AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #1 Skrevet 16. desember 2018 Anyone? Har ingen ide om hvordan? Fått i oppdrag å fikse det til førjulssamling. Please hjelp meg! Anonymkode: 63515...c33
Måbarefåsiat... Skrevet 16. desember 2018 #2 Skrevet 16. desember 2018 Google er din venn: https://www.matprat.no/julemat/julens-klassikere/r/pinnekjott-med-rotmos/?gclid=EAIaIQobChMIxv_Z0fCk3wIVTJSyCh07pg1FEAAYASAAEgLm3fD_BwE&gclsrc=aw.ds
Ulzzang Skrevet 16. desember 2018 #3 Skrevet 16. desember 2018 Jeg synes den enkleste og beste oppskriften er Hellstrøm sin
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #4 Skrevet 16. desember 2018 Vestlending her. Etter at pinnekjøtt nærmest inntok halve Norge for noen år siden, og oppskriftene flagrer i alle retninger og kanaler - vel, så kan dere få min. Basert på generasjoners julemat. Ikke noe dilldall. Pinnekjøtt skal smake mye. Det skal smake sterkt. Og fjøs. Og hele pakka. Google linker til: Vanne ut i 30 timer? 30? Husker første ganger jeg skulle tilberede julemat alene. La pinnekjøttet i vann 23. desember om kvelden. Våknet som vanlig tidlig, koste meg med Snekker Andersen og juleprogrammer på Tv. Så ringte mamma til meg sånn ca. kl. 12.30. For å sjekke at jeg hadde full kontroll. Og hun spurte: Du har vel tatt pinnekjøttet opp av vannet? Jeg svimte nesten av. Skrekk og gru. Det hadde jeg glemt! Da hadde det ligget i vann i over 14 timer. Og mamma var på randen av hysteri. I likhet med undertegnede. Hun trøstet meg og sa at det gikk sikkert greit likevel, men at jeg måtte regne med at det ikke smakte så mye.... Så at halve Norge har "adoptert" min barndoms julemat er helt greit. Men jeg går nesten i dørken når jeg ser typ "vann i 20-30 timer, skift vann underveis". Vestlandsoppskrift: Legg pinnekjøttet i vann ved vanlig sengetid på lillejulaften. Legger du deg innmari sent, hiv kjøttet i vann litt tidligere. Ca. 10 timer var vanlig i "gamle dager". Og da skiftet vi ikke vann. Kålrot/kålrabistappe: Drit i kremfløten/fløten. Den trenger du ikke. Kok opp store mengder kålrot/kålrabi, som du har røft skåret i biter/skiver. La koke noen timer. Når det er mørt, hell av vannet og stapp med gammeldags "stapper". Hiv opp litt godt smør og litt salt. Rikelig med pepper. Og litt av fettet som kommer fra dampingen av pinnekjøttet. Stappen skal være "grov", altså ikke noe finmalt puré. Det skal være litt biter og tyggemotstand. God jul! Anonymkode: 3ffdd...5df 1
elien Skrevet 18. desember 2018 #5 Skrevet 18. desember 2018 På 16.12.2018 den 18.30, AnonymBruker skrev: Anyone? Har ingen ide om hvordan? Fått i oppdrag å fikse det til førjulssamling. Please hjelp meg! Anonymkode: 63515...c33 Etter mange års prøving, så har vi kommet frem til koking i trykkkoker. Vann ut som normalt, og ha det i 45 min på trykk 2. Rett før servering ha det litt i ovnen. Kan for å spare arbeid koke det dagen før. Og til kålrotstappe har jeg innkokt fløte i, og litt gulrot og potet, finner ikke bedre tilbehør. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #6 Skrevet 18. desember 2018 On 12/16/2018 at 11:07 PM, AnonymBruker said: Vestlandsoppskrift: Legg pinnekjøttet i vann ved vanlig sengetid på lillejulaften. Legger du deg innmari sent, hiv kjøttet i vann litt tidligere. Ca. 10 timer var vanlig i "gamle dager". Og da skiftet vi ikke vann. Anonymkode: 3ffdd...5df For å få jevnt saltet kjøtt, er det lurt å bruke mindre vann og bytte. Ellers får man stor saltkonsentrasjon nederst i utvanningskaret, og de pinnekjøttbitene som ligger der blir salte, i forhold til de som ligger øverst. Vår versjon: dekk pinnekjøttet med vann kvelden før kvelden - ca to ganger så mye vann som kjøtt. Bytt vann om morgenen. Smak på kjøttet etter noen timer (det kan smakes rått). Bytt eventuelt vann igjen, om kjøttet virker for salt. Siden saltholdigheten varierer, er det faktisk nødvendig å smake for å få det utvannete kjøttet passe salt. Alternativt må man tåle ganske stor variasjon - det kan kompenseres til en viss grad med salt i kålrabistappen, men er ikke ideelt. Anonymkode: f5339...8e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå