Gå til innhold

Få mer penger på sosialen enn å jobbe fulltid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom man er alenemor til 1 og bor i en storby vil man få dekket rundt 10.000kr i husleie fra NAV + strøm. Så 11.000kr. Jeg kjenner flere som får dekket såpass mye.

Livsopphold er 6050 for enslig, og tillegg for barn mellom 0-5 år er 2736. Og da telles ikke utvidet barnetrygd og barnebidrag med, og dekket barnehagekostnader, helseutgifter.

Overstiger helseutgiftene med mer enn 200kr én måned så betaler NAV der resterende beløpet. Man kan også få dekket busskort på toppen av det.

3000kr kan man få dekket for barns fritidsaktiviteter per år. 

Etablering for enslig: 11.000kr (møbler) 3000 i tillegg per barn. 

I desember: 1300kr + 600 for barn (i tillegg til vanlig sosialstønad). 

Klesstønad hver 6 mnd (om man har mottat sosialhjelp i mer enn 13mnd): 1400kr + 300,- per barn.

Nå må jo de som går på sosialen også ha noe å leve av, men dette utgjør jo lang over 20.000kr i mnd bare i livsopphold og husleie. Utvidet barnetrygd på 2000 og barnebidrag kommer da i tillegg.

Som barne-og ungdomsarbeider jobbende fulltid i barnehage blir det utbetalt ca 21.000kr. Joda, sikkert mer etter 16 års ansiennitet, men da betaler jo man samtidig mer skatt. Ergo ikke så mye mer utbetalt.

Men.. Lever man på sosialstønad er man tydligvis under fattigdomsgrensen i Norge i dag. I realiteten er man ikke fattig for å bo i Norge. Man får dekket mye mer når man går på sosialen, både tannhelseutgifter og lignende. Det får man ikke av å jobbe fulltid med fagbrev i barnehage.

For å være under fattigdomsgrensen som enslig forsørger for ett barn er grensen 270 000kr i året. Men jeg tjener jo mer enn det, så jeg er visst ikke under grensen.

For en fin ordning vi har i Norge. Blir litt oppgitt over at veninner uten jobb klager over å være fattig, og bare tror at siden jeg jobber 100% så har jeg så myye mer penger. Jeg må jo betale egne utgifter med lønnen min som husleie, strøm o.l.

Anonymkode: 2c5ac...b5f

• Liker 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo øremerkede støtter man får, og man får ingenting om man har sparepenger. Så du vil ikke kunne spare til ferie for eksempel. Du kan for eks ikke få sosialstøtte om du mister jobb nå, fordi du har oppsparte midler (regner jeg med). Sam at man må søke hver måned, og det er ikke sikkert man får innvilget hver måned og da sliter man. Det er langt fra den samme økonomiske tryggheten som kommer med jobb. Når du jobber vet du at du får lønn, søknad om sosialstøtte må du håpe på. Og hva om da søknaden blir behandlet sent eller forsvinner. 

Så nei, det er ikke bedre å gå på sosialstøtte enn å jobbe, selv om du skulle få mindre, noe jeg tviler på at man gjør. Noen av støttene du skriver ned er nok ikke noe man får ofte. Som etablering. Og 11 000 til vaskemaskin, kjøleskap, frys, sofa, seng er ingenting. En madrass i seg selv koster lett 5000kr. 

Ellers tenker jeg at du lett kunne unngått havne i den situasjonen om du flyttet ut på landet og hadde bolig til 6000. Du kan også videreutdanne deg, bytte jobb, ta kurs, forhandle om bedre lønn hos sjef. 

Om du er frustrert på vennene dine, så får du heller si til dem at du ikke har så høy lønn og mer enn halvparten går til husleie og strøm. De er ikke tankelesere, så de vet ikke hvordan din økonomiske situasjon er

Anonymkode: 03b0c...428

• Liker 10
Skrevet

Hvorfor klager du på folk som har enda dårligere råd enn deg, i stedet for å rette kritikken mot multimilliardærene som suger til seg en uproporsjonal andel av formuen i landet?

De 10% rikeste eier 50% av formuen. Kjemp heller for at de pengene skal fordeles rettferdig gjennom økt lønn til lavtlønnede og høyere skatter for de rikeste, enn å være bitter på noen som har det enda verre enn deg.

• Liker 10
Skrevet
2 minutter siden, Nicathv skrev:

Hvorfor klager du på folk som har enda dårligere råd enn deg, i stedet for å rette kritikken mot multimilliardærene som suger til seg en uproporsjonal andel av formuen i landet?

De 10% rikeste eier 50% av formuen. Kjemp heller for at de pengene skal fordeles rettferdig gjennom økt lønn til lavtlønnede og høyere skatter for de rikeste, enn å være bitter på noen som har det enda verre enn deg.

Hvorfor oppfordre de rike til å flytte både seg selv og selskapene sine ut av landet, slik at staten etter hvert får null og niks av de? 

De som er rike har gjerne jobbet hardt for det. Og de er smarte nok til å ikke forbli i et land hvor skattene er alt for høye. 

Anonymkode: d62a5...356

• Liker 10
Skrevet
3 minutter siden, Nicathv skrev:

Slik at ingen gidder å jobbe og spare penger da de bare blir omfordelt?

Anonymkode: 8829c...95d

• Liker 6
Skrevet

I min kommune er sosialsatsen Max 16000 inkludert barnetrygd og bidrag og det skal dekke absolutt alle utgifter (inkl mat og klær) til en voksen og tre barn i skolealder. 

Anonymkode: 0b497...937

• Liker 4
Skrevet
11 minutter siden, Nicathv skrev:

Ford disse "rike" bidrar til tusenvis av arbeidsplasser som det blir skatt av.

Anonymkode: 8e587...178

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

I min kommune er sosialsatsen Max 16000 inkludert barnetrygd og bidrag og det skal dekke absolutt alle utgifter (inkl mat og klær) til en voksen og tre barn i skolealder. 

Kanskje folk skal ikke ha barn hvis ikke de klarer å ta være på de selv. 

Anonymkode: 1f569...87b

• Liker 9
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke sosialister hverken vil eller ønsker å innse at noen har mer penger enn dem selv, og at det i de fleste tilfeller kommer av hard jobb. Alle kan oppnå det samme, men de fleste gidder ikke legge ned så mye arbeid og ofre så mye av livet sitt for å tjene penger.

Anonymkode: 28b57...ee1

• Liker 4
Skrevet

Sikkert andre måter å gjøre dette på en å gi pengene direkte. Men ungen skal ikke lide for at mora ikke er i jobb, det er min mening.

Dersom jeg hadde gått på nav, ville jeg fått noe helt annet. Sikkert 13-14000 i mnd, null og niks mer til støtte. Dersom jeg skulle gått på vanlig sosialstønad, hadde jeg vel fått 8-9 tusen. Så det er forskjell.

Eneste jeg syntes var litt drygt, var 10k på å betale for bolig.

Anonymkode: 23bcd...17a

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes at fordomsfulle mennesker bør sterilisere seg.

Anonymkode: 0b63c...64c

• Liker 1
Skrevet

Det har jo også mye med holdninger man viderefører til barna sine. Barn som vokser opp med foreldre med laber arbeidsmoral får gjerne det selv også.

Anonymkode: 1d6c2...34c

• Liker 3
Skrevet

Vet ikke hvor du får tallene fra. I både mik kommune og hjemkommunen min så regnes barnebidrag og barnetrygd som inntekt. Det trekker nav i fra når de skal beregne hva en familie på feks 1 voksen og 2 barn trenger. 10000 forøvrig i bo utgifter er forsåvidt ikke mye i de største byene. Enn får knapt 1 soverom. 

Busskort får du heller aldri dekket. Det skal gå av livsoppholdet. Klær og fritid til barna går av det samme. Det derimot sosialen dekker er feks barnehage og sfo, for de ønsker jo at mor eller far skal bli selvhjulpne fortest mulig ved å feks finne en jobb eller være i tiltak.

Ei venninne av meg med 2 barn over 10 år i hus, har enn totalt inntekt nå på 16000. Hun får dekt 8000 til husleie, og  ca 3000 i livsopphold. Resten må hun dekke av barnebidrag og barnetrygd. 

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke sosialister hverken vil eller ønsker å innse at noen har mer penger enn dem selv, og at det i de fleste tilfeller kommer av hard jobb. Alle kan oppnå det samme, men de fleste gidder ikke legge ned så mye arbeid og ofre så mye av livet sitt for å tjene penger.

Anonymkode: 28b57...ee1

Har du noen som helst bevis for dette med hard jobb? Mange mange mange som er født inn i rikdommen og som ikke jobber mer en vanlige mannen i gata.

Så vidt jeg vet, ca ingen som ønsker at det ikke skal lønne seg å jobbe mer. Men i de fleste yrkene som ikke krever høyskole, tror jeg ikke det er mulig å tjene seg direkte rik uansett om du jobber 24\7 eller ikke.

At mange ikke orker basere dette ene livet litt på å jobbe for penger, er også en bra ting. Å bruke livet på å tjene penger, er hull i hodet. Grett nok å jobbe mye i perioder eller en fase av livet.

Anonymkode: 23bcd...17a

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at de kan ha fått de barna når feks de var i full jobb og hadde en bra økonomi. Så skjer det feks noe som gjør at du mister jobben, du blir kanskje langvarig syk, som gjør til at du ikke har like god økonomi lenger. 

• Liker 5
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor oppfordre de rike til å flytte både seg selv og selskapene sine ut av landet, slik at staten etter hvert får null og niks av de? 

De som er rike har gjerne jobbet hardt for det. Og de er smarte nok til å ikke forbli i et land hvor skattene er alt for høye. 

I Norge er det mye høyere skatter enn på Haiti. Hvorfor har de ikke flyttet til Haiti allerede?

For dem som prøver seg, gjør vi følgende: Hvis noen vil ta store formuer ut av landet for å snike seg unna skatten, lager vi bare en lov som sier at formuer over så og så mye som blir forsøkt overført til utlandet uten gyldig grunn blir konfiskert.

De fleste av Norges aller rikeste er arvinger, ikke folk som har jobbet for det selv. 

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik at ingen gidder å jobbe og spare penger da de bare blir omfordelt?

Anonymkode: 8829c...95d

Skreiv jeg at alle skal ha absolutt samme inntekt? Nei. Selvsagt skal ekstra hardt arbeid belønnes. Men ingen fortjener hundretalls millioner kroner, uansett hvor hardt man jobber.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En myte fra høyresiden. Sannheten er at det er etterspørsel og startkapital som skaper arbeidsplasser. Det er ingen grunn til at noen ekstremt få individer skal sitte på nesten all kapital. Investeringer kan bli gjort av oss alle i fellesskap via staten, eller av kooperativer alle har eierskap i.

• Liker 5
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Flytte selskapene sine ut av landet? hehehe. Disse iglene har klart å gjøre seg rike i dette landet og med en gang de bes bidra med litt mer så furter de og vil flytte til skatteparadiser, mens selskapene deres fortsatt gjør bra her. Men de har Erna nå og de blir bare rikere av at man kutter i ytelser til mange vanskeligsstilte. 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Nicathv said:

I Norge er det mye høyere skatter enn på Haiti. Hvorfor har de ikke flyttet til Haiti allerede?

For dem som prøver seg, gjør vi følgende: Hvis noen vil ta store formuer ut av landet for å snike seg unna skatten, lager vi bare en lov som sier at formuer over så og så mye som blir forsøkt overført til utlandet uten gyldig grunn blir konfiskert.

De fleste av Norges aller rikeste er arvinger, ikke folk som har jobbet for det selv. 

Skreiv jeg at alle skal ha absolutt samme inntekt? Nei. Selvsagt skal ekstra hardt arbeid belønnes. Men ingen fortjener hundretalls millioner kroner, uansett hvor hardt man jobber.

En myte fra høyresiden. Sannheten er at det er etterspørsel og startkapital som skaper arbeidsplasser. Det er ingen grunn til at noen ekstremt få individer skal sitte på nesten all kapital. Investeringer kan bli gjort av oss alle i fellesskap via staten, eller av kooperativer alle har eierskap i.

Kunne ikke vært mer enig. Deler vi politisk hjerne ;) ?

Anonymkode: 159de...17a

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dersom man er alenemor til 1 og bor i en storby vil man få dekket rundt 10.000kr i husleie fra NAV + strøm. Så 11.000kr. Jeg kjenner flere som får dekket såpass mye.

Livsopphold er 6050 for enslig, og tillegg for barn mellom 0-5 år er 2736. Og da telles ikke utvidet barnetrygd og barnebidrag med, og dekket barnehagekostnader, helseutgifter.

Overstiger helseutgiftene med mer enn 200kr én måned så betaler NAV der resterende beløpet. Man kan også få dekket busskort på toppen av det.

3000kr kan man få dekket for barns fritidsaktiviteter per år. 

Etablering for enslig: 11.000kr (møbler) 3000 i tillegg per barn. 

I desember: 1300kr + 600 for barn (i tillegg til vanlig sosialstønad). 

Klesstønad hver 6 mnd (om man har mottat sosialhjelp i mer enn 13mnd): 1400kr + 300,- per barn.

Nå må jo de som går på sosialen også ha noe å leve av, men dette utgjør jo lang over 20.000kr i mnd bare i livsopphold og husleie. Utvidet barnetrygd på 2000 og barnebidrag kommer da i tillegg.

Som barne-og ungdomsarbeider jobbende fulltid i barnehage blir det utbetalt ca 21.000kr. Joda, sikkert mer etter 16 års ansiennitet, men da betaler jo man samtidig mer skatt. Ergo ikke så mye mer utbetalt.

Men.. Lever man på sosialstønad er man tydligvis under fattigdomsgrensen i Norge i dag. I realiteten er man ikke fattig for å bo i Norge. Man får dekket mye mer når man går på sosialen, både tannhelseutgifter og lignende. Det får man ikke av å jobbe fulltid med fagbrev i barnehage.

For å være under fattigdomsgrensen som enslig forsørger for ett barn er grensen 270 000kr i året. Men jeg tjener jo mer enn det, så jeg er visst ikke under grensen.

For en fin ordning vi har i Norge. Blir litt oppgitt over at veninner uten jobb klager over å være fattig, og bare tror at siden jeg jobber 100% så har jeg så myye mer penger. Jeg må jo betale egne utgifter med lønnen min som husleie, strøm o.l.

Anonymkode: 2c5ac...b5f

Men samtidig valgte du jo å ta en utdanning som gjør at du tjener så dårlig. 

Anonymkode: c0c8c...0e9

• Liker 2
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer vel an på hvor mange personer det er i familien? Ts snakker jo om en familie. Uansett så synes jeg det er merkelig  hvis sosialsatsene er høyere enn trygdesatsene. En minstepensjonist får ikke 16000 utbetalt i mnd.

Anonymkode: 72bdf...927

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...