Gå til innhold

Tips til noen som vil prøve kjøpestopp og minimalisme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har noen gode tips i forhold til kjøpestopp og minimalisme?

Jeg tenker å starte i dag med kjøpestopp. Jeg tenker da å bare kjøpe det som er mest nødvendig som matvarer og produkter som shampoo osv. Jeg tenker også å bli mer minimalistisk både i forhold til klær og ting som jeg har. Jeg tenker å se om jeg kan gi vekk eller selge en del av det jeg har liggende som jeg ikke trenger.

Anonymkode: b1f9e...d6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis ikke dette er noe som faller naturlig for deg, hvorfor skal du tvinge deg til minimalisme?

Jeg er helt med på kjøpestopp, men hvorfor selge og gi bort ting?

Hadde dette vært noe du virkelig ville hadde du bare begynt prosessen.

Anonymkode: cfed5...6a0

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke om det er et tips, men en mer minimalistisk livsstil fungerer for meg fordi jeg har det å reparere ting som en hobby, noe jeg er glad i. Det gir meg en utrolig god følelse, alt fra å sy et hull i en sokk eller hanske til å fikse småting på bilen selv. Og får tilsvarende dårlig følelse av å kaste/sette bort ting. 

Anonymkode: ea8e8...977

Skrevet

Les boken: https://www.bokkilden.no/husholdningstips/farvel-ting-fumio-sasaki/produkt.do?produktId=13150318

Lånte den på bibloteket selv, den passet veldig bra for meg. Mye falt på plass, boka er noe alle burde lest.

- Rydd opp i alt du har av ting, ta rom for rom. Spar kun på det du bruker. Resten gir du bort/selger. 
- Ikke kjøp fler ting du iKKE trenger.
- Klær, her kan du begrense deg mye! Trenger ikke kjøpe noe nytt for å fornye deg hvertfall, veg basic enkle ting som holder i årevis. Om noe går i stykker så fiks i stedet for å kjøpe nytt. Leverte nettopp 2 jeans til lapping: 300kr. 
- Fjern mest mulig av pynteting/møbler.
- Du må fjerne forholdet du får til ting, du definerer livet ditt med ting. 
- Mat: kjøp inn for 3-4dager om gangen, tenk enkelt. Hva kroppen trenger av næring, protein, karbo og fett. Aldri kjøp snop/godteri/søtsaker.
- Begrens deg deg til etpar kjøpekaffe ute i uken, eller helst ingen.
- Stopp nikotin, koffein og alkohol.
- Start med trening/gåturer, fysisk aktivitet generet. Helst ute i naturen/skogen.
- Du trenger lite rengjøringsmiddel, kun til toalettet/bad. Mikrofiber med lunket vann er nok til vanlig rengjøring.
- Har du stor bolig, kjøp en mindre. 50kvm holder fint for 2 voksne.
- Shampoo trenger du ikke, kjøp kun 1 såpe. Jeg bruker Neutral håndsåpe til all kroppsvask. 

Livet blir SÅ mye bedre når du fjerne materialisme var hjernen din...tro meg!

Det beste jeg  kan bruke penger på i livet er å reise rundt i verden. Da ser man hvor lykkelig mange er uten det gale livet vi lever.

Anonymkode: 07527...2d6

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis ikke dette er noe som faller naturlig for deg, hvorfor skal du tvinge deg til minimalisme?

Jeg er helt med på kjøpestopp, men hvorfor selge og gi bort ting?

Hadde dette vært noe du virkelig ville hadde du bare begynt prosessen.

Anonymkode: cfed5...6a0

Jeg bare ser for meg at det ville gjort livet mitt enklere å eie mindre ting.

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om det er et tips, men en mer minimalistisk livsstil fungerer for meg fordi jeg har det å reparere ting som en hobby, noe jeg er glad i. Det gir meg en utrolig god følelse, alt fra å sy et hull i en sokk eller hanske til å fikse småting på bilen selv. Og får tilsvarende dårlig følelse av å kaste/sette bort ting. 

Anonymkode: ea8e8...977

Takk for tips, er alt for lett å kaste ting i stedet for å prøve å reparere dem.

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Les boken: https://www.bokkilden.no/husholdningstips/farvel-ting-fumio-sasaki/produkt.do?produktId=13150318

Lånte den på bibloteket selv, den passet veldig bra for meg. Mye falt på plass, boka er noe alle burde lest.

- Rydd opp i alt du har av ting, ta rom for rom. Spar kun på det du bruker. Resten gir du bort/selger. 
- Ikke kjøp fler ting du iKKE trenger.
- Klær, her kan du begrense deg mye! Trenger ikke kjøpe noe nytt for å fornye deg hvertfall, veg basic enkle ting som holder i årevis. Om noe går i stykker så fiks i stedet for å kjøpe nytt. Leverte nettopp 2 jeans til lapping: 300kr. 
- Fjern mest mulig av pynteting/møbler.
- Du må fjerne forholdet du får til ting, du definerer livet ditt med ting. 
- Mat: kjøp inn for 3-4dager om gangen, tenk enkelt. Hva kroppen trenger av næring, protein, karbo og fett. Aldri kjøp snop/godteri/søtsaker.
- Begrens deg deg til etpar kjøpekaffe ute i uken, eller helst ingen.
- Stopp nikotin, koffein og alkohol.
- Start med trening/gåturer, fysisk aktivitet generet. Helst ute i naturen/skogen.
- Du trenger lite rengjøringsmiddel, kun til toalettet/bad. Mikrofiber med lunket vann er nok til vanlig rengjøring.
- Har du stor bolig, kjøp en mindre. 50kvm holder fint for 2 voksne.
- Shampoo trenger du ikke, kjøp kun 1 såpe. Jeg bruker Neutral håndsåpe til all kroppsvask. 

Livet blir SÅ mye bedre når du fjerne materialisme var hjernen din...tro meg!

Det beste jeg  kan bruke penger på i livet er å reise rundt i verden. Da ser man hvor lykkelig mange er uten det gale livet vi lever.

Anonymkode: 07527...2d6

Takk for mange gode tips.

Skrevet

Se etter salg, bruker du feks zalo, og zalo er på tilbud,  kjøp heller en 3-4 flasker på tilbud, enn 1 på tilbud og 3 til full pris.  Du vet jo likevel at du skal bruke det. 

Anonymkode: df7fd...d90

Skrevet

bare fiks en sperret konto til deg selv også setter di opp et budsjett for hva du minimalt trenger i hverdagen og overfør resten direkte til den ene kontoen. enkelt og raskt.

Skrevet

Hvis du vil teste litt først kan jeg anbefale noen utfordringer som gjør veien til minimalisme litt morsommere. 

Klesmessig kan du prøve "project 333" eller "10x10 capsule wardrobe" 

Hvis du vil minimalisere alt litt drastisk, men ikke altfor kan jeg anbefale "packing party" utfordringen av The Minimalists

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Se etter salg, bruker du feks zalo, og zalo er på tilbud,  kjøp heller en 3-4 flasker på tilbud, enn 1 på tilbud og 3 til full pris.  Du vet jo likevel at du skal bruke det. 

Anonymkode: df7fd...d90

Dette er jo det stikk motsatte av minimalisme. Har du tenkt over hvor mye ekstra man betaler for ekstra plass i boligen, hvis man skal ha rom for å lagre diverse forbruksmateriell? La heller butikken være lageret ditt. Det blir billigere og ryddigere.

Anonymkode: a4722...364

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...