Gå til innhold

Hvordan gjør man det i praksis om man ønsker «grønn juleprofil», gi bare gaver til barn under 18 og gjerne brukte gaver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan skal man bryte ut i familien og si at man ikke vil få eller gi/bytte gaver med resten av familien?

her gir vi til våre barn, svigerbarn, barnebarn, foreldre, søsken, onkel/tante-barn, onkler, tanter, venner, venners barn, fadderbarn, osv. Listen er på ca 60 gaver.

Jeg orker ikke dette mer. Til neste år vil jeg ut. Jeg vil gi til mine barn og evnt de jeg feirer julaften med og andre nære barn under 18år. Men hvordan går man frem å informerer om dette? Og hvordan tror dere det vil bli mottatt?

Anonymkode: ab666...adf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bare sagt det face to face. Min familie er veldig med på grønn jul. Mannen min sin familie ønsket ikke, så de vil ha gaver (voksne mennesker 😒). 

Men bare si det rett ut!

Anonymkode: 65433...473

• Liker 1
Skrevet (endret)

60 gaver!!? Jeg tror jeg hadde tørna! Aldri i verden.

Jeg skal gi 5 julegaver i år.  

Du får bare si det som det er, at dette kjøpehysteriet orker du ikke mer av. Ikke kjøp til meg, jeg kjøper ikke til dere. Ferdig med saken. Så får noen bli fornærmet da, men de kommer over det. Egne barn og ektefelle kan få gaver. Resten kan klare seg uten. Evt også de som skal være tilstede på julaften, på middagen.

Endret av Million
  • Liker 8
Skrevet

Her i familien har ungene (mine nieser og nevøer, har ikke barn selv) pleid å få kanskje 30 gaver hver på julaften, og de trenger ikke mer. 

Så fra meg i år får alle, inkl ungene, gleden av å gi. Jeg skal, i deres navn, gi penger til diverse veldedige organisasjoner. 

Vi får se om det faller i god jord eller ikke, jeg syns hvertfall det er veldig trivelig. 

Anonymkode: e6a3a...4c1

Skrevet (endret)

I all verden!? Jeg gir gaver til barna mine og til kjæresten. En liten ting til besteforeldre og tanter og onkler fra barna (noe de har laget selv eller noe godteri el.l) Når jeg en gang får tantebarn så skal de få gave. 

Jeg får selv gave av barna, kjæresten og foreldre. Det er mer enn nok. 

Barna får fra foreldrene, besteforeldre, tanter og onkler. Det er også mer enn nok. 

Bare å si at du synes det blir mye og at du synes at dere kan roe ned (kraftig!). 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 2
Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg og er mildt sagt dritt lei. Jeg har bestemt meg for at neste år vil jeg bare kjøpe gaver til min samboer, mitt eget barn og et par andre nære barn. Resten skal få hjemmelagde bruks gaver.

Anonymkode: f84b8...623

Skrevet

60 gaver er jo altfor mye. Du må ta det opp i god tid, slik at andre ikke allerede har kjøpt gave.

Dine onkler og tanter, venner og venners barn er det ihvertfall ikke nødvendig å gi til. 

Her gis det gaver til våre barn, foreldre, svigerforeldre, søsken, nevøer og nieser, samt en venninne med hennes barn. 

Anonymkode: 12131...0f1

Skrevet

Du bør nok gi dem beskjed i forkant, jeg har sagt at jeg ikke ønsker å få eller gi gaver til noen. Gir ikke gave til samboer og han gir ikke til meg, er nok med julefeiring og fri sammen. Svigers skal vi feire jul med og har avtalt ingen gaver, men at vi gjør noe kjekt sammen i romjulen. Gir gaver til min mor og far, søster/hennes mann og nevøer/nieser. Til sammen 7 gaver. Om jeg kjøper leker, kjøper jeg ikke plast, men treleker. De holder en stund. Har kjøpt en gave brukt på finn.no. En del av gavene kjøper jeg sammen med noen andre, da blir det billigere for meg, og bedre gaver for dem.

Skrevet

si det på en ordentlig måte i god tid, og fortell at du har 60 stykker på lista. De fleste vil vise forståelse for det, og sannsynligvis blir de bare glade for at noen sa fra!!

Anonymkode: 7c123...fe0

Skrevet

Takk for svarene deres!

neste spørsmål blir: hva er god tid? For tidlig nå på nyåret?😉

ts

Skrevet
13 timer siden, Million skrev:

60 gaver!!? Jeg tror jeg hadde tørna! Aldri i verden.

Jeg skal gi 5 julegaver i år.  

Du får bare si det som det er, at dette kjøpehysteriet orker du ikke mer av. Ikke kjøp til meg, jeg kjøper ikke til dere. Ferdig med saken. Så får noen bli fornærmet da, men de kommer over det. Egne barn og ektefelle kan få gaver. Resten kan klare seg uten. Evt også de som skal være tilstede på julaften, på middagen.

Jeg er mer nygjerrig på hvordan du bare ender på 5. Bare på julaften her blir vi 11 personer,itellegg har jeg flere tantebarn som jeg ikke skal være med på julaften som jeg også må kjøpe til.

Anonymkode: 74761...a32

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svarene deres!

ts

Ville hvertfall ventet til februar så ingen blir sure :P

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svarene deres!

ts

Si ifra i februar, så i juli og deretter i september. Bare si at du synes det blir for mye og at du vil redusere til .... Så gjentar du. 

Når julen kommer så ordner du de gavene du har tenkt. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg sa ifra på gaveutvekslinga. Følte at jeg ble møtt med lettelse. 

Anonymkode: 85a00...665

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er mer nygjerrig på hvordan du bare ender på 5. Bare på julaften her blir vi 11 personer,itellegg har jeg flere tantebarn som jeg ikke skal være med på julaften som jeg også må kjøpe til.

Flere folk jeg har avtalt med at vi ikke skal kjøpe julegaver til hverandre lenger. Derfor bare 5 igjen. 

Listen var betydelig lengre for noen år tilbake.

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir betydelig mindre gaver når man kjøper til par istedenfor enkeltpersoner :) 

Anonymkode: 0df14...94b

Skrevet

Vi tok det bare opp. Først med søster nr1 også vi sammen med resten i familie og nå er det "hemmelige venn" gave til 1 voksen isteden for til 9. Her var det også stor lettelse. 

I år om sommeren snakket jeg igjen med alle og sa at julegaver for barna begynner å bli alt for stort og at det ikke trengs. Vi gir praktiske ting i gave til barna dems og at hvis de ønsker å gi noe at det enten er praktisk eller noe avtalt med oss (og liten). 

I vennekrets gi vi bevisst opplevelse eller ting som kan brukes opp, men også gjenbruk. Men vi er i en veldig miljøbevisst gruppe så alle tenker slik. 

• Liker 1
Skrevet

Gaver til nærmeste familie er ok, men det med å gi gaver til tanter/onkler, venners barn osv. blir i overkant for min del. 

I år har jeg kjøpt 24 gaver. 8 av de er til venners barn. Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt til å kjøpe noe til de, de får jo nok gaver uansett, men så fikk jeg meldinger fra alle venninnene mine om at de måtte ta turen innom med gaver til mine barn... Neste år ønsker jeg egentlig en folkebevegelse mot unødvenige høye antall gaver. Voksne behøver jo ikke gaver (med unntak av kanskje ektefelle og foreldre, med mindre annet er avtalt og de er ok med det) og barn man sjelden treffer behøver man jo heller ikke å gi gaver til. I år har jeg faktisk kjøpt gave til en 2-åring jeg aldri har truffet! 

Anonymkode: c52c7...fb7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...