Gjest BethD Skrevet 17. desember 2018 #1 Skrevet 17. desember 2018 Er det noen som har vært gjennom dette før som kan hjelpe meg litt..? Jeg er gravid med termin i april og har hatt dagpenger i 1.5 år nå (er ansatt i et vikarbyrå men det er ikke mye jobb jeg får der så jeg har ikke jobbet mye utenom generelt. Varierer veldig mnd til mnd). Det vil si at dagpengeperioden min er ferdig i august til neste år (man får bare 2 år sammenhengende), men siden jeg skal ut i permisjon i mars (3 uker før termin) så blir disse omgjort til foreldrepenger. Men det jeg lurer på er, om jeg ikke klarer å skaffe meg en fast jobb/mer jobb innen permisjonstiden min er over i november/desember 2019,vil jeg da kunne få dagpenger igjen,men da bare for de resterende mnd jeg hadde igjen fra forrige periode (som da er 5 mnd) eller får jeg en ny periode på 2 år da..? (jeg spør for jeg må planlegge hvordan ting ser ut og om jeg har inntekt fremover i tiden som kommer,ikke fordi jeg ikke ønsker å skaffe meg jobb. Det er ikke noe jeg heller vil enn å skaffe meg en jobb).
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #2 Skrevet 17. desember 2018 Jeg var i samme situasjon og ringte nav. Om du får ta opp igjen de resterende månedene kommer an på om du har hatt sykdom i forkant av permisjonstiden som er knyttet til graviditeten din. Det er fordi man bare kan ta opp igjen dagpengene hvis det har gått mindre enn ett år siden sist, og foreldrepermisjon er jo som regel på 12 måneder. Men sykdom i forbindelsle med graviditet i forkant er et unntak. Hvis du ikke får ta opp igjen dagpengene kan du søke om en ny 2-års periode. Fordi foreldrepenger regnes som arbeidsinntekt. Du får altså enten resterende peridode + ny 2 årperiode. Eller bare en ny 2-årsperiode. Anonymkode: 160d5...311
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #3 Skrevet 17. desember 2018 Ser nå at du bare skulle ha permisjon i 9 måneder. Da er det ikke noe problem for deg å ta opp igjen dagpengene der du slapp. Så glem det jeg skrev over. Anonymkode: 160d5...311
Gjest BethD Skrevet 17. desember 2018 #4 Skrevet 17. desember 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser nå at du bare skulle ha permisjon i 9 måneder. Da er det ikke noe problem for deg å ta opp igjen dagpengene der du slapp. Så glem det jeg skrev over. Anonymkode: 160d5...311 Ja jeg ringte NAV å spurte de sa jeg kunne gjenoppta dagpengene men kun for de resterende ukene jeg har igjen etter foreldrepengene tar over får ikke ny 2-årsperiode. Men hva gjør man da egentlig? Noen som vet? Om man er så uheldig at man faktisk ikke klarer å skaffe seg jobb når dagpengeperioden går ut, så har man ingen inntekt da? det er jo veldig krise da
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #5 Skrevet 17. desember 2018 Når lille fyller 1 år kan du få 7500 i kontantstøtte i mnd om du må gå hjemme, så det hjelper. Er du alene? Når dagpengene er brukt opp er det jobb, tiltak eller sosialen. Satt uten jobb da jeg fødte sist selv, hadde et vikariat før jeg ble sykemeldt i graviditeten. Søkte jobber fra før jeg fødte. Da mini var 3 mnd fikk jeg napp, startet i ny jobb da mini var 5,5 mnd. Litt tidlig men skikkelig verdt det for fast jobb med god lønn! Lykke til, det ordner seg nok i god tid😊 Anonymkode: f6b93...c75
Gjest BethD Skrevet 18. desember 2018 #6 Skrevet 18. desember 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Når lille fyller 1 år kan du få 7500 i kontantstøtte i mnd om du må gå hjemme, så det hjelper. Er du alene? Når dagpengene er brukt opp er det jobb, tiltak eller sosialen. Satt uten jobb da jeg fødte sist selv, hadde et vikariat før jeg ble sykemeldt i graviditeten. Søkte jobber fra før jeg fødte. Da mini var 3 mnd fikk jeg napp, startet i ny jobb da mini var 5,5 mnd. Litt tidlig men skikkelig verdt det for fast jobb med god lønn! Lykke til, det ordner seg nok i god tid😊 Anonymkode: f6b93...c75 Nei er ikke alene heldigvis, og kontantstøtten kommer godt med om hun ikke skal i barnehagen men det regner vi med at skjer. Jeg leter etter jobb hele tiden men er vanskelig å finne noe håper jo det dukker opp noe innen jeg må ut i jobb, men det er sannelig ikke sikkert... vi får håpe !
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #7 Skrevet 18. desember 2018 Da må du vel nesten søke stønad for livsopphold da. Anonymkode: 38e9c...c83
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå