AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #1 Skrevet 16. desember 2018 Hei, skal gå til innkjøp av en El-bil til våren. den koster 300.000kr, om jeg kjøper disse med mike egne penger er det 300.000 kroner som jeg har fått ETTER skatt. Kjøper jeg via firma så vil jo det bli 300.000 FØR skatt. Bilen skal bli brukt til både privat og firma relaterte gjøremål. Eier en liten kiosk og er avhengig av å kjøre til grossisten for å hente varer til å fylle på kiosken min, derav gjøremål for firmaet. spørsmålet er om jeg må skatte? Hvordan får myndighetene greie på om jeg har kjørt bilen på vei til og fra jobb? Anonymkode: ca2a3...72c
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #3 Skrevet 16. desember 2018 Skatteetaten vet at det er mye juks med firmabiler, så de passer på de som har det som hauker. Det er derfor så få bruker firmabil privat lenger. Anonymkode: e4d39...8c9
BMF Skrevet 16. desember 2018 #4 Skrevet 16. desember 2018 Du kommer til få et kjempeproblem når du skal forklare alle km du har kjørt på bilen og det ikke stemmer kun med å hente varer til kiosken i ny og ne.
Harmankaya Skrevet 16. desember 2018 #5 Skrevet 16. desember 2018 Du sparer masse privat på å sette den på firma. Glem lureri, det biter deg i ræva. Har du regnskapsfører med integritet gjør han dette på autopilot, og en revisor vil ta deg uansett (dersom du er revisjonspliktig). Du må skatte av fordelen, og en bil til 300.000 som er elbil i tillegg vil utløse en fordelsbeskatning på ca 3500,- (dette er ballpark hoderegning). Mao, du må betale skatt av 3500kr som du aldri får utbetalt, rundt en tusenlapp for de fleste i netto mindre utbetalt. Firmaet må også betale arbeidsgiveravgift av denne fordelen (i AS i alle fall, usikker på ENK).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå