Gå til innhold

Hva kalles det når man snakker nynorsk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet at nynorsk er et skriftspråk, men hva heter det de gjør i f.eks. NRK og Det norske teater, når de leser nynorsk akkurat som det skrives? 

Anonymkode: 7ae02...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Teaterspråk. Oddgeir Bruaset har den merkeligste og mest konstruerte nynorsken jeg har hørt (er ikke han fra Vestnes?). Ellers har jeg lagt merke til at enkelte karakterer på barne-tv snakker "nynorsk", samt noen av hallodamene på nrk. Ingen dialekter er slik på ekte. De deklamerer altså setninger som dette ordrett: "Eg hugleikar deg av heile mi hoppande blodpumpe. Eg tykkjer vél om dykk".

Anonymkode: 530bf...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Teaterspråk. Oddgeir Bruaset har den merkeligste og mest konstruerte nynorsken jeg har hørt (er ikke han fra Vestnes?). Ellers har jeg lagt merke til at enkelte karakterer på barne-tv snakker "nynorsk", samt noen av hallodamene på nrk. Ingen dialekter er slik på ekte. De deklamerer altså setninger som dette ordrett: "Eg hugleikar deg av heile mi hoppande blodpumpe. Eg tykkjer vél om dykk".

Anonymkode: 530bf...851

Klårt ein skal vere ven og vise hugleik? Det er ein vyrd måte å syne takksemd på.

Anonymkode: b1f61...301

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode forslag! Men det er et spesielt ord jeg leter etter. Som i setningen "I mange av programmene til NRK snakker de ??? nynorsk". Hva skal jeg bruke der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det uttrykket jeg tror du er ute etter er at de snakker «normert nynorsk». Se lenke til NRKs sider her og  her. Den siste siden har videre lenking til Språkrådet. 

Endret av Ullvott
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm godt spørsmål. Jeg studerer nordisk, og vi har fått prenta inn at man snakker ikke nynorsk, det er et skriftspråk!! 

Men jeg har hørt noen si «lese nynorsk på østnorsk». «Lese nynorsk på bergensk». «Lese nynorsk med sørlandsdialekt».

Så kan man jo også spørre hva man kaller det når en bergenser eller en med brei telemarkdialekt leser/«snakker» på bokmål. Det er jo heller ingen som snakker bokmål, selv om det er forbundet med standard østnorsk.

Kanskje man kan si noe sånt som «nynorsk tas i bruk i mange av NRKs programmer.» Evt «nynorsk på standard østnorsk tas i bruk i mange av NRKs programmer». «Nynorsk brukes (som språk) i programmene, og blir lest opp på standard østnorsk». 

Anonymkode: d6328...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å si at men leser opp nyhetene på nynorsk, for eksempel. Eller når man hører f.eks. Vesaas-bøker opplest på radioen, da blir de lest på nynorsk.

Anonymkode: 81754...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...