkode: e420a...17d Ja, slik kan man svare på nettet når man ikke kan google og ikke vet hva man uttaler seg om. https://www.tff.no 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Enig. Hadde ringt en eller annen sikker etat og spurt. Anonymkode: 00e92...224 Se svaret og linken over. Anonymkode: 7b697...764 15
Gjest mimoe Skrevet 17. desember 2018 #13 Skrevet 17. desember 2018 Den er reell og en får dagsbøter. Nettopp betalt regning der selv, da det ble noe tull med omregistrering. Selv om biltilsynet dokumenterte t det var deres skyld, måtte det betales. Så kunne jeg heller klage å få igjen..
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #14 Skrevet 17. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, slik kan man svare på nettet når man ikke kan google og ikke vet hva man uttaler seg om. https://www.tff.no Se svaret og linken over. Anonymkode: 7b697...764 Hvorfor linker du til svindlerens nettside? Hva skal det bevise? Anonymkode: e420a...17d
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #15 Skrevet 17. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trafikkforsikringsforeningen? Høres ut som svindel. Også svindlere har blitt gode på å lage nettsider. Bare navnet får meg til å stusse. Hvorfor skal en forening dele ut dagsbøter? Bøter til folk som ikke engang er medlem av foreningen? Merkelig. Anonymkode: e420a...17d Ta et googlesøk, så ser du hva det er for noe. Ikke svindel, og ikke noe sted man er medlem... Anonymkode: 67395...b4f 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #16 Skrevet 17. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, slik kan man svare på nettet når man ikke kan google og ikke vet hva man uttaler seg om. https://www.tff.no Se svaret og linken over. Anonymkode: 7b697...764 Ja sjekka sida nå. Ser og høres legit ut. Det er vel ferskt av året, så kanskje derfor få har hørt om det😊 Anonymkode: 00e92...224
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #17 Skrevet 17. desember 2018 20.000? Det betyr at hun har fått bøter hver dag 4-5 måneder. Hvorfor er det ingen sikkerhetsventil noe sted her? TFF må gi beskjed til politiet om å avskilte bilen lenge før det går 4-5 måneder. Anonymkode: f2eba...8bb 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #18 Skrevet 17. desember 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, hun kjører bilen. Det som skjedde var at NAV ikke ville betale noe som hadde med bilen å gjøre fordi de mente hun ikke hadde bruk for den (i tillegg til det psykiske har min mor også store fysiske utfordringer, som ble dokumentert av fastlegen hennes). Bilen har vært forsikret helt siden avtalen med NAV ble sagt opp, dette hjalp jeg henne med å ordne. Det første jeg skal gjøre i morgen er å ringe forsikringsselskapet for å få rede på hvilke datoer bilen har stått uten forsikring, men jeg har sagt til henne at hun må forberede seg på å måtte betale dette. Det med økonomisk verge er noe jeg har tenkt på, men jeg vet faktisk ikke om det er noe hun er villig til å gå med på da hun rett og slett ikke orker å forholde seg til slike ting, og "lukker ørene" hver gang jeg nevner noe. Jeg skal prøve å nevne dette for henne, og hvis hun nekter å høre kommer jeg til å ta kontakt med fastlegen hennes. Anonymkode: 7df17...833 Har du mulighet til å stille som økonomisk verge for henne? Kanhende føles det mindre inngripende enn at fremmede skal inn og styre. Samt at du kan legge det frem som et tilbud om at 'jeg kan hjelpe deg, det er bare at for å få fullmakter som trengs, må det avtales vergemål'. Anonymkode: 5ba16...37e 1
Testosteron Skrevet 17. desember 2018 #19 Skrevet 17. desember 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uansett, dette er noe som sorterer under fastlene og fylkesmannen, og ikke under kvinneguidens vurderinger. Anonymkode: 7b697...764 Hvorfor uttaler du deg da? 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #20 Skrevet 17. desember 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde det vært min mor, hadde jeg fått underskrift og omadressert posten hennes til min egen adresse ASAP. Så blitt med på møte med lege og Nav, og banken for å få ordnet opp i situasjonen. Og fulgt henne opp så godt som mulig ift videre hjelp og behandling. Anonymkode: ccebf...ec3 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har du mulighet til å stille som økonomisk verge for henne? Kanhende føles det mindre inngripende enn at fremmede skal inn og styre. Samt at du kan legge det frem som et tilbud om at 'jeg kan hjelpe deg, det er bare at for å få fullmakter som trengs, må det avtales vergemål'. Anonymkode: 5ba16...37e Takk for svar. Hun har spurt meg om ikke jeg kan ta ansvaret siden hun vet at jeg har min egen økonomi på stell. Jeg orker rett og slett ikke ha ansvaret for økonomien hennes, da jeg er midt i studier og praksis med nok å tenke på. I tillegg er hun utrolig dårlig til å prioritere penger, så det er ikke sikkert det hadde gått allikevel. 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: 20.000? Det betyr at hun har fått bøter hver dag 4-5 måneder. Hvorfor er det ingen sikkerhetsventil noe sted her? TFF må gi beskjed til politiet om å avskilte bilen lenge før det går 4-5 måneder. Anonymkode: f2eba...8bb Det lurer jeg også på. Jeg vet jo ikke det har påløpt purregebyrer og gått til inkasso og at det er derfor det har blitt så mye, men dette skal jeg prøve å finne ut av i morgen. Anonymkode: 7df17...833
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå