Gå til innhold

Eldre og jul

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå vil jeg sikkert røre ved manges følelser, jeg har merket at eldre har den effekten på folk, og dermed er det vanskelig å spørre om råd hos venner.  Men jeg trenger råd, og håper noen kan dele sine erfaringer her.

Vi har et eldre familiemedlem.
Dette familiemedlemmet blir veldig raskt mentalt sliten når hun er sosial utenfor rutinene, og når hun blir sliten i hodet har hun ingen glede av det som foregår rundt henne.
I fjor på julaften følte vi at vi hadde tilrettelagt etter hennes behov så langt det var mulig, men likevel måtte vi kjøre henne hjem kl 19, etter 2,5 timer. 
Da var hun så sliten, og helt ærlig var det ikke trivelig for hverken henne eller oss den siste timen før hun dro.

Vi hentet henne igjen til middag 1. juledag (ingen matservering der hun bor på julaften, 1. og 2, juledag, eller på nyttårsaften og 1. nyttårsdag), da ba hun om å bli kjørt hjem umiddelbart etter middag fordi hun var sliten.  Og på 2, juledag ville hun ikke komme i det hele tatt fordi hun følte seg dårlig.  (Jeg reiste hjem til henne med mat).
På nyttårsaften og 1. nyttårsdag måtte vi også reise til henne med mat fordi hun hadde blitt syk av stresset på julaften og 1. juledag (min tolkning), og orket ikke spise sammen med oss.

Det handler ikke om at det skjer mye hjemme hos oss, for det gjør det ikke til normalt, og når hun er her har vi tatt ytterligere hensyn.
Vi er kun 4-5 rolige voksne tilstede.  De fleste julegavene åpner vi etter hun har reist, slik at hun ikke blir sliten av det, ingen musikk som forstyrrer, ingen alkohol, kun rolig snakk osv, men hun blir likevel overstimulert av å gå utenfor rutinene, selv med bare den nærmeste familie tilstede, og det har blitt et problem.

Nå håper jeg andre kan dele sine erfaringer med oss.

Vi vil at hun, men også oss selv, skal ha en så fin jul som overhodet mulig, og vi vet ikke helt hvordan vi skal løse det.

Hvordan løser andre et slikt problem?

Anonymkode: fd5ce...ccb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor overnatter hun ikke?

Har hun sitt eget rom å trekke seg tilbake på må det vel være greit.

Anonymkode: 077cb...48b

• Liker 2
Skrevet

Hvis hun er klar i hodet, er nok det enkleste å snakke med henne selv. Folk er jo forskjellige på alle vis. Noen vil gjerne komme på besøk, andre vil ha fred og ro. Kanskje blir det for mye for henne med så mange besøk i jula. Kanskje kan hun komme på julaften og bli kjørt hjem når hun får nok. Kanskje vil hun bare få maten kjørt hjem til seg de andre dagene? Å dra på besøk flere dager på rad høres jo ut til at er for mye. Men veldig flott at dere stiller opp. 

Anonymkode: c9e15...4f5

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor overnatter hun ikke?

Har hun sitt eget rom å trekke seg tilbake på må det vel være greit.

Anonymkode: 077cb...48b

Hun vil ikke overnatte, hun vil sove i sin egen seng.

(Hun kan ikke overnatte hos oss, fordi hun klarer ikke gå trappen opp til 2. etg der vi har soverommene, men hun kan sove hos barnebarnet, som bor i hennes gamle leilighet noen få minutter unna oss, men som sagt vil hun sove i sin egen seng)

Vi har ikke noe rom hun kan trekke seg tilbake til som er lett tilgjengelig for henne.

• Liker 2
Skrevet

Kanskje hun er fornøyd med å bare være hos dere en liten stund, og at dere ikke trenger å gjøre noe mer.  Jeg hadde en gammel tante som alltid syntes det var så koselig å bli bedt bort, men hun også ville tidlig hjem. Hun fortalte alltid til andre slektninger at hun hadde hatt det så koselig hos oss, så da sluttet vi å tenke på det :) 

Anonymkode: 3223f...490

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis hun er klar i hodet, er nok det enkleste å snakke med henne selv. Folk er jo forskjellige på alle vis. Noen vil gjerne komme på besøk, andre vil ha fred og ro. Kanskje blir det for mye for henne med så mange besøk i jula. Kanskje kan hun komme på julaften og bli kjørt hjem når hun får nok. Kanskje vil hun bare få maten kjørt hjem til seg de andre dagene? Å dra på besøk flere dager på rad høres jo ut til at er for mye. Men veldig flott at dere stiller opp. 

Hun sier at hun vil være hos oss, og derfor tilrettelegger vi så langt det er mulig, men vi ser jo at det ikke er tilstrekkelig når hun blir "syk" og sliten av det.

Vi har foreslått at vi tar med oss maten og spiser hos henne, men det vil hun ikke.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kanskje hun er fornøyd med å bare være hos dere en liten stund, og at dere ikke trenger å gjøre noe mer.  Jeg hadde en gammel tante som alltid syntes det var så koselig å bli bedt bort, men hun også ville tidlig hjem. Hun fortalte alltid til andre slektninger at hun hadde hatt det så koselig hos oss, så da sluttet vi å tenke på det :) 

Anonymkode: 3223f...490

Jeg tror hun har det koselig hos oss, så lenge det varer, men at hun ikke helt kjenner begrensningene sine, og derfor venter for lenge med å be om å bli kjørt hjem.

Kanskje vi må ta det ansvaret, og begrense tiden for henne, siden hun ikke klarer det selv?

Skrevet

For å svare på kommentaren om hun er klar i hodet - ja, det er hun, delvis.

Hun mangler en del på konsekvenstenkning, refleksjon, problemløsning osv, men hun vet hva hun vil (selv om hun ikke alltid vet hvorfor hun vil/ikke vil), og hun har ingen problemer med å si i fra om hva hun ønsker. 

Skrevet

Jeg ville foreslått for henne at dere kjørte henne til og fra på julaften som i fjor, men at dere kom innom henne med mat 1. og andre juledag. 

Da får hun feire julaften og får et kort julebesøk hos seg de andre dagene. Ut fra det du skriver, høres det ut som det er nok for henne. 

• Liker 2
Skrevet

Er det et alternativ at hun kommer til dere julaften og enten nyttårsaften eller 1.nyttårsdag? Og at dere reiser til henne med mat og litt sosialt samvær de andre dagene?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en mormor som er sånn. Her har vi alltid løst det med at hun er med på det hun orker. De bor rett i nærheten, så det er ikke noe problem at hun reiser hjem. Vi er en familie som i hovedsak kun er sammen jul og nyttår. Ikke i romjula. Men de dagene har vi sagt at hun får komme hvis hun orker, og være så lenge hun orker. Noen ganger går hun etter middag, noen ganger blir hun til senere på kvelden fordi formen hennes er ok. Da har vi gjort det vi kan, og hun får være med på det hun orker. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville foreslått for henne at dere kjørte henne til og fra på julaften som i fjor, men at dere kom innom henne med mat 1. og andre juledag. 

Da får hun feire julaften og får et kort julebesøk hos seg de andre dagene. Ut fra det du skriver, høres det ut som det er nok for henne. 

Det er en løsning jeg skal foreslå for henne.  Og da kombinert med at vi kjører henne hjem når vi merker at det begynner å bli nok for henne på julaften, og ikke venter til at hun sier at hun vil hjem.

6 minutter siden, Eliza Doalot skrev:

Er det et alternativ at hun kommer til dere julaften og enten nyttårsaften eller 1.nyttårsdag? Og at dere reiser til henne med mat og litt sosialt samvær de andre dagene?

Det er absolutt et alternativ.

Jeg begynte også å tenke på at vi kanskje kan spise middag her hos oss på julaften, før vi tar med kaffe/kaker, og pakkene hennes (til/fra henne), og tar kaffe og deler av pakkeåpningen hjemme hos henne.
Resten av juledagene reiser jeg med middag til henne.
Kanskje hun blir mindre sliten da?

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, Jadzia skrev:

Jeg har en mormor som er sånn. Her har vi alltid løst det med at hun er med på det hun orker. De bor rett i nærheten, så det er ikke noe problem at hun reiser hjem. Vi er en familie som i hovedsak kun er sammen jul og nyttår. Ikke i romjula. Men de dagene har vi sagt at hun får komme hvis hun orker, og være så lenge hun orker. Noen ganger går hun etter middag, noen ganger blir hun til senere på kvelden fordi formen hennes er ok. Da har vi gjort det vi kan, og hun får være med på det hun orker. 

Deler av problemet tror jeg er at hun ikke forstår at hun er sliten før hun har blitt for sliten, og at det er vanskelig for henne å begrense seg selv.

Vi må ordne med middag for henne 1. og 2. juledag også, i tillegg til nyttårshelga, for da er det ikke matservering der hun bor, og hun har begrenset med kokemuligheter i leiligheten sin.

Skrevet

Kan dere ikke bare spørre henne hva hun ønsker? Dere skal vel ikke avgjøre hva hun har lyst til eller hva som er best for henne. Om dere må kjøre henne hjem etter to timer, hva så? 

Anonymkode: eec8c...923

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere ikke bare spørre henne hva hun ønsker? Dere skal vel ikke avgjøre hva hun har lyst til eller hva som er best for henne. Om dere må kjøre henne hjem etter to timer, hva så? 

Anonymkode: eec8c...923

Hvis du leser det jeg har skrevet en gang til, ser du at vi gjør nettopp det du foreslår.   Vi spør hva hun ønsker, og tilrettelegger rundt det.  Det er ikke noe problem å kjøre henne hjem etter to timer, eller etter 30 minutter for den saks skyld.

Problemet er at det virker som om hun ikke klarer begrense seg selv, og når hun blir så sliten går det ut over hennes fysiske og mentale velvære.

Vi behøver litt tips for hvordan vi skal løse det til beste for alle parter.

• Liker 1
Skrevet

Hva om dere inviterer henne på julaften, kjører mat til henne på første dag, og inviterer andre dag? Da får hun en dag mellom til å hente seg inn på. Så kan hun velge om hun vil spise alene på første dag, eller om den som kommer med maten skal spise med henne. 

Anonymkode: d8648...747

Skrevet

Dette høres ut som min mormor de siste årene hun levde.  Her var det dog snakk om to svært aktive oldebarn som bidro til å øke støynivået og det siste året hun levde ville hun overhodet ikke komme, slik at ett av barna hennes feiret jul hjemme hos mormor, med henne alene.

Jeg tror dere må velge ut en eller to dager hun reiser på besøk til dere- 5 av juledagene blir for ambisiøst.  Det kan være godt for alle parter å ha en dag å "komme" seg på.  Julaften vil jeg tro er den viktigste dagen. Hva med julefeiringen betyr mest for henne?  Julemiddagen?  Kaker?  Gang rundt juletreet/sang?  Opplesning av juleevangeliet (bare skyter i blinde her)?  Gaveutdeling? Slik at man passer på å rekke det som er viktigst for henne, i tillegg til at hun føler seg trygg på at hun kan trekke seg når hun vil.

Anonymkode: 3c17f...5eb

• Liker 1
Skrevet

Kan hun heller komme til lunsj på juleaften hvor dere serverer feks noen ferdiglagde småretter sammen med litt godt drikke? Så kan dere pakke opp noen gaver før dere kjører henne hjem.

Skrevet

Takk for svar alle sammen.  Vi er ordentlig i tenkeboksen her nå, i og med at to timer to dager på rad ble for mye for henne i fjor.

Hva som er viktigst for henne?  Det tror jeg må være julemiddagen med påfølgende kaffe/kaker etterpå.  Gaveåpningen hadde hun i alle fall lite glede av i fjor.  Da var hun allerede for sliten.

Annenhver dag (julaften + andredag) kan være en løsning.  Da kan jeg kjøre mat til henne på førstedagen.

Skrevet

Eldre mennesker fungerer ofte bedre mentalt  på morgenen/formiddagen enn Utover ettermiddag/kveld. Hjernen har godt av å være uthvilt. Jeg tror derfor det hadde vært lurere å invitere til lønsj med henne klokka 12-ish, åpnet noen pakker og så kjørt henne hjem i 2-tiden. Så kjørt bort med julemiddag 1.juledag. Det viktigste her er jo det sosiale, og at hun spiser et måltid sammen med dere. 

Anonymkode: 6a0e8...a1c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...