Gå til innhold

Pinnekjøtt. Anbefalinger? Evt. fra slakter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal stå for julemiddagen i år og den skal være fantastisk god! Det blir pinnekjøtt og lurer på om noen har gode anbefalinger for dette? Eventuelt om jeg bør kjøpe fra slakter? Bor i Oslo/Akershus-området. Svært takknemlig for alle gode råd! Kom gjerne med anbefaling til supre desserter eller tilbehør. Tenker servere med kålrabistappe, mandelpoteter, sjy og tyttebær. Desserten er ikke avklart enda.

Anonymkode: 1d314...419

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eldhusrøykt fra Vossakjøt. Meny her i Oslo selger det. 

Multekrem til dessert. 

Anonymkode: 4f318...054

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kjenner svært liten forskjell på de forskjellige foruten at noen er saltere enn andre.  Hadde fra Gilde og Nordfjor i helga.  Var kjempegodt. Vi hadde 13 mennesker til bords.  Sier seg selv at jeg ikke kunne kjøpe pinnekjøtt til 500 kr kiloen. Man regner gjerne 400-500 gr pr person.  Hadde jo kosta over 3000 bare i kjøtt.  No way!!

Endret av Peonjenta
  • Liker 2
Skrevet

Vi er svært nøye på pinnekjøttet.  Gjennom årene har vi funnet ut at Gilde er det beste.  Årets pinnekjøtt ble kjøpt i går og kostet ca. 160kr pr. kg på Extra.  Vi prøvesmakte først, og var veldig fornøyd.  Andre juledag serveres det alltid pinnekjøtt hos oss, og i år blir vi ca. 15 voksne. 

Det er alltid mannen min som lager kålrabistappen.  Han bruker kålrabi og litt gulrot.  Han bruker kokt potet for å jevne mot slutten.  Hans beste tips er å bruke mye av kjøttkraften fra pinnekjøttet i stappen. 

Det går veldig mye kålrabistappe hos oss, så lag MYE! :)

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Peonjenta said:

Sier seg selv at jeg ikke kunne kjøpe pinnekjøtt til 500 kr kiloen. Man regner gjerne 400-500 gr pr person.  Hadde jo kosta over 3000 bare i kjøtt.  No way!!

Øh, det er jul?

Anonymkode: cead3...9b7

• Liker 3
Skrevet

Spekeloftet ekstra kjøttfullt er gjengangeren hos oss. Urøkt variant. 

Bruker gulrot, potet og 1/2 søtpotet i stappa, og lager den alltid dagen før. Da får smaken «satt seg» skikkelig og den blir enda bedre! Og husk muskat og en dæsj fløte og meierismør 🙂

Anonymkode: 1024d...36d

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Øh, det er jul?

Ja, men ikke alle driter penger 😛 

Julemat og snacks i seg selv kommer på flere lapper, så å spare litt her og der er faktisk nødvendig og fornuftig uansett økonomisk situasjon :) 

Anonymkode: d2e95...b66

• Liker 3
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Øh, det er jul?

Hver sin lyst.  Å bruke 3000 kr på noe som er over på 45 min er galskap i mine øyne.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser etter pinner med mye kjøtt. Ellers synes jeg de smaker gaske så likt. Liker røyket best.

Anonymkode: 01ca3...1e2

Skrevet

Gilde sitt vant faktisk Best i test i VG. Flere kokker som var med på testen. Gilde danket ut flere mye dyrere merker.  Jacobs feks. kom langt ned. 

• Liker 2
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Øh, det er jul?

Også?🤦🏼‍♀️😔

Anonymkode: 506cd...fa9

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, famadorian skrev:

I denne testen vinner Henriette, men testen er litt gammel. 

Jeg fant dette på Coop Prix til 245/kg i dag. 

Noen som har prøvd denne?

Liker at det er mye intramuskulært fett og lett saltet. 

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/tester/2015/12/03/195184469/test-av-urokt-pinnekjott-vinneren-koster-halvparten-av-den-dyreste

Må nok teste årets pinnekjøtt! Henriettes fikk ikke så gode omtaler i år. 

• Liker 1
Skrevet

Min erfaring er at de færreste orker dessert etter et realt pinnekjøttlag, men rikelig med godt juleøl er et must. 

Anonymkode: 8c4a4...709

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...