AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #1 Skrevet 17. desember 2018 Min forlovede og jeg skal feire jul sammen for første gang,med hans foreldre og min mor/bror. Vi har begge barn fra før som vi har eneomsorg for. Vi er ikke samboere. Problemet ligger i hvordan det blir med julegaver. Han har 2 søstre, som " har bestemt" at julegaver innad i deres familie ekskluderer svigerinne/svogere. For meg så er dette unaturlig, særlig nå som vi er forlovet. Vi har endel kontakt sosialt ellers i året,så er ikke det da merkelig.? Det samme gjelder et vennepar ( som opprinnelig er hans venner) hvor barna der og hans sønn utveksler gaver,mens mine ikke blir medregnet ifht gaveutveksling. For meg så er det ikke gavenes størrelse som har betydning,men at man gir en liten oppmerksomhet til de man har i hverdagen. Dette er ikke perifere slektninger liksom. Og som sagt,dette har de bestemt uten å involvere meg. Anonymkode: b1427...bc7
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #2 Skrevet 17. desember 2018 Det er bare du som bestemmer om dette blir/er et problem eller ikke. Det er ikke mottakerne av presanger som bestemmer om det skal gis eller ikke til hvem, det er giverne. Anonymkode: 2bbd6...831 4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #3 Skrevet 17. desember 2018 Jeg synes det ville vært hyggelig å gi en oppmerksomhet, men føler at de setter en standard . Greit at man trapper ned på gavekjøret, men da bør det gjelde på lik linje. Her blir utfallet at jeg og mine barn faller utenfor. Han og sønnen utveksler gaver med nære og kjære som dengang han var single alenepappa. Anonymkode: b1427...bc7
Juniper Skrevet 17. desember 2018 #4 Skrevet 17. desember 2018 Hvis du får klar melding om at personer i svigerfamilien ikke ønsker å gi deg gave, så er det enkleste bare å la være å gi de noe. Alt annet blir bare pinlig. Jeg ville helder brukt det jeg "sparte" på en ting jeg selv hadde lyst på, til meg, og gitt meg den fra bikkja eller noe sånt. Hvis dere er forlovet, men ikke samboere, så er det fortsatt et nokså ustabilt forhold. Ikke stress med julegaver til hele slekta hans! 8
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #5 Skrevet 17. desember 2018 Det vet jeg. Har litt stolthet i meg 😉 Nå er det heller ikke snakk om "hele slekta", men to svigerinner som jeg har utrolig god kontakt med.😢 Anonymkode: b1427...bc7 1
Gjest Marillia Skrevet 17. desember 2018 #6 Skrevet 17. desember 2018 For meg høres det rart ut å gi gave kun til søsken og ikke til svoger/svigerinne, men jeg vet også at mange familier dropper julegaver mellom voksne søsken, så hver sin familie har sine varianter. Du kan starte en ny tradisjon med å gi de en oppmerksomhet i form av blomst til jul da
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #7 Skrevet 17. desember 2018 Enig. Hadde de droppet gavene seg i mellom som søsken, så hadde det vært en grei sak. Mens ordningen de nå har seg imellom virker ekskluderende. Hva tenker dere om dette venneparet? Vi har spillkvelder sammen etc. Feirer nyttårsaften sammen osv. Anonymkode: b1427...bc7 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #8 Skrevet 17. desember 2018 Dessuten så gir alltid han og jeg gaver sammen til hans tantebarn som er under 18,og de gir til hans sønn. Mine barn har derimot aldri fått noe fra den kanten. Anonymkode: b1427...bc7
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #9 Skrevet 17. desember 2018 Både bursdag og jul.... Anonymkode: b1427...bc7
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #10 Skrevet 17. desember 2018 De har sikkert mange og kjøpe til/liker ikke kjøpe så mye gaver og prøver å begrense innkjøpene. Anonymkode: 95f33...665
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #11 Skrevet 17. desember 2018 Det skjønner jeg godt. Særlig når jeg selv er alenemamma. Men det er eksluderingen jeg reagerer på,særlig med tanke på mine barn. Jeg ser på min forlovede og våre barn som en enhet. Vi gir som en enhet,men responsen utelater mine barn. Anonymkode: b1427...bc7
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #12 Skrevet 17. desember 2018 Jeg kommer fra en familie hvor mine,dine og våre barn ikke eksisterer. Min mor,som er minstepensjonist har i de årene vi har vært sammen alltid gitt det samme til mine barn og hans sønn,enten det er bursdag eller jul. Det er ikke størrelsen det kommer ann på. Men akseptet om å ikke forskjellsbehandle. Mine barn fikk i fjor en barnebok ( på deling ) fra hans foreldre. De har heller aldri fått noe til bursdag derfra. Kanskje viser det seg nå et mønster at visse skiller mellom mine,dine og våre barn. Det synes jeg er trist. Anonymkode: b1427...bc7 1
Kontorotta Skrevet 17. desember 2018 #13 Skrevet 17. desember 2018 Livet er ikke alltid helt rettferdig. Samtidig så er det vel ikke meningen at alle skal få likt og like mye hver gang. Vi har en kamerat med to barn, som vi har gitt gave til i alle år. Nå har kameraten vår fått seg dame, med barn. Disse barna kjenner vi ikke i det hele tatt. Det faller ikke naturlig å gi gave til dem. I mann sin slekt, gir de heller ikke gaver til barn over konfirmasjonsalder. Men noen få unntak er det. Mann gir for eksempel gave til sin niese som er voksen. Litt fordi han bare har et onkelbarn. Sønnen hennes får også av oss. I den perioden hun hadde samboer, fikk enten hun gave, eller hun og samboeren fikk en gave sammen. Når det gjelder min slekt, så gir jeg gave til mine søsken, eller en felles gave til søsken og svoger/svigerinne. Jeg føler ingen sjalusi over at min mann får gaver fra sin familie og ikke jeg. Jeg forventer heller ikke mine barn fra tidligere forhold skal få gave av de samme tantene og onklene som vårt felles barn får fra. På samme måte som jeg ikke forventer at vårt barn, skal få fra tanter og onkler på min eksmann sin side. Disse kjenner tross alt bare de største barna og er jo bare i slekt med dem. 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #14 Skrevet 17. desember 2018 Men bør ikke forskjellsbehandling utelates når dette gjelder særdeles nære relasjoner? Da tenker jeg ikke blodsbånd, men den virkelige hverdagen. Når svigerforeldre bor 5 min unna og svigerinner som man ser 10-20 ganger i året ? Dette er folk med god inntekt og jeg hadde vært takknemlig for en juleglede (blomst) liksom..... Anonymkode: b1427...bc7
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #15 Skrevet 17. desember 2018 Dette synes jeg hørtes både sært, rart og urettferdig ut. Iallfall dette med å ikke gi gave til deg, og at hans slekt ikke gir tilbake til ditt barn om de får gave fra dere alle til sine barn. Skal dere sitte sammen på julaften men du skal ikke få en eneste gave annet enn fra din forlovede? Hva sier han om dette? Både min søster og mine foreldre har gitt gave til mine kjærester. Selv når vi ikke var forlovet, bodde sammen eller feiret sammen fikk de gave av mine foreldre (og jeg er vant til å få av kjærester foreldre). Når vi feiret sammen fikk de også gave av min søster. Hvor mange barn har venneparet? Har de møtt ditt barn også eller kjenner de kun hans sønn? Jeg kan til en viss grad forstå det om de barna ønsker å gi til hans sønn som en kompis, mer enn fordi dere voksne er venner. Jeg og min søster har byttet gaver med venninner der foreldrene våre kjente foreldrene uten at vi begge fikk gaver for det. Men om de også kjenner ditt barn og det er mer en gaveutveksling pga dere voksne er venner så burde de voksne inkludert h*n også synes jeg. Anonymkode: d3fce...b3b 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #16 Skrevet 17. desember 2018 Min svoger har ny dame som har ett barn fra før, og for oss er det naturlig å gi både henne og barnet hennes gaver på lik linje med svoger og hans barn. Vi ønsker å vise dem de også hører til familien vår nå, og da får de like fine gaver som resten av familien. Men dette gjør man jo på forskjellige måter. Men jeg kan tenke meg at det hadde føltes sårt for min nye svigerinne om hun og barnet hennes ble ekskludert. Anonymkode: 254d7...994 3
Kontorotta Skrevet 17. desember 2018 #17 Skrevet 17. desember 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men bør ikke forskjellsbehandling utelates når dette gjelder særdeles nære relasjoner? Da tenker jeg ikke blodsbånd, men den virkelige hverdagen. Når svigerforeldre bor 5 min unna og svigerinner som man ser 10-20 ganger i året ? Dette er folk med god inntekt og jeg hadde vært takknemlig for en juleglede (blomst) liksom..... Anonymkode: b1427...bc7 Noen gir bare gaver hvor blodsbånd er fellesnerven. Andre gir til hvem som helst. Får du gaver av venninner? Får forloveden din gave av dine venninner? Jeg tenker også litt sånn at om din mann har gitt gave til noen barn, da han var singel, og hans barn fikk gaver tilbake, så er det like mye han som gir gaver til disse barna nå, selv om dere hiver med noen flere navn på pakkelappen. Jeg tenker også at jeg ikke trenger få gave av min svoger, da han får en gave av oss. Null tanke om urettferdighet overfor meg og mine barn. Egentlig bare en lettelse. Om han får en gave av oss hvor det står mange navn på, så stammer den i bunn og grunn fra min mann.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #18 Skrevet 17. desember 2018 Venneparet kjenner til mine to barn, særlig min datter. Anonymkode: b1427...bc7
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #19 Skrevet 17. desember 2018 Vi ønsker i utgangspunktet å redusere gavekarusellen til våre nærmeste.Jeg ser svigerinner og dette venneparet som våre nærmeste fra vårt ståsted som par. Så med tanke på det,så har vi skåret alt ned til beinet. Anonymkode: b1427...bc7
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #20 Skrevet 17. desember 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det skjønner jeg godt. Særlig når jeg selv er alenemamma. Men det er eksluderingen jeg reagerer på,særlig med tanke på mine barn. Jeg ser på min forlovede og våre barn som en enhet. Vi gir som en enhet,men responsen utelater mine barn. Anonymkode: b1427...bc7 Sånn er det her også. Mine søsken gir ikke til mine stebarn. Jeg kan forstå det i vårt tilfelle, for de kjenner ikke mine stebarn. De møtes ikke så ofte. Men uansett så er det slik det blir med mine og dine. Man kan ikke forvente at begge familier skal gi til alle. Mine søsken gir ikke til mine stebarn, men mine stebarn får jo gaver fra sine egne tanter og onkler. Så jeg synes virkelig ikke det er noe problem. Anonymkode: d7319...78e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå