Gå til innhold

Skrive bok om mine psykiske problemer/biografi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har slitt med sterk angst og depresjon grunnet grov mobbing og overgrep i over 10 år. Ønsker å skrive bok om det, hvordan går jeg frem? Er det marked for slike tema? 

Anonymkode: f7eef...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er alltid et marked, men du må jo treffe både med innfallsvinkel og skrivestil. Selvbiografi er neppe lurt, med mindre historien din er helt unik oh oppsiktsvekkende. 

Anonymkode: 9c243...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du at du kan tilføre litteraturen som ikke allerede er blitt skrevet før...

Anonymkode: a7cdc...dab

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøker om dette ville jeg ha lest om historien var rimelig unik. Det skal vel litt til, og jeg tenker at de som burde lest dem( dømmende og intolerante mennesker) neppe vil åpne ei sånn bok.

Jeg ville også lest den om du skrev hvordan du fant redskaper til å leve et best mulig liv med historien din og at du hadde kommet deg opp fra den verste synkemyra. Det ville vært oppmuntrende og gitt andre håp, og at livet faktisk ikke er bare på stedet hvil i lidelsen. 

Det er desverre så altfor mange som sliter med både en utfordrende og trist fortid, og et vanskelig liv. Mange av de historiene likner hverandre, og det er jo nesten sånn at alle kjenner minst en, eller flere. Så ja, det blir kanskje ikke så oppsiktsvekkende og interessant?

Men er du god på å skrive og behersker godt språk, så er det ikke verre enn å prøve. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fryktelig mange blogger og bøker (skrevet av bloggere) ute på markedet allerede som dreier seg om psykiske lidelser. Jeg hopper galant over det meste da det fort blir for sutrete og platt, og jeg tror fort det blir nettopp sutrete og platt når motivasjonen og utgangspunktet er sin egen psykiske helse.

Men det betyr jo ikke at det går an å få det til. Som flere andre påpeker må man komme med en unik historie, en spennende innfallsvinkel og en fengende stemme.

Anonymkode: fefe6...36b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en helt unik historie kan det være en god idé, hvis det er skrevet om lignede tidligere er det veldig vanskelig å få et forlag til å publisere en eventuell bok.

Anonymkode: 29946...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Angst og depresjon er jo ikke noe gøy tema. Lesergruppen du treffer er nok de som sliter med dette selv, men disse er nok mest interessert i at det finnes håp og gode teknikker for å komme ut av det. En form for bli sunn bok. 

Jeg skal være så ærlig å si at jeg ikke hadde kjøpt en bok som het «mitt liv som depressiv» eller noe i den dur. Og jeg har ganske stor takhøyde for bøker om psykiske lidelser. Og for å ha det sagt så kunne jeg skrevet en slik bok selv men lar være fordi jeg tror at ingen hadde giddet å lese den. 

Anonymkode: 4732b...985

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør det. Husk at de fleste slike personlige fortellinger er nettopp det: personlige. Redaktøren min advarer i alle fall kraftig mot slikt.

Anonymkode: 6660b...60a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs om det finnes noen forlag som er interesserte i å publisere noe slikt. Det finnes vel allerede en del bøker om slike temaer. 

Men kanskje du kan opprette en blogg om dette, og fremdeles få ut din historie på den måten ?         

Anonymkode: 387af...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal skille seg bra ut før det er noe vits å i det hele tatt prøve. Ikke minst må den skrives bra og være tydelig. Tror ikke det er vits. Du får høre med forlag men du blir nok bare avvist med mindre du har et helt unikt konsept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...