Gå til innhold

Skolen samler inn telefonene, hvem er ansvarlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På skolen til min sønn samler de inn telefonene hver morgen , og leverer de tilbake ved skoleslutt.

Det er en fin ordning. MEN:

Hvem har ansvaret for telefonene i denne perioden?

Det har vært noen uhell ved at en lærer har mistet telefonene i bakken, og at telefoner har fått knust skjerm, eller at en telefon er stjålet. Blant annet min sønns.. 

Skolen mener det er hver enkelt elev sin skyld fordi de har telefoner med på skolen, og at de burde ha den hjemme. 

Jeg syntes ikke dette er grei holdning.  Og total fraskrivelse av ansvar. 

Hva mener dere?

Anonymkode: 7971b...221

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På skolen til min sønn samler de inn telefonene hver morgen , og leverer de tilbake ved skoleslutt.

Det har vært noen uhell ved at en lærer har mistet telefonene i bakken, og at telefoner har fått knust skjerm, eller at en telefon er stjålet. Blant annet min sønns.. 

Skolen mener det er hver enkelt elev sin skyld fordi de har telefoner med på skolen, og at de burde ha den hjemme. 

Hva mener dere?

Uten å kjenne til jussen i dette tilfellet så har ikke skolen noe med om elevene har telefoner med i sekken til og fra skolen. Dvs at når skolen passer på telefonene så er det skolen som har erstatningsansvar dersom det skjer noe.

Anonymkode: e70f2...bfc

• Liker 26
Gjest BearMama
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uten å kjenne til jussen i dette tilfellet så har ikke skolen noe med om elevene har telefoner med i sekken til og fra skolen. Dvs at når skolen passer på telefonene så er det skolen som har erstatningsansvar dersom det skjer noe.

Anonymkode: e70f2...bfc

Hvis mobilen skulle bli ødelagt eller stjålet mens den oppbevares av skolen, må du sjekke om foreldrene dine har for eksempel en reiseforsikring som dekker dette. Skolen er lovpålagt å ha en ulykkes- og skadeforsikring for alle sine elever, men den gjelder kun personskade. Hvis du eller foreldrene dine ikke har en forsikring som dekker skade på dine eiendeler når du er på skolen, så må du ta opp med skolen om de kan dekke skaden.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Hvis du har reiseforsikring bør den dekke tapet.

Skrevet

Det er vel juridisk sett ditt/sønnens ansvar. Men jeg hadde stilt spørsmål ved det siden det er skolen som krever at de skal samles inn. Og enda mer om det er lærer som er direkte skyld i at en skjerm knuses. Skjønner ikke hvorfor de ikke kan få ha dem i sekkene. Men skal de først ha denne innsamlingen, får de ha mer system på det i så fall.

Anonymkode: 8babf...733

• Liker 6
Skrevet

Hva med å bare la den ligge avslått i sekken? Det er vel ingen lærere som ransaker elevene, så så lenge den ikke brukes eller lager lyd, er det vel ikke noe problem.

Der jeg jobber har vi mobilhotell som elevene legger telefonene i. Jeg som lærer tar aldri i dem. Vi låser klasserommet i alle friminutt, så telefonene er like trygge der som i sekken. 

Du kan jo foreslå at telefonene samles inn, men at elevene har ansvar for å legge dem på plass selv? Det er sikkert ubehagelig for lærerne å ha ansvar for x antall dyre telefoner også. 

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, Sheltay Retrac skrev:

Hva med å bare la den ligge avslått i sekken? Det er vel ingen lærere som ransaker elevene, så så lenge den ikke brukes eller lager lyd, er det vel ikke noe problem.

Der jeg jobber har vi mobilhotell som elevene legger telefonene i. Jeg som lærer tar aldri i dem. Vi låser klasserommet i alle friminutt, så telefonene er like trygge der som i sekken. 

Du kan jo foreslå at telefonene samles inn, men at elevene har ansvar for å legge dem på plass selv? Det er sikkert ubehagelig for lærerne å ha ansvar for x antall dyre telefoner også. 

Dette hadde vært et godt system . Problemet på denne skolen er at de bytter rom ofte , og derfor tar læreren med telefonene til de nye rommene i en eske..

Jeg mener ungdommene fint kunne hatt ansvar for sin egen telefon, avslått, i sekken. Men dette er ikke tillatt. 

Lærerene har gang på gang sagt til ungdommen at det er elevenes ansvar så lenge de har med telefonen på skolen.

Jeg mener det blir for enkelt å legge ansvaret på eleven.

• Liker 4
Skrevet

Er dette en skole hvor det også forbudt å bruke telefonen i friminuttet? I så fall er dette én av grunnene til at telefonene samles inn og legges vekk. På min jobb er det tillatt med mobil i friminuttet, men vi samler mobilene allikevel inn i timene, dog på en synlig plass i klasserommet. Juridisk sett kan man ikke tvinge elevene til å levere fra seg telefonen, men det blir jo å ikke følge klassereglene/ordensreglementet, noe som igjen kan kvalifisere til en anmerkning. Gjentatte anmerkninger/brudd på klassereglene, kan føre til nedsatt i orden. Elevene har mobilen med på skolen på eget ansvar, men det er dog litt spesielt at lærerne er så uforsiktige som du beskriver. Hos oss har innsamlede mobiler hverken blitt stjålet eller ødelagt. Du bør i det minste gjøre rektor oppmerksom på hvor dårlig mobilene blir håndtert. 

Anonymkode: d2fb8...ccf

• Liker 3
Skrevet

https://www.ung.no/oss/skolen/155163.html

"I utgangspunktet er det slik at dersom skolen ødelegger en gjenstand som du eier i skoletiden, for eksempel mobiltelefonen din, har du rett til å få erstatning for dette. Dersom mobilen blir ødelagt mens lærer har den vil altså skolen ha erstatningsansvar."

Anonymkode: 55ad6...b66

• Liker 10
Skrevet

«De kan ha de avslått i sekkene» Hahhahaha det var dagens. Hilsen lærer.

Anonymkode: f81ea...593

• Liker 36
Skrevet

Jeg er både lærer og mor. Jeg mener at det er skolens ansvar. Jeg synes heller ikke noe om at skolen samler inn telefonene. 

Jeg hadde lest ordensreglementet nøye; står det ikke der at telefon samles inn, hadde jeg nektet skolen å gjøre det med mindre de skriftlig informerte om forsikringsordning. 

Vis heller ut elever som misbruker telefonen. 

Anonymkode: 62b27...f09

• Liker 4
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Man kan faktisk ikke forvente at barn skal klare å ha de avslått i sekkene. De er ikke gamle nok til å klare å styre dette helt selv. Finn andre løsninger!

Anonymkode: 8ab84...afc

• Liker 1
Skrevet

Jeg er også både mor til barn i skolealder og lærer.

Ikke er de yngste gamle nok til å styre det, og ikke bør de allerede knappe ressursene som er i skolen brukes på å administrere at ungene og ungdommene ikke sniker opp telefonene i timen. 

Når det er sagt synes jeg foreldre blander seg alt for mye. Som om ungene er noen persilleblader. Det er ikke et overgrep mot menneskeverdet å ikke få ha telefonen tilgjengelig på skolen. Om beskjeder skal gis kan de vel sende en mail på skolemailen? Eller sende en SMS de ser når skoledagen er over. Og er det noe alvorlig er det da bare å ringe skolen. Beskjeden kommer frem. Det finnes arbeidsplasser det ikke er lov å ha med telefon inn. 

• Liker 20
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hehe, skulle til å si det samme. Har jobbet på en skole hvor dette var regelen. De fleste fulgte jo den, men så er det alltid en og annen luring som sniker med seg mobilen og tar bilder osv. Det ble så mye unødvendig styr.

Anonymkode: d940d...7d8

• Liker 7
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener dere?

På skolen jeg jobber på har alle klasser mobilskap. Når det ringer inn om morgenen, låser læreren opp skapet, elevene setter fra seg tlf på sin plass (navnelapper i skapet). Så blir skapet låst. Når skolen er slutt blir skapet åpnet igjen. Ingen som rører tlf til ungdommene...

Anonymkode: b9efe...e26

• Liker 4
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Nettopp. Man kan faktisk ikke forvente at barn skal klare å ha de avslått i sekkene. De er ikke gamle nok til å klare å styre dette helt selv. Finn andre løsninger!

Anonymkode: 8ab84...afc

Hvordan er de da gamle nok til å kunne ha telefon i det hele tatt?

• Liker 4
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener dere?

Hvorfor har dere 1. Telefonen med på skolen? 2. Ikke beskyttelsesdeksel på telefonen? 3. Forsikring på telefoner dere sender med på skolen? Skal en telefon være med på skolen så får dere sende med en gammel som ingen er redd for ved skade, og ikke telefon til en liten formue for et ungt menneske.

Anonymkode: f2f18...4c2

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også både mor til barn i skolealder og lærer.

Ikke er de yngste gamle nok til å styre det, og ikke bør de allerede knappe ressursene som er i skolen brukes på å administrere at ungene og ungdommene ikke sniker opp telefonene i timen. 

Når det er sagt synes jeg foreldre blander seg alt for mye. Som om ungene er noen persilleblader. Det er ikke et overgrep mot menneskeverdet å ikke få ha telefonen tilgjengelig på skolen. Om beskjeder skal gis kan de vel sende en mail på skolemailen? Eller sende en SMS de ser når skoledagen er over. Og er det noe alvorlig er det da bare å ringe skolen. Beskjeden kommer frem. Det finnes arbeidsplasser det ikke er lov å ha med telefon inn. 

Men nå har ikke dette noe med ts sin problemstilling å gjøre.. 

Anonymkode: b0481...fef

• Liker 2
Skrevet

Spesielt om skolen samler inn telefonene uten å ha en forsikring på dette. Forstår ikke helt hvordan skolen kan fra skrive seg skyld i dette? Hadde telefonen ligget i sekken/jakken hadde ikke dette skjedd. Synes dette med innsamling av telefonen er tull. Noen elever har lang og skummel skolevei, da er det greit som mamma og vite at ungen har en telefon så han kan få tak i mammaen sin om det skulle være noe, eller at mor kan ringe og høre om alt går greit på skoleveien. 

Sønnen min har ikke med telefonen sin på skolen, men nå har vi skolen som nærmeste nabo. Men hadde han fått med seg telefonen på skolen, og lærer hadde bestemt seg for å samle inn telefonen, hadde jeg som mamma nektet. Med mindre skolen hadde tatt ansvar.

Anonymkode: 16b7a...c63

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...