AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #1 Skrevet 17. desember 2018 Småen på snart 4 går i en fantastisk liten familiebarnehage. Pga av flytting nylig,har vi nå en annen skolekrets. Barnehagene rundt omkring her synes jeg er for store,og han trives så godt der han er nå Men er det lurt å bytte siste året før skolestart?Vi kjenner ingen her i nærområde fra før Anonymkode: f13d4...e3d
Frostrose Skrevet 17. desember 2018 #2 Skrevet 17. desember 2018 Nei. Hvorfor ha to bytter og omveltninger om det holder med én? Han må bli kjent med de andre barne på et tidspunkt, men det blir uansett endringer i barnegruppen når de starter på skolen. 4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #3 Skrevet 17. desember 2018 Jeg hadde byttet. Spesielt hvis barnet ikke kjenner noen i nærområdet heller. Det er en trygghet å kjenne noen av de man begynner på skole med Anonymkode: c3559...af3 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #4 Skrevet 17. desember 2018 Familiebarnehage når barnet er 4 år? Det har jeg aldri hørt om. Tenker at det beste for barnet er å komme i en ordentlig barnehage med bedre pedagogtetthet det siste året før skolen. Bedre å vende seg til stor barnehage før stor skole, tenker jeg da... Anonymkode: 7f0a0...800 2
Ms. Steele Skrevet 17. desember 2018 #5 Skrevet 17. desember 2018 (endret) Vi hadde samme dilemmaet i fjor. Vi valgte å la barnet gå i samme barnehage frem til skolestart. Grunnen var at vi så det som bedre å bytte miljø og rutiner en gang enn to i løpet av kort tid. Barn blir kjent utrolig fort allikevel. Vårt barn har knapt kontakt med de barna fra barnehagen nå. Har for det meste kontakt med de barna i nærmiljøet som er i samme klasse/skole. Endret 17. desember 2018 av Ms. Steele 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #6 Skrevet 17. desember 2018 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Familiebarnehage når barnet er 4 år? Det har jeg aldri hørt om. Tenker at det beste for barnet er å komme i en ordentlig barnehage med bedre pedagogtetthet det siste året før skolen. Bedre å vende seg til stor barnehage før stor skole, tenker jeg da... Anonymkode: 7f0a0...800 Ehh..Mange familiebarnehager fra 0-6 år.Har selv vært ped leder i en familiebarnehage. De er under ti barn og har fire ansatte.De er utrolig kreative og flinke.De har tid til hvert enkelt barn,og det er helt klart det viktigste for meg Anonymkode: f13d4...e3d 1
Eliza Doalot Skrevet 17. desember 2018 #7 Skrevet 17. desember 2018 Her vi bor nå er det en barnehage som nesten alle som begynner på skolen har gått i. Her ville jeg ha byttet barnehage fordi jeg tror det kan være vanskelig for barnet å være den eneste som ikke kjenner noen andre når alle de andre kjenner hverandre fra før. Da eldste begynte på skolen bodde vi et mye større område, hvor klassene ble satt sammen av barn fra mange forskjellige barnehager. Det hadde jeg ikke byttet fordi det uansett ville være så mange som ikke kjente hverandre.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #8 Skrevet 17. desember 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ehh..Mange familiebarnehager fra 0-6 år.Har selv vært ped leder i en familiebarnehage. De er under ti barn og har fire ansatte.De er utrolig kreative og flinke.De har tid til hvert enkelt barn,og det er helt klart det viktigste for meg Anonymkode: f13d4...e3d Det er det i alle fall ikke her i kommunen. Familiebarnehage er opp til max 3 år og de aller fleste bytter til ordentlig barnehage då fort de kan. Private aktører som av en eller annen grunn får disp fra 3 småbarn per voksen regelen, og trykker inn 4. Anonymkode: 7f0a0...800
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #9 Skrevet 17. desember 2018 Vi har samme "problem". Vi har kommet frem til at vi lar 4 åringen gå ut barnehagen der barnet går nå. Er såpass sosial så vi regner med at det går bra Anonymkode: de955...ae2 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #10 Skrevet 17. desember 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er det i alle fall ikke her i kommunen. Familiebarnehage er opp til max 3 år og de aller fleste bytter til ordentlig barnehage då fort de kan. Private aktører som av en eller annen grunn får disp fra 3 småbarn per voksen regelen, og trykker inn 4. Anonymkode: 7f0a0...800 Synes denne barnehagen er den mest «ordentlige» barnehagen han har gått i.Nok ansatte er alfa omega:) Anonymkode: f13d4...e3d
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #11 Skrevet 17. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Synes denne barnehagen er den mest «ordentlige» barnehagen han har gått i.Nok ansatte er alfa omega:) Anonymkode: f13d4...e3d +pedagogdekning mer enn det absolutte minimum. Anonymkode: 7f0a0...800
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #12 Skrevet 18. desember 2018 Jeg tenker at det kommer litt an på barnet. Får det lett venner og er sosial og trygg er det ikke nødvendig, men er barnet litt utrygg i nye situasjoner og litt innesluttet så kan det kanskje være bedre å bytte før siste året. Barn flytter og bytter skole og det går jo bra det også. Anonymkode: e2a80...01f
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #13 Skrevet 18. desember 2018 Jeg tror jeg ville byttet. Greit med en overgang fra tett voksenkontakt før man kastes ut i skolen og på ingen måte følges opp på samme måte. I tillegg til å bli kjent med andre barn, så klart. Har jobbet mange år i både skole og barnehage, og de aller fleste klarer seg fint uansett hva foreldrene velger, men jeg har sett mange nok slite litt med å finne plassen sin til at jeg tror jeg hadde valgt to bytter. Anonymkode: cf65a...c47
Arkana Skrevet 18. desember 2018 #14 Skrevet 18. desember 2018 Jeg ville ikke byttet. Jeg ville prioritert tryggheten og stabiliteten i den gamle barnehagen framfor å få et bytte nå og så bytte igjen når de begynner på skolen. Det kan heller ikke være lett å begynne siste året i barnehagen når alle de andre der har kjent hverandre lenge. Da er det bedre å holde seg i den gamle barnehagen siste året og på skolen kommer det uansett barn fra flere ulike steder og alt ligger til rette for å danne nye vennskap. Våre barn har alle gått i en barnehage hvor de aller fleste barna hører til en annen skole og de har ikke hatt noen av barnehagevennene sine med seg på skolen. Det har aldri vært noe problem og jeg opplever ikke at dette har vært et problem for andre i samme situasjon heller. På skolen fant de alle raskt nye venner (selv mellomste som er sjenert og ikke så lett tar kontakt med andre) og de som hadde med seg mange barnehagevenner holdt seg sjelden særlig lenge til dem fordi det er så mange andre å bli kjent med. Den første tiden er det dessuten mye fokus på vennskap og å bli kjent. Husk at de skal gå mange år på barneskolen og det er ikke hvem de gikk i barnehage med da de var smårollinger som betyr noe. 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #15 Skrevet 18. desember 2018 Vi valgte å beholde barnehagen for begge guttene som ligger 15km unna. Jeg brukte siste året før skolen å komme i kontakt med barn de skulle begynne i klasse med her, som de kunne leke med på fritiden (Et innlegg på Facebook gruppe for stedet dere bor kan hjelpe mye), de var med på førskole i regi av kirken og begynte på fotball. Har gått veldig fint med begge to. Heller èn stor omveltning enn to Anonymkode: 0b90f...eca
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #16 Skrevet 18. desember 2018 Jeg angret på at jeg ikke byttet med min eldste. Veldig fornøyd med barnehagen, men det ble en brå overgang når flertallet av barna på skolen hadde gått i barnehage sammen. Det skal sies at mine barn går på en skole med rundt 30 elever pr trinn og at bygda også har en barnehage som har plass til ca 20-25 elever i hvert årstrinn på storebarnsavdelingen. Derfor blir man i mindretall dersom man ikke har gått der og det er også svært tett samhold hos dem som gjerne har kjent hverandre siden de var 1 år gamle. Jeg syns også det er mye samarbeid mellom barnehage og skole, så mens mitt barn kun hadde innskriving og førskoledag, så hadde barnehagen flere besøksdager på skolen og turer sammen med klassene som skulle bli faddere for barna. Jeg så iallefall at mine andre barn har vært mye tryggere ved skolestart enn det min eldste var. Men dersom barna på skolen blir fordelt over mange klasser og kommer fra mange barnehager vil jeg tro at det har mindre å si. Da er man uansett ikke sikret at de barnet havner i klasse med er de de leker mest med i barnehagen og alle barna vil i stor grad møte nye fjes. Anonymkode: fa3c0...2f1 1
Jadzia Skrevet 18. desember 2018 #17 Skrevet 18. desember 2018 Jeg ville ikke byttet, men heller latt han begynne på sfo 1. august når han begynner på skolen. Det å bytte barnehage er en krevende ting. Man skal venne seg til nye barn og voksne. Ikke er det sikkert han kommer i samme klasse som de i barnehagen heller, og da er det ny runde med å bli kjent med barn og voksne. Det kan fort skape utrygghet og uro i et lite barn.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #18 Skrevet 18. desember 2018 Min erfaring med dette er at gutter lettere omstiller seg og får nye venner, og har "løsere" og mer varierte vennskap enn jenter, og det er derfor ikke så nødvendig å kjenne andre barn før skolestart. Jentene, derimot, kan ha en tendens til å forme faste grupper som går hånd i hånd gjennom skolegården. Ingen kommer inn i disse gruppene. På vår skole ble jentegruppene formet allerede i barnehagen. Det var noen få jenter som kom fra andre barnehager eller var tilflyttere første skoleår. Disse har heldigvis funnet hverandre og dannet en liten klikk selv. Min datter kom inn i denne gjengen - heldigvis, etter å først ha prøvd å bli kjent med jenter som allerede var opptatt, som hadde andre å leke med. Har ikke merket noe til klikkdannelser i min sønns klasse. Der leker de litt på tvers av (tidligere) vennskap. Anonymkode: db1ee...ee0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå