AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #1 Skrevet 17. desember 2018 Spoiler Ser det er eget forum på doktor spørsmål men ser mange har skrevet her. Lurte på om noen har erfaring med velafaxin/efexor? Jeg sliter med depresjon/angst og tvangstanker og startet 12 november. Jeg startet dosen på 37,5 mg og har økt denne dosen tre ganger. Opplever bivirkninger som økt uro/angst ved opptrapping. Hadde opptrapping idag og er redd jeg vil bli dårlig i julen. Blir opptrappingen lettere når man allerede har virkning fra de andre doseøkningene? Anonymkode: 40d05...770
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #2 Skrevet 17. desember 2018 Jeg tror dette er veldig individuelt, og dermed umulig å få er godt svar på. Jeg går på venlafaxin, og får veldig få bivirkninger ved doseøkning, annet enn litt livligere drømmer og tidvis nattsvette. For meg har dette vært slik både da jeg startet og ved doseøkning. Uansett ønsker jeg deg lykke til, og håper du får en god jul (og god nytte av medisinen når du kommer opp i riktig dose). Anonymkode: 9244a...657
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #3 Skrevet 17. desember 2018 Om du har angst og opplever økt angst av medisinene, ville jeg tatt en prat med den som skriver ut medisinene til deg. Det kan være at dette er feil type medisin for deg. Føler du at medisinen på noen måte har hjulpet deg? Føler du at virkningen veier tyngre enn bivirkningene? Snakk med behandleren din og få en ny vurdering på medisinen. Husk også å ta speil av medisinen, slik at man kan se om du ligger innenfor riktig dose for forventet virkning (dette skal legen følge deg opp på!). Anonymkode: f8264...3e3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #4 Skrevet 17. desember 2018 Jeg fikk bivirkninger etter ca en uke også varer det i ca 5 dager og deretter begynner å avta. Jeg har tatt serumspeil og ligger rett over terapeutisk område på 112,5 mg. Referanseområde er 400-2000 og jeg hadde måling på 560. Det er så rart at bivirkningene kommer etter en uke og føler det er så uforutsigbart. Når merket du full effekt av medisinen? :) Anonymkode: 40d05...770
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #5 Skrevet 17. desember 2018 Jeg føler virkning og mer stabilitet. Men er redd dette skal bli forstyrret under økningen. Anonymkode: 40d05...770
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #6 Skrevet 18. desember 2018 Noen andre? Anonymkode: 40d05...770
KillerKitty Skrevet 18. desember 2018 #7 Skrevet 18. desember 2018 Har prøvd 3 forskjellige antidepressiva, men dette er den med best virkning på angsten og humørsvingningene. Ulempen er at jeg ikke klarer å glede meg til ting, treg mage og nattesvette. De er også forferdelige å slutte med
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #8 Skrevet 18. desember 2018 Takk for svar! Hvilken dose sto du på når du følte den hjalp? Merket du noen opptrappingsbivirkninger? Anonymkode: 40d05...770
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #9 Skrevet 18. desember 2018 5 minutter siden, KillerKitty said: Har prøvd 3 forskjellige antidepressiva, men dette er den med best virkning på angsten og humørsvingningene. Ulempen er at jeg ikke klarer å glede meg til ting, treg mage og nattesvette. De er også forferdelige å slutte med Hihi. Sier litt om hvor forskjellig man kan oppleve bivirkninger! Jeg fikk konstant diare av efexor, og ble endelig kvitt det meste av nattesvette! Trappet ned litt fort først da jeg skulle slutte, og ble mye plaget av støt-følelsen i nakken, og litt økt depresjon en ukes tid. Gikk over til en enda roligere nedtrapping, og det gikk da helt fint! Men den var også den som hjalp best på angst, depresjon og humørsvingninger her også! Anonymkode: 04a6d...e1b
Becka Skrevet 18. desember 2018 #10 Skrevet 18. desember 2018 På 17.12.2018 den 10.04, AnonymBruker skrev: Vis skjult innhold Ser det er eget forum på doktor spørsmål men ser mange har skrevet her. Lurte på om noen har erfaring med velafaxin/efexor? Jeg sliter med depresjon/angst og tvangstanker og startet 12 november. Jeg startet dosen på 37,5 mg og har økt denne dosen tre ganger. Opplever bivirkninger som økt uro/angst ved opptrapping. Hadde opptrapping idag og er redd jeg vil bli dårlig i julen. Blir opptrappingen lettere når man allerede har virkning fra de andre doseøkningene? Anonymkode: 40d05...770 DU tror ikke dette "bare" er en bivirkning som i oppstart, og ikke nødvendigvis akkurat økningen i seg selv, hvis du skjønner? Du begynte 12 november, og at du har hatt bivirkninger nå er jo ikke unormalt. Men nå har du stått på dem i over 1 måned, så snart vil nok disse bivirkningene avta. Tror ikke det er økningen i seg selv som utgjør det, men kroppen som skal bli vant med dem. Uansett, så er det vel verdt det om du allerede har merket en bedring?
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #11 Skrevet 18. desember 2018 2 minutter siden, Becka skrev: DU tror ikke dette "bare" er en bivirkning som i oppstart, og ikke nødvendigvis akkurat økningen i seg selv, hvis du skjønner? Du begynte 12 november, og at du har hatt bivirkninger nå er jo ikke unormalt. Men nå har du stått på dem i over 1 måned, så snart vil nok disse bivirkningene avta. Tror ikke det er økningen i seg selv som utgjør det, men kroppen som skal bli vant med dem. Uansett, så er det vel verdt det om du allerede har merket en bedring? Er nok redselen for at det skal bli som det var som skremmer meg 🙈 merket at ting stabiliserte seg etter 13 dager når vi økte forrige gang. Men så økte vi igjen igår og da ble jeg redd for at det ble nye to uker med uro/angst. Det er virkelig verdt det! Blir bare stresset av at jeg blir dårlig lille julaften og julaften når vi skal være med familien til min samboer. Håper så inderlig at denne opptrappingen ikke skal gi økt angst 😬 Anonymkode: 40d05...770
Becka Skrevet 18. desember 2018 #12 Skrevet 18. desember 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er nok redselen for at det skal bli som det var som skremmer meg 🙈 merket at ting stabiliserte seg etter 13 dager når vi økte forrige gang. Men så økte vi igjen igår og da ble jeg redd for at det ble nye to uker med uro/angst. Det er virkelig verdt det! Blir bare stresset av at jeg blir dårlig lille julaften og julaften når vi skal være med familien til min samboer. Håper så inderlig at denne opptrappingen ikke skal gi økt angst 😬 Anonymkode: 40d05...770 Husk at en såpass bekymring for dette kan gi en økt angst i seg selv.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #13 Skrevet 18. desember 2018 2 minutter siden, Becka skrev: Husk at en såpass bekymring for dette kan gi en økt angst i seg selv. Det har du sikkert rett i 🙈 er vel derfor jeg søker erfaringer her for at noen skal si det ikke er like ille på siste opptrapping 😅 Eneste jeg har å sammenligne med er erfaring fra forrige opptrapping der kroppen fremdeles ikke var vandt til medisinen. Anonymkode: 40d05...770
Becka Skrevet 18. desember 2018 #14 Skrevet 18. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har du sikkert rett i 🙈 er vel derfor jeg søker erfaringer her for at noen skal si det ikke er like ille på siste opptrapping 😅 Eneste jeg har å sammenligne med er erfaring fra forrige opptrapping der kroppen fremdeles ikke var vandt til medisinen. Anonymkode: 40d05...770 Nja... Ganske sikkert på at jeg kan ha noe rett i det i allefall. Jeg kjenner nemlig godt til det. Angst for angsten er en ond sirkel. Kroppen din vil jeg si skal ha blitt vant nå. OM du skulle få litt økt angst, så tviler jeg på det blir like ille som det ble første gangen. Litt må du kanskje være forberedt på. Selv med medisiner så er man ikke frisk på 1-2-3. Det kan forsatt gå litt tid. Men ta det i betraktning, og sett pris på bedring. Prøv å ikke bekymre deg, og heller tenk at du skal takle det du evt vil kjenne på. Det verste du egentlig kan gjøre er å prøve å kjempe i mot det. Jeg tror du vil klare deg bra! Stol på medisinene og stol på deg selv.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #15 Skrevet 18. desember 2018 7 minutter siden, Becka skrev: Nja... Ganske sikkert på at jeg kan ha noe rett i det i allefall. Jeg kjenner nemlig godt til det. Angst for angsten er en ond sirkel. Kroppen din vil jeg si skal ha blitt vant nå. OM du skulle få litt økt angst, så tviler jeg på det blir like ille som det ble første gangen. Litt må du kanskje være forberedt på. Selv med medisiner så er man ikke frisk på 1-2-3. Det kan forsatt gå litt tid. Men ta det i betraktning, og sett pris på bedring. Prøv å ikke bekymre deg, og heller tenk at du skal takle det du evt vil kjenne på. Det verste du egentlig kan gjøre er å prøve å kjempe i mot det. Jeg tror du vil klare deg bra! Stol på medisinene og stol på deg selv. Du virker klok så håper du har rett i alt du sier 😍 litt uro klarer jeg og er forbredt. Skal prøve å ikke bekymre meg for mye på angsten og eventuelle bivirkninger 😬 Anonymkode: 40d05...770
Becka Skrevet 18. desember 2018 #16 Skrevet 18. desember 2018 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du virker klok så håper du har rett i alt du sier 😍 litt uro klarer jeg og er forbredt. Skal prøve å ikke bekymre meg for mye på angsten og eventuelle bivirkninger 😬 Anonymkode: 40d05...770 Nåh. ❤️ Klok... Ikke ofte jeg har hørt det. 😄 Jeg har nok "bare" fått en erfaring på området. En erfaring jeg egentlig skulle vært foruten, men da kan den i det minste brukes til å hjelpe andre i samme situasjon. Om noe godt kan komme ut av det.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #17 Skrevet 18. desember 2018 1 minutt siden, Becka skrev: Nåh. ❤️ Klok... Ikke ofte jeg har hørt det. 😄 Jeg har nok "bare" fått en erfaring på området. En erfaring jeg egentlig skulle vært foruten, men da kan den i det minste brukes til å hjelpe andre i samme situasjon. Om noe godt kan komme ut av det. Jeg skal lese her på nytt om jeg får angst! 😅 trengte litt motivasjon nå så tusen takk😍 Anonymkode: 40d05...770
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå