AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #1 Skrevet 17. desember 2018 Har et veldig stort ønske om å flytte. Jeg bor i Drammen, og er født og oppvokst her. Men har en indre rastløshet om å flytte på meg. Det har jeg godt av nå, 2019 skal være mitt år! Mine tanker har vært til Tønsberg, eller så langt unna som Trondheim. For tiden har jeg heller ikke en jobb. Så det passer like bra og like dårlig å ha flyttetanker nå. Men jeg tenker på prosessen. Hvilket skritt skal jeg ta? For noen her inne har vel gjort det. For hvis jeg eventuelt får en jobb i Trondheim blir det jo veldig vanskelig, med å finne et sted å bo. Sparte dere noen husleier og ekstra før dere flyttet? Hva med flyttelasset? Jeg har ingen egen bil eller bekjente jeg kan låne en av heller. For ønske om å flytte er stort, men jeg har alltid behøvd klare beskjeder på hvordan jeg skal kunne få gjennomført det. Takk for all hjelp. Anonymkode: 01271...4ee
Kontorotta Skrevet 17. desember 2018 #2 Skrevet 17. desember 2018 Nå kjenner jeg ikke alderen din, men personlig ville jeg satset på jobb først. Søkt på jobb alle mulige steder. Eller videre utdannelse, viss det er en grunn til at du er uten jobb for øyeblikket. Med jobb i boks, ville jeg funnet et sted å bo. Når det gjelder flyttelass, så tenk litt på hva du vil ha flyttet. Det finnes mange flyttebyrå som kjører lass langt av sted, men det kan koste en del. Er tingene du ønsker å ha med "verdifulle" nok til å betale denne flyttingen, eller kan du sette dem på lager, gi dem bort, selge, og heller leie møblert, eventuelt kjøpe nytt/brukt. Jeg flytta over 100 mil. Tok med meg det nødvendigste, de tingene jeg hadde mest minner knyttet til, og gav bort, kastet resten. Om du er voksen, så kan det være vanskelig å få seg nye venner. Derfor ville jeg satset på jobb først. Da har man hvert fall noen kolleger å snakke med på jobb. Noe som kan utvikle seg til fritiden også. 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #3 Skrevet 17. desember 2018 Har flytta fra Nordland til Oslo og tilbake til Finnmark. Har alltid sørget for bopel og jobb før jeg har flyttet. Uten jobb hadde jeg ikke våget å flytte Anonymkode: 9a7c8...6d8
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #4 Skrevet 17. desember 2018 Jeg har bodd på de fleste kanter av landet, bortsett fra Sørlandet. Ha jobb eller skoleplass klart før du flytter. Leier du møblert kan det meste av eiendeler sendes i posten. Lykke til! Anonymkode: 383d3...f84
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #5 Skrevet 17. desember 2018 De gangene jeg har flyttet langt har det vært pga studier eller jobb. Jeg flyttet fra mitt hjemsted på Østlandet til Trondheim for å studere. Senere har jeg bodd i Longyearbyen og i Bergen. Siden du ikke har jobb, vil jeg anbefale å søke jobber overalt i Norge og flytte dit du får en jobb - enkelt og greit. Anonymkode: b137d...a9f
Turfamilien Skrevet 17. desember 2018 #6 Skrevet 17. desember 2018 Jeg er fra Trondheim, og har bodd i Tromsø, Oslo, Thailand, Sri Lanka, Stavanger og Sverige - i ca den rekkefølgen. Jeg flyttet til Stavanger og Oslo fordi jeg fikk jobb der, men de andre stedene har jeg funnet jobb når jeg har vært på plass. Noen ganger er det faktisk enklere! Du må ikke undervurdere muligheten til å kjapt stille opp på jobbintervju når du faktisk bor i samme område. Eller det å faktisk ha en adresse i byen der jobben er - det vil kreve mye mer av CV-en din for at en rekrutterer eller en bedrift vil velge å kalle deg inn på intervju hvis du bor et helt annet sted. Har du spart opp litt kapital nok til å flytte, og er åpen og fleksibel i forhold til jobb vil det alltids løse seg. Har du en hobby eller en sport du bedriver, kan du søke opp foreninger i den byen du er kommet til - her vil du raskt møte nye mennesker. Facebook florerer jo av lokale grupper for alt mulig rart der du også lett kan komme i kontakt med likesinnede. Som det skrives over her så bør du tenke på hva du virkelig trenger å ha med deg i flyttelasset! Jeg sendte en pall med greier med båt til og fra Tromsø, kjørte billass til og fra Stavanger. Men det koster - og som oftest trenger du ikke halvparten en gang! Når vi flyttet til Thailand var det selvfølgelig en helt annen historie - to 20-kilos kofferter og et par sekker til barna ble det vi klarte oss med i 1,5 år! Mitt råd til deg er med andre ord å ta sjansen og følge drømmene dine! Det ordner seg alltids, og hvis det mot formodning ikke skulle gjøre det, kommer du uansett tilbake sterkere, smartere og med mange gode erfaringer!
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #7 Skrevet 17. desember 2018 Er fra en liten vestlandsbygd, og har bodd i flere norske byer, samt et par år utenlands. Bor nå i Oslo, og er ikke aktuelt å flytte tilbake til bygda. Jeg har flyttet uten verken jobb eller permanent bolig flere ganger, og bare satset på å finne noe, men jeg er litt over gjennomsnittet eventyrlysten da Har alltid ordnet seg. Anonymkode: bd469...3bc
Sapree Skrevet 18. desember 2018 #8 Skrevet 18. desember 2018 Nå flyttet jeg pga studie, men så måtte jeg ha en jobb ved siden av. For min del var det enklest å flytte først for å så se etter jobb etterpå for da var jeg lettere tilgjengelig for potensielle arbeidsgivere. Så det kommer an på om du har oppsparte midler slik at du kan klare deg uten jobb en periode og hvilke ambisjoner du har i forhold til jobb.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå