Gå til innhold

Ta en ny utdanning rett etter bachelor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat blitt ferdig utdannet (bachelor) og er i jobb nå. Problemet er at jeg ikke trives og det føles ikke som at jeg kommer til å finne min plass der. Det er en altfor stressende jobb for meg og jeg er ikke flink nok til de kravene som stilles. Jeg er litt treg i å lære da kan du si, men jeg har jo bestått graden..

Jeg kjente vel litt på dette da jeg studerte også, at det kanskje var feil, men jeg valgte å fullføre likevel. Nå vurderer jeg om jeg skal begynne på en helt ny utdanning innen et heeelt annet felt, men kjenner veldig på en skam rundt dette og er redd for hvordan folk på jobb, venner og familie kommer til å reagere. Føler meg så dum....... Jeg er 26 år. Vil jo gjerne komme inn på boligmarkedet også etterhvert.... Jeg kan bo gratis hjemme og ta ny utdanning uten studielån. Hva burde jeg gjøre? 

Anonymkode: 3954b...723

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør det som føles riktig for deg. Mange som ombestemmer seg/vil gjøre noe annet - ingen skam i det. Startet selv på ny bachelor 1 år etter første bachelor av samme årsak. Og nå er jeg snart ferdig å det føles SÅ mye bedre og riktigere, og jeg ser frem til å jobbe i yrket :) Kjør på mens du fortsatt er ung og uten forpliktelser, det gjør ting mye lettere.

Anonymkode: 57800...226

• Liker 1
Skrevet

Er du sikker på at neste utdanning vil passe betre?

Skrevet

Jeg er ikke sikker på at det andre yrket vil passe bedre nei, men jeg tror jo det da. Vet jo ikke før man har prøvd.. 

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Gjør det som føles riktig for deg. Mange som ombestemmer seg/vil gjøre noe annet - ingen skam i det. Startet selv på ny bachelor 1 år etter første bachelor av samme årsak. Og nå er jeg snart ferdig å det føles SÅ mye bedre og riktigere, og jeg ser frem til å jobbe i yrket :) Kjør på mens du fortsatt er ung og uten forpliktelser, det gjør ting mye lettere.

Anonymkode: 57800...226

Takk for svar :) kan jeg spørre hvilke to utdanninger du har tatt? Det føles så vanskelig siden den første utdanningen er en ganske vanskelig utdanning 🤷‍♀️

Skrevet

Jeg ville absolutt gjort det! Er sykepleier og angrer på at jeg ikke begynte på bioingeniør etterpå, det jeg helst ville. Det blir mye vanskeligere med årene når du har tatt opp huslån, fått barn, osv. Er ikke enkelt å skifte retning da, med så mange forpliktelser. Gjør det nå, mens du er ung fri og frank🙂

Anonymkode: 930f6...3c3

Skrevet

Har selv begynt med noe nytt, men jeg kunne gjøre det ved å ta en master som er tverrfaglig oppå min bachelor. Gjør det som du kan trives med 😊

Anonymkode: 76067...b87

Skrevet

Hvis familie og venner er glad i deg så bryr de seg ikke. De vil jo at du skal trives, så om du føler du må utdanne deg på nytt så kjør på! Man kan jo ikke vite hvordan man trives før man har prøvd. 

Og du, boligmarkedet kommer fremdeles til å være der når du har råd ;) Er ikke mange som får kjøpt bolig i 20-årene, da er de heldige, flinke med sparing eller begge deler. :fnise: Er selv 29 og holder på med første bacheloren min nå, er på andreåret og trives. Bor på hybel og deler bad og kjøkken med en annen, men har det ganske greit her. Har planlagt ekstra utdanning etter dette som går dypere inn på feltet jeg vil jobbe med, skal flytte til ny by og bli litt ny og sånt. Man har mange tiår med jobbliv så dette går så bra, skal du se! Ønsker deg lykke til!

Folk som etter 20-30 år fremdeles vil jobbe med det de studerte da de var tenåringer/20+ er vel heller unntaket nå for tiden, er mange som finner nye ting gjennom livet. Livet er dynamisk.

Anonymkode: 3bed3...611

• Liker 1
Skrevet

Det er en brå overgang for mange å gå fra studier til jobb. Du kan ikke forvente å være inne i det etter veldig kort tid. Det tar tid å få erfaring. Om faget ditt interesserer deg vil jeg råde deg til å holde ut litt lenger.

Anonymkode: 21b27...12e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...