AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #1 Skrevet 16. desember 2018 Hvor høy og hvor mye veier barnet ditt på 4 år? Jeg er en fortvilet mor som er bekymret for barnet som er 98cm og 13,1kg. Anonymkode: 0e01e...988
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #3 Skrevet 16. desember 2018 3 minutter siden, Addie skrev: Gutt 104 og 17,2 kg Hva sier HS? At det er normalt at barnet spiser lite så lenge hen følger kurven sin. Barnet er plaget av regelmessig oppkast som legen ikke finner årsak til. Legen vil heller ikke henvise barnet til spesialist fordi barnet ble sendt til undersøkelse på sykehuset da barnet var 2år og de fant ikke noe. Som sagt er veldig fortvilet. Anonymkode: 0e01e...988
Addie Skrevet 16. desember 2018 #4 Skrevet 16. desember 2018 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: At det er normalt at barnet spiser lite så lenge hen følger kurven sin. Barnet er plaget av regelmessig oppkast som legen ikke finner årsak til. Legen vil heller ikke henvise barnet til spesialist fordi barnet ble sendt til undersøkelse på sykehuset da barnet var 2år og de fant ikke noe. Som sagt er veldig fortvilet. Anonymkode: 0e01e...988 Så rart... det er jo ikke normalt å kaste opp jevnlig, hvis man ikke er syk? Tror de det er noe hen ikke tåler? Mer barnet ‘friskt’ ellers? Du kjenner barnet ditt best, kanskje du skal stå litt hardt på..? Klem til deg, må være vondt å være bekymret Endret 16. desember 2018 av Addie
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #5 Skrevet 16. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: At det er normalt at barnet spiser lite så lenge hen følger kurven sin. Barnet er plaget av regelmessig oppkast som legen ikke finner årsak til. Legen vil heller ikke henvise barnet til spesialist fordi barnet ble sendt til undersøkelse på sykehuset da barnet var 2år og de fant ikke noe. Som sagt er veldig fortvilet. Anonymkode: 0e01e...988 Bytt lege. Min på to er like høy og veier mer enn din. Og han er altfor, altfor tynn. Anonymkode: 5bf62...d1e 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #6 Skrevet 16. desember 2018 116 cm høy 18 kg Anonymkode: 7a2e3...8f9
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #7 Skrevet 16. desember 2018 110 og veier nå 15 kg, er 4 år 6 mnd. Blitt fulgt opp pga vekt og lende, men fikk nettopp et sprang i lengde, med 10 cm på kort tid. Oppkast, her må du få de til å undersøke mer. Kanskje det er noe med spiserøret eller noe barnet er allergisk mot? Anonymkode: 02c97...78c
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #8 Skrevet 16. desember 2018 Har dere privat lege i nærheten? Har hatt gode erfaringer med volvat når tidligere lege ikke tok tak i problemer. Anonymkode: 02c97...78c 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #9 Skrevet 16. desember 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har dere privat lege i nærheten? Har hatt gode erfaringer med volvat når tidligere lege ikke tok tak i problemer. Anonymkode: 02c97...78c Hva gjorde de for å hjelpe barnet? Anonymkode: 0e01e...988
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #10 Skrevet 16. desember 2018 Dy har krav på en vurdering av en annen lege. Dersom ikke fastlegen din hører på seg så bytter du lege. Vi sliter med en snuppe på 2.5 år. 83 cm og 9.2kg. Vi får oppfølging av barnelege og ernæringsfysiolog. Her er store mandler mest sannsynligvis den store synderen. Hun brekker seg fort hvis hun får større matbiter i munnen og får veldig ofte halsbetennelser som fører til spisestopp. Ettersom hun er undervektig og ofte syk har vi fått næringsdrikker på blå resept. Børst støv av din indre "Løvemamma" og sett krav til legen! Håper det ordner seg for dere Anonymkode: d4aff...21f 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #11 Skrevet 16. desember 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dy har krav på en vurdering av en annen lege. Dersom ikke fastlegen din hører på seg så bytter du lege. Vi sliter med en snuppe på 2.5 år. 83 cm og 9.2kg. Vi får oppfølging av barnelege og ernæringsfysiolog. Her er store mandler mest sannsynligvis den store synderen. Hun brekker seg fort hvis hun får større matbiter i munnen og får veldig ofte halsbetennelser som fører til spisestopp. Ettersom hun er undervektig og ofte syk har vi fått næringsdrikker på blå resept. Børst støv av din indre "Løvemamma" og sett krav til legen! Håper det ordner seg for dere Anonymkode: d4aff...21f Tusen takk for at du delte erfaringer. Grunnen til at jeg ikke insisterte for å få mer hjelp og slo meg ned med legens råd er at vi har en nabo som også har et barn som er like gammel som mitt men er 101cm og 14.4kg og naboen ser ikke noe unormalt med barnet til tross for barnet sitt er like tynn som mitt. Sikkert et dumt spørsmål men er det så stor forskjell på barnet mitt og nabobarnet med tanke på vekt og høyde? Skal oppsøke en privat barnelege i morgen siden jeg ikke har tro på min fastlege. Anonymkode: 0e01e...988
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #12 Skrevet 16. desember 2018 Det kommer jo litt ann på vekstkurvene til barnet ditt også. Dersom kurven flater ut ville jeg bekymret meg (både om det gjelder vekt eller høyde). Dersom barnet bare er lite men følger kurven sin hele veien ville jeg kanskje ikke vært så opphengt i vekten. Jevnlig oppkast er derimot noe som bør sjekkes opp i. Ofte vil de som kastet mye opp som barm få store problemer med tennene/syreskader. Da er det greit å ha en diagnose i bunn slik at dere kan forhindre videre skade eller reparere dersom det går før langt. Jeg kjenner en som har problemer med oppkast på grunn av en anatomisk feil på spiserøret. Han fikk nettopp dekket 90% av regningen sin hos tannlegen på rundt 100 000 kr 🙈 Anonymkode: d4aff...21f
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #13 Skrevet 17. desember 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer jo litt ann på vekstkurvene til barnet ditt også. Dersom kurven flater ut ville jeg bekymret meg (både om det gjelder vekt eller høyde). Dersom barnet bare er lite men følger kurven sin hele veien ville jeg kanskje ikke vært så opphengt i vekten. Jevnlig oppkast er derimot noe som bør sjekkes opp i. Ofte vil de som kastet mye opp som barm få store problemer med tennene/syreskader. Da er det greit å ha en diagnose i bunn slik at dere kan forhindre videre skade eller reparere dersom det går før langt. Jeg kjenner en som har problemer med oppkast på grunn av en anatomisk feil på spiserøret. Han fikk nettopp dekket 90% av regningen sin hos tannlegen på rundt 100 000 kr 🙈 Anonymkode: d4aff...21f Barnet mitt har tatt 5cm i løpet av ett år og gått opp 2kg i løpet av ett år, dvs fra Ifjord fram til nå. Jeg vet ikke om det har noe å si med kurven. Barnet fulgte kurven sin helt til 2 års alderen men begynte å vokse veldig lite i ettertid, fra 2år-4år. Anonymkode: 0e01e...988
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #14 Skrevet 17. desember 2018 Jente, Ca 102 cm og 14,4 kg. Frisk, rask og følger sin kurve. Småspist men har som oftest matlyst. Er det ingen mønster vedrørende oppkastet? Håper dere finner ut av det. Anonymkode: 730ce...ae7
Gjest BearMama Skrevet 17. desember 2018 #15 Skrevet 17. desember 2018 (endret) Var selvsagt oppdatert etter hl. Endret 17. desember 2018 av BearMama
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #16 Skrevet 17. desember 2018 Guttungen her ble nettopp 4 og er 109 cm, 20,5 kg. Er du bekymret ville jeg hørt med ny lege - jevnlig oppkast er IKKE greit og ikke bare noe du skal forsone deg med. Klem til deg TSAnonymkode: 3fc91...003
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #17 Skrevet 17. desember 2018 Min var 110 cm og 21 kg. Anonymkode: 9c955...d06
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #18 Skrevet 17. desember 2018 Min jente har nettopp fylt 5 år og er 100 cm / 16 kg. Hun er den laveste i sin aldersgruppe i barnehagen, men ser helt normalvektig ut. Anonymkode: 384c0...2f0
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #19 Skrevet 17. desember 2018 hmm... nå har jeg ikke målt gutten vår TS så vet ikke helt. han blir 4 om en mnd. Men det jeg stusser litt på er ikke selve lengden på gutten deres, men vekten. Jeg ville seriøst byttet fastlege, eller bedt om vurdering hos en allergispesialist! Dette har du krav på. Det er bare å si ifra til fastlegen. Ei veninne i nabolaget hadde samme problem med sin gutt. Gutten var noe normal i forhold til høyde, men var veldig tyn. Det som var greia er at han hadde cøliaki. Etter at de fant ut av dette, gikk dem på glutenfritt kosthold, og da gikk det så mye bedre med guten. La på seg og vokste normalt. Rart at fastlegen deres ikke har foreslått dette allerede. Det er nesten en standart prosedyre å utrede for cøliaki når barn er såpass undervektige. Husk, dette er ikke noe farlig, man bå bare holde seg til glutenfritt kosthold. Anonymkode: bb9ae...154 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #20 Skrevet 17. desember 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor høy og hvor mye veier barnet ditt på 4 år? Jeg er en fortvilet mor som er bekymret for barnet som er 98cm og 13,1kg. Anonymkode: 0e01e...988 Min (lange?) slanke toåring er 90 cm og 12 kg. Du kan laste ned apper som heter baby growth eller lignende og selv sjekke hvor på who sine vekstkurver barnet ligger. Jeg tror jeg hadde byttet fastlege, bedt om ny kontroll på helsestasjonen og fått henvisning til barnelege av enten fastlegen eller helsestasjonslegen. Din bekymring SKAL bli tatt på alvor. Anonymkode: 647c5...b94
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå