Gå til innhold

Lei av å irritere meg over svigermor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg irriterer meg litt ovenfor meg selv, for at jeg ikke klarer å blåse mer i svigermoren min. Jeg føler det er et så snobbete vestlig i-landsproblem, at jeg blir litt oppgitt over meg selv. Kan jeg ikke bare la være å tenke på henne, og irritere meg? For det er nettopp det jeg gjør, jeg bruker for mye energi på å tenke på henne, og irritere meg over henne. Jeg vet ikke om jeg skal prøve å bare akseptere at vi ikke helt har kjemi, og at det er greit at jeg irriterer meg, eller om jeg heller skal prøve å akseptere at alle er forskjellige, og prøve å se det positive i henne. 

Prøver å tenke for meg selv, hva er det ved henne som går sånn inn under huden min? Hva er det hun rokker ved? Jeg føler meg så ubetydelig, så liten, så ikke bra, når jeg er med henne. Grunnen til at jeg irriterer meg, er at hun har en tendens til å sette seg selv først. Til datra si (kjæresten min), har hun sagt at kjæresten min er så egoistisk. Mens jeg synes svigermor er mye mer egoistisk enn kjæresten min. Hvis jeg skal komme på besøk, har hun en tendens til å legge planer for oss, og regne med at jeg skal bli med på alt det hun bestemmer seg for. "Du blir vel med dit?" pleier a å spørre, med den største selvfølge. Det gjør at jeg føler meg overkjørt, med så lite jeg skulle sagt. Jeg føler meg som et lite barn, som blir bestemt over. Kjæresten min virker til å være vant med det, at hun tar styringen, men jeg takler det dårlig. 

Videre er det sånn at hvis hun er sulten, så lager hun mat, og kaster seg over maten før alle andre sitter til bords, og har rett og slett dårlige sosiale manerer. I tillegg smatter hun og småraper, uten at hun virker noe brydd over dette. Hvis hun vil gå tur, nærmest forventer hun at jeg og kjæresten min skal bli med på dette, og så går hun veldig fort, uten noe tegn til å vente på oss andre. Stressende. 

Likevel har a gode sider og. Hun kjøper gjerne bursdags- og julegaver til meg, og er ikke noe slem på noe vis. Likevel er det da fortsatt noe som gjør meg så ukomfortabel og anspent når jeg er med henne, at jeg trenger ofte flere dager å komme meg på, etter å ha vært der. Så er hun veldig intens, nye innlegg og snapper hver dag på sosiale medier, det første hun gjør når hun kommer på besøk er å forvente kaffe, sette seg ned med mobilen sin, ikke svare oss som prøver å være hyggelig mot dem... 

Jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre med dette. Kjæresten min er så glad i moren sin, og jeg vil ikke ødelegge noe der. Og jeg vil ikke irritere meg, men jeg innser at jeg ikke klarer å la være. Jeg klarer ikke legge det bort, og uten at jeg tenker meg om har jeg plutselig brukt tid på å tenke på henne, uten at jeg vil kaste bort tid på sånne ting... Noen tips? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du betatt av henne? Det virker sånn. 

Anonymkode: 268ce...161

Skrevet (endret)

*slettet*

Endret av Perle
Skrevet

Det kjedelige tipset er vel å snakke sammen. Har du tatt det opp med kjæresten din, ser hun disse sidene hun også? 

Når dere er på tur, kan dere jo bare gå sakte? Altså, hun går vel sikkert ikke fra dere. Og om hun gjør det, ja, da er det jo faktisk hun som går fra dere. 

Anonymkode: 07b02...a97

• Liker 2
Gjest Dævendøtte
Skrevet
11 timer siden, Coffee1234 skrev:

Jeg vet ikke om jeg skal prøve å bare akseptere at vi ikke helt har kjemi, og at det er greit at jeg irriterer meg, eller om jeg heller skal prøve å akseptere at alle er forskjellige, og prøve å se det positive i henne. 

Synes du skal prøve på dette. Ikke for å bagatellisere din svigermor, men det høres ikke så ille ut at jeg synes du skal gjøre noe mer ut av det.

Samtidig synes jeg du også bør klare å svare for deg selv, og stå for svarene dine. Nei, det passer ikke for meg denne gang, kan vel ikke være så vanskelig å si?

At hun kaster seg over maten og går fort, bør du bare gi blaffen i, spis og gå i det tempoet som passer deg.

Skrevet

Let it go og bli voksen. Alle har vi våre greier å det er bortkastet energi å irritere seg over folk. Husk at dette mennesket er ett av de viktigste menneskene l livet til kjæresten din.

Du kan ikke forandre folk, men du kan forandre hvordan du forholder deg til de.

Anonymkode: 4ad67...ab2

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kjedelige tipset er vel å snakke sammen. Har du tatt det opp med kjæresten din, ser hun disse sidene hun også? 

Når dere er på tur, kan dere jo bare gå sakte? Altså, hun går vel sikkert ikke fra dere. Og om hun gjør det, ja, da er det jo faktisk hun som går fra dere. 

Anonymkode: 07b02...a97

Har spurt kjæresten min om jeg bør ta det opp med henne. Men kjæresten min sier at hun blir veldig fort fornærmet og går i forsvar, og at det blir krangling hvis man tar noe opp. Så det virket ikke noe lurt. Kjæresten min er enig i at hun kan være litt "diktator", de er vel alle vant med det. Men er jo glad i henne fordet. Jeg får vel bare fortsette å prøve å stå opp for meg selv. Når hun tar avgjørelser for meg, har jeg i det siste sagt at det ikke er helt sånn jeg ville gjøre det. Iblant føles det litt ut som jeg bare vil noe annet enn hu, på trass, men det er ikke helt sånn. Bare føler jeg må få lov til å tenke selv, og ta mine egne avgjørelser på ting. Merker at hun blir litt fornærmet iblant. Og det føles litt ut som om hun ikke liker meg like godt som hun gjorde i starten. At vi bare ikke har så god kjemi. Men, tenker jeg bare må prøve. Prøve å være hyggelig, samtidig som jeg står opp for meg selv. 

Skrevet

Slutt å irriter deg da vel. 

Jeg fikk et nytt liv da jeg plasserte svigermor på en armlengdes avstand og ikke involverte henne noe særlig i våre liv. Er bare å svare ''jaaada'' på alt pisset hun kommer med.

Anonymkode: 5d934...d1b

Skrevet
1 time siden, Dævendøtte skrev:

Synes du skal prøve på dette. Ikke for å bagatellisere din svigermor, men det høres ikke så ille ut at jeg synes du skal gjøre noe mer ut av det.

Samtidig synes jeg du også bør klare å svare for deg selv, og stå for svarene dine. Nei, det passer ikke for meg denne gang, kan vel ikke være så vanskelig å si?

At hun kaster seg over maten og går fort, bør du bare gi blaffen i, spis og gå i det tempoet som passer deg.

Ja, er enig i det du skriver her. Gi blaffen i de små tinga, og si ifra når hun overkjører meg. Jeg prøver jo det da. Men blir så satt ut når hun er så egoistisk og kun tenker på seg selv.. Har flere ganger stått opp for meg selv, og sagt ifra hva jeg vil og ikke vil. I går tok hun en avgjørelse på hva vi alle skulle spise. Da sa jeg jo ifra at jeg ikke ville ha det, men noe annet, hehe. Det irriterer meg at hun er så vanskelig for meg.. Kunne ønske det ikke var sånn. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å irriter deg da vel. 

Jeg fikk et nytt liv da jeg plasserte svigermor på en armlengdes avstand og ikke involverte henne noe særlig i våre liv. Er bare å svare ''jaaada'' på alt pisset hun kommer med.

Anonymkode: 5d934...d1b

Ja jo. Er vel bare det at jeg prøver så hardt å ha et godt forhold til dem, siden hu betyr så mye for kjæresten min. Det er jo ikke slik at hun bare er fæl. Men det er vanskelig å fokusere på de gode egenskapene hennes, når hun gjør så mye som irriterer meg. Men ja. Har i det siste forsøkt å holde henne mer på avstans. Bry meg mindre. Men fortsatt vanskelig. 

Skrevet
3 minutter siden, Coffee1234 said:

Ja, er enig i det du skriver her. Gi blaffen i de små tinga, og si ifra når hun overkjører meg. Jeg prøver jo det da. Men blir så satt ut når hun er så egoistisk og kun tenker på seg selv.. Har flere ganger stått opp for meg selv, og sagt ifra hva jeg vil og ikke vil. I går tok hun en avgjørelse på hva vi alle skulle spise. Da sa jeg jo ifra at jeg ikke ville ha det, men noe annet, hehe. Det irriterer meg at hun er så vanskelig for meg.. Kunne ønske det ikke var sånn. 

Hva skjedde da?

Skrevet
1 time siden, magikeren skrev:

Hva skjedde da?

Skjedde ikke noe annet enn at vi bestilte noe annet til meg. Var på restaurant. 

Skrevet
1 hour ago, Coffee1234 said:

Skjedde ikke noe annet enn at vi bestilte noe annet til meg. Var på restaurant. 

Da virker det egentlig som at du kan være mer direkte med henne uten at det blir noe konflikt av det, så du kan si fra slik det passer deg. Virker ikke som om hun syntes det er en big deal. Mulig hun virker kontrollerende fordi hun har detaljerte planer for hva dere kan/ skal gjøre, men at det er helt greit om du gjør annet enn det hun har planlagt. Mulig at det ikke er ment å være overkjørende, men at hun bare automatisk planlegger hva som skal skje og tar med seg alle i planene. At hun ikke er helt obs på at andre kan føle på at de må eller skal, mens egentlig syntes hun det er helt greit når folk sier fra om at de vil noe annet

Ville forsøkt å bare si nei til en del av de greiene. For eks "jeg tror jeg trenger en liten pause, så jeg blir ikke med på tur/ jeg blir hjemme". 

Om hun setter seg med mobilen når hun kommer på besøk, så er vel det bare en fin pause fra intensiteten hennes? Tror jeg hadde blitt lettet over at jeg ikke trengte småprate med henne og latt henne sitte i stillhet de minuttene hun gjør det. 

Du får tenke at hun er litt korttenkt og egenrådig, men ikke mener noe med det. Noen mennesker er litt sånn, og de har ikke helt innsikten til å ta bedre hensyn til andre. Så lenge hun ikke er frekk eller direkte slem, så tenker jeg man må ta slektninger litt som de er iblant, og heller sette grenser ved hvor ofte man besøker dem og lar dem komme på besøk

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...