angel94 Skrevet 16. desember 2018 #1 Skrevet 16. desember 2018 (endret) Hei Bor i et kollektiv i et stort hus som nå har blitt solgt. I kontrakten inngått med den gamle eieren står det at oppsigelsestiden er fire måneder, og at oppsigelse kun kan varsles 1. april hvert år, slik at man må flytte ut innen 1. august samme år. Nå har altså huseieren solgt huset til en ny person som overtar 1. april, da vil han ha oss ut og starte oppussing. Han har tilbudt oss å bo i en annen bolig i oppussingsperioden, men det er naturligvis ikke ønskelig for oss å flytte midt i semesteret. Dessuten er han en notorisk lånehai som presser altfor mange rom i hus/leiligheter, samt er vanskelig å ha med å gjøre, så dette vil vi helst unngå. Mine spørsmål er: Er det lovlig å kaste oss ut før 1. august 2019 (mener svaret på dette er nei)? Hvem bryter loven, i så fall? Hva kan vi gjøre? Endret 16. desember 2018 av angel94
Gjest floram Skrevet 16. desember 2018 #2 Skrevet 16. desember 2018 Ja, det har han lov til. Det er ingenting dere kan gjøre.
Dr. A. Kula Skrevet 16. desember 2018 #3 Skrevet 16. desember 2018 2 minutter siden, floram skrev: Ja, det har han lov til. Det er ingenting dere kan gjøre. Er du sikker på det. Huskjøper overtar vel forpliktelser og kontrakter med leietaker(e). TS Sjekk husleieloven, tenker det står noe der. 4
Gjest floram Skrevet 16. desember 2018 #4 Skrevet 16. desember 2018 Akkurat nå, Dr. A. Kula skrev: Er du sikker på det. Huskjøper overtar vel forpliktelser og kontrakter med leietaker(e). TS Sjekk husleieloven, tenker det står noe der. Kontrakten er mellom den forrige eieren og kollektivet. Nå må de skrives ny kontrakt og da kan den nye huseieren si opp leieforholdet slik han vil, men i følge husleieloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #5 Skrevet 16. desember 2018 Vet ikke hvordan det er nå, men da vi kjøpte leilighet i 2012 hadde leietakerne kontrakt ca. 5 måneder frem i tid. Det sto i prospektet at man overtok denne avtalen hvis man overtok leiligheten før leietiden var gått ut. Så vi valgte å overta leiligheten med en gang, og flyttet selv inn når kontrakten deres gikk ut. Det var veldig godt forklart hvordan og hvorfor man overtok den juridiske avtalen akkurat som den sto, det var liksom ingen tvil. Jeg synes det er hårreisende om man bare kan selge en leilighet som noen andre bor i og at kontrakten på magisk vis da ikke er gyldig lenger. Anonymkode: 86d50...8ed 4
Dr. A. Kula Skrevet 16. desember 2018 #6 Skrevet 16. desember 2018 38 minutter siden, floram skrev: Kontrakten er mellom den forrige eieren og kollektivet. Nå må de skrives ny kontrakt og da kan den nye huseieren si opp leieforholdet slik han vil, men i følge husleieloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17 Sjekk §8-6 som omhandler eierskifte. Her kan leier gjøre krav om at avtalen fortsetter i sin form. Men det kan være ny huseier kan kreve flytting ifm oppussing, ref §9-5, men dette kan leier legge inn innvending mot. TS vær obs på tidsfrister her, har du mulighet for jushjelp via studiestedet ditt?
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #7 Skrevet 16. desember 2018 Leietakere og deres kontrakter følger med på kjøpet. Ny kjøper kan oppgi oppussing som oppsigelsesgrunn men han må fortsatt forholde seg til kontrakten og dens oppsigelsesavtale som i dette tilfelle er på 4 måneder. En utleier kan tilby annen bolig mens han pusser opp en leilighet han leier ut, men i dette tilfellet har han sagt dere opp slik jeg forstår det, og det synes jeg er uakseptabelt. Jeg er usikker på om dette er lovlig. Anonymkode: 2ac16...814 1
angel94 Skrevet 16. desember 2018 Forfatter #8 Skrevet 16. desember 2018 8 minutter siden, Dr. A. Kula said: Sjekk §8-6 som omhandler eierskifte. Her kan leier gjøre krav om at avtalen fortsetter i sin form. Men det kan være ny huseier kan kreve flytting ifm oppussing, ref §9-5, men dette kan leier legge inn innvending mot. TS vær obs på tidsfrister her, har du mulighet for jushjelp via studiestedet ditt? Jeg skal se på mulighetene til gratis jushjelp på nyåret tenkte jeg. Han har rett til å si oss opp i forbindelse med oppussing, ja, men kan kan si oss opp før 1. august 2019? Han må vel følge oppsigelsestiden?
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #9 Skrevet 16. desember 2018 Fortsettelse på min forrige post: Er det nødvendig at han må ta sin oppussing på nåværende tidspunkt? Hvorfor kan han ikke vente til du/dere har flyttet ut? Sjekk om du oppfyller vilkårene for fri rettshjelp. Anonymkode: 2ac16...814 1
angel94 Skrevet 16. desember 2018 Forfatter #10 Skrevet 16. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Fortsettelse på min forrige post: Er det nødvendig at han må ta sin oppussing på nåværende tidspunkt? Hvorfor kan han ikke vente til du/dere har flyttet ut? Sjekk om du oppfyller vilkårene for fri rettshjelp. Anonymkode: 2ac16...814 Tusen takk, det skal jeg gjøre! Han vil pusse opp slik at huset til studiestart 2019 slik at han kan ta enda mer for rommene enn nå ...
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #11 Skrevet 16. desember 2018 1 minutt siden, angel94 skrev: Tusen takk, det skal jeg gjøre! Han vil pusse opp slik at huset til studiestart 2019 slik at han kan ta enda mer for rommene enn nå ... Isåfall er oppsigelsen du/dere har mottatt ugyldig oppsigelse. Anonymkode: 2ac16...814 1
angel94 Skrevet 16. desember 2018 Forfatter #12 Skrevet 16. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Isåfall er oppsigelsen du/dere har mottatt ugyldig oppsigelse. Anonymkode: 2ac16...814 Den nye huseieren har imidlertid sagt at han kjøpte huset med forbehold at det sto tomt ved overtakelsesdato, altså 1. april. Forandrer det noe?
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #13 Skrevet 16. desember 2018 2 minutter siden, angel94 skrev: Den nye huseieren har imidlertid sagt at han kjøpte huset med forbehold at det sto tomt ved overtakelsesdato, altså 1. april. Forandrer det noe? Det forandrer ingenting. Han får ta det med sin selger som solgte ham et hus med en kontrakt han må forholde seg til. Anonymkode: 2ac16...814 2
angel94 Skrevet 16. desember 2018 Forfatter #14 Skrevet 16. desember 2018 16 minutter siden, AnonymBruker said: Det forandrer ingenting. Han får ta det med sin selger som solgte ham et hus med en kontrakt han må forholde seg til. Anonymkode: 2ac16...814 Tusen takk!!
Dr. A. Kula Skrevet 16. desember 2018 #15 Skrevet 16. desember 2018 35 minutter siden, angel94 skrev: Jeg skal se på mulighetene til gratis jushjelp på nyåret tenkte jeg. Han har rett til å si oss opp i forbindelse med oppussing, ja, men kan kan si oss opp før 1. august 2019? Han må vel følge oppsigelsestiden? Det er frister å forholde seg til for å bestride, innvende som må overholdes. Spesielt at kontrakten skal følge hussalget. Å vente til nyåret kan være for sent, du bør sjekke ting nå, i det minste hvilken dato fristen gjelder fra/til. 27 minutter siden, angel94 skrev: Den nye huseieren har imidlertid sagt at han kjøpte huset med forbehold at det sto tomt ved overtakelsesdato, altså 1. april. Forandrer det noe? Min tolkning (er ikke jusekspert) : Selger er ikke i posisjon til å si dere opp slik at dere er ute til 1/4-19 med dagens kontrakt og kjøper kan ikke si opp før overtakelsen samme dato. Med 3 mnd oppsigelse vil denne da gjelde fra mai (+juni og juli). Selger kan ikke gjøre som kjøper betinger i kjøpsbetingelsen og kjøper kan kun kreve erstatning fra selger for at salget er gjort i strid med betingelsene. Kjøper kan ikke overstyre gjeldende kontrakter. Men alt dette betinger at dere får medhold etter §8-6. 2
angel94 Skrevet 16. desember 2018 Forfatter #16 Skrevet 16. desember 2018 5 minutter siden, Dr. A. Kula said: Det er frister å forholde seg til for å bestride, innvende som må overholdes. Spesielt at kontrakten skal følge hussalget. Å vente til nyåret kan være for sent, du bør sjekke ting nå, i det minste hvilken dato fristen gjelder fra/til. Min tolkning (er ikke jusekspert) : Selger er ikke i posisjon til å si dere opp slik at dere er ute til 1/4-19 med dagens kontrakt og kjøper kan ikke si opp før overtakelsen samme dato. Med 3 mnd oppsigelse vil denne da gjelde fra mai (+juni og juli). Selger kan ikke gjøre som kjøper betinger i kjøpsbetingelsen og kjøper kan kun kreve erstatning fra selger for at salget er gjort i strid med betingelsene. Kjøper kan ikke overstyre gjeldende kontrakter. Men alt dette betinger at dere får medhold etter §8-6. Tusen takk, da får jeg ta tak i det før den tid. Men nå er i alle fall saken vår styrket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå