AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #1 Del Skrevet 17. desember 2018 Jeg tar kun ekstravakter og er assistent. Men nå har jeg snart jobbet i 3 år - sammenhengende. Altså det har ikke gått mer enn 14 dager mellom hver vakt. Men kommunen ansetter ikke assistenter i fast stilling utenom helgestillinger. Det er mange som har jobbet som ringevikar i kanskje 10år.. Gjelder ikke regler om fast ansettelse så lenge det er kommunen? For de har en regel om at de uten fagbrev får ikke noe fast jobb. For å ta fagbrev uten å være lærling må man ha jobbet i minst 5 år på fulltid. Men regelen er jo at etter 3 år hos samme arbeidsgiver er man fast ansatt tilsvarende gjennomsnittlig arbeidsprosent. :S Og hva om man jobber hos samme arbeidsgiver, altså kommunen, men tar ekstravakter på forskjellige sykehjem/barnehage o.s.v tilsvarende 100%. Gjelder den regelen om å få fast jobb etter 3 år i slike tilfeller? Jeg fant en artikkel der de fikk fast jobb selvom de hadde jobbet i forskjellige barnehager, fordi det var under samme arbeidsgiver. Men jeg vil ikke akkurat gå til retten for å få fast jobb. Anonymkode: e3a0c...509 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinne35+ Skrevet 17. desember 2018 #2 Del Skrevet 17. desember 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tar kun ekstravakter og er assistent. Men nå har jeg snart jobbet i 3 år - sammenhengende. Altså det har ikke gått mer enn 14 dager mellom hver vakt. Men kommunen ansetter ikke assistenter i fast stilling utenom helgestillinger. Det er mange som har jobbet som ringevikar i kanskje 10år.. Gjelder ikke regler om fast ansettelse så lenge det er kommunen? For de har en regel om at de uten fagbrev får ikke noe fast jobb. For å ta fagbrev uten å være lærling må man ha jobbet i minst 5 år på fulltid. Men regelen er jo at etter 3 år hos samme arbeidsgiver er man fast ansatt tilsvarende gjennomsnittlig arbeidsprosent. :S Og hva om man jobber hos samme arbeidsgiver, altså kommunen, men tar ekstravakter på forskjellige sykehjem/barnehage o.s.v tilsvarende 100%. Gjelder den regelen om å få fast jobb etter 3 år i slike tilfeller? Jeg fant en artikkel der de fikk fast jobb selvom de hadde jobbet i forskjellige barnehager, fordi det var under samme arbeidsgiver. Men jeg vil ikke akkurat gå til retten for å få fast jobb. Anonymkode: e3a0c...509 En ufaglært er dessverre ikke kvalifisert for å dekke inn en av de få faste stillingene som finnes ved de ulike sykehjem, bofellesskap eller hjemmesykepleie som kommunen har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #3 Del Skrevet 17. desember 2018 For å få rett til fast stilling må du være ansatt som vikar i 100% stilling i 3 år. Ringevikar kvalifiserer seg ikke som det Anonymkode: 6548d...673 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #4 Del Skrevet 17. desember 2018 Jeg mener å huske fra arbeidsmiljøloven har du har krav på fast stilling (stillingsprosenten er noe annet). Man skal ikke ha behov for ringevikar i 3 år, det viser at man har behov for mer arbeidskraft, og dermed bør opprette en ny stilling. Skal man først benytte seg av ringevikarer så må det være god grunn til det siden fast ansettelse er hovedregelen, her virker det som om stedet du jobber for utnytter unntaksregelen. Anonymkode: 1b839...956 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #5 Del Skrevet 17. desember 2018 Just now, AnonymBruker said: Jeg mener å huske fra arbeidsmiljøloven har du har krav på fast stilling (stillingsprosenten er noe annet). Man skal ikke ha behov for ringevikar i 3 år, det viser at man har behov for mer arbeidskraft, og dermed bør opprette en ny stilling. Skal man først benytte seg av ringevikarer så må det være god grunn til det siden fast ansettelse er hovedregelen, her virker det som om stedet du jobber for utnytter unntaksregelen. Anonymkode: 1b839...956 Ringevikarer har man alltid bruk for pga sykdom etc, så den kommer man ikke langt med. Anonymkode: 6548d...673 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #6 Del Skrevet 17. desember 2018 Du må inneha den formelle kompetansen, hvilket du ikke har kun som assistent. Anonymkode: 43c99...9e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #7 Del Skrevet 17. desember 2018 https://fagbladet.no/nyheter/assistentene-fikk-vakter-de-ikke-var-kvalifisert-for-da-de-krevde-storre-stilling-fikk-de-nei-6.116.600180.9e0c0cf4bb#cxrecs_s Jeg fant denne artikkelen så derfor begynte jeg å undersøke litt. De her er jo i samme situasjon. De er ufaglært og shoppet ekstravakter. Som f.eks at de sa ja til å ta vakter som skulle dekke at en sykepleier eller fagarbeider var syk. I denne artikkelen fikk de fast jobb og de var ikke ansatt i vikariat, men som ringevikar. Anonymkode: e3a0c...509 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #8 Del Skrevet 17. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ringevikarer har man alltid bruk for pga sykdom etc, så den kommer man ikke langt med. Anonymkode: 6548d...673 aml § 14-9 tar utgangspunkt i hovedregelen om at arbeidstaker skal ansettes fast med diverse unntak i andre ledd, f.eks. når a) arbeidet er av midlertidig karakter og b) "for arbeid i stedet for en annen eller andre (vikariat)". 2. pkt sier at dersom arbeidsgiver skal benytte seg av disse unntakene så må man minst én gang årlig drøfte bruken av midlertidig ansettelse mtp. omfanget av slike ansettelser og arbeidsiljøet. Ledd 7 sier " arbeidstaker som har vært sammenhengende midlertidig ansatt i mer enn fire år etter a) eller mer enn tre år etter b) skal anses som fast ansatt slik at reglene om oppsigelse og arbeidsforhold kommer til anvendelse". §14-11 tar også for seg brudd på reglene av midlertidig ansettelse som vi ser i §14-9. https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/sporsmal-og-svar/artikler-lov-og-rett/lov-og-rett-artikler/20172/nar-har-en-vikar-krav-pa-fast-ansettelse/ Anonymkode: 1b839...956 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinne35+ Skrevet 17. desember 2018 #9 Del Skrevet 17. desember 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: aml § 14-9 tar utgangspunkt i hovedregelen om at arbeidstaker skal ansettes fast med diverse unntak i andre ledd, f.eks. når a) arbeidet er av midlertidig karakter og b) "for arbeid i stedet for en annen eller andre (vikariat)". 2. pkt sier at dersom arbeidsgiver skal benytte seg av disse unntakene så må man minst én gang årlig drøfte bruken av midlertidig ansettelse mtp. omfanget av slike ansettelser og arbeidsiljøet. Ledd 7 sier " arbeidstaker som har vært sammenhengende midlertidig ansatt i mer enn fire år etter a) eller mer enn tre år etter b) skal anses som fast ansatt slik at reglene om oppsigelse og arbeidsforhold kommer til anvendelse". §14-11 tar også for seg brudd på reglene av midlertidig ansettelse som vi ser i §14-9. https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/sporsmal-og-svar/artikler-lov-og-rett/lov-og-rett-artikler/20172/nar-har-en-vikar-krav-pa-fast-ansettelse/ Anonymkode: 1b839...956 Ringehjelp eller tilkallingshjelp som det også kan kalles som dekker inn ved behov og sykdom uten verken permanente eller midlertidige kontrakter på vikariat men kun på løse vakter som følge av uforutsigbart sykefravær er noe helt annet enn en MIDLERTIDIG ansatt. En midlertidig ansatt er en person som låner en vikarierende stilling på kontrakt og fast forutsigbar avtale. Dvs gjerne 6mnd av gangen dvs at du 5mnd frem i tid VET hvilke datoer du skal jobbe fra den starter å rullere. En ringehjelp vet aldri en dag frem i tid en gang. Det går på lykke og fromme og du dekker bare inn fravær osv. Så det blir litt annerledes ja. Derfor går ikke en ringevikar med sporadiske vakter inn under disse paragrafene i arbeidsmiljøloven. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #10 Del Skrevet 18. desember 2018 Hos oss har assistenter blitt ansatt da de har lagt inn krav etter å ha vært ringevikar i 3 år i hvertfall Anonymkode: 56325...2fd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå