AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #1 Skrevet 16. desember 2018 Husker jeg feiret en jul i England et år, fordi jeg hadde en kjæreste derfra. Selv om jeg er glad i den typisk norske julen, var det noe spesielt med den britiske. Våknet til gaveåpning i pysjen, og så var det en enorm julelunsj med kalkun og x antall retter og tilbehør. Man ble gående og spise i timesvis, veldig koselig - i Norge er jo julemiddagen over veldig fort, og består bare av én rett. Alle hadde partyhatter og julegensere. Så drakk man punsj/eggnog og var småbrisen (ikke rundt små barn da så klart). Så er det mye mer fokus på leker, brettspill og sånne koselige familieaktiviteter hele dagen. Flere som er litt misunnelig på andre lands jul, selv om den norske også er fin? Anonymkode: cbdcf...8c1 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #2 Skrevet 16. desember 2018 Aldri opplevd det selv, men det hørtes veldig koselig ut! Er man bare kjernefamilien da eller sover man over hos andre i familien? Anonymkode: 89d5a...7c6
absinthia Skrevet 16. desember 2018 #4 Skrevet 16. desember 2018 ..men dersom du vil, kan du jo lage dine egne tradisjoner. Vi har ofte langvarig frokostlunsj 1 juledag og hopper over middag, fordi vi går og spiser alle de gode påleggene, restene av julemiddagen og andre godsaker. 9
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #5 Skrevet 16. desember 2018 Nei, sett på filmer akkurat det du beskriver og har alltid syntes det ser så stusselig ut å åpne gaver i pysj, også attpåtil på morgenen. Nei takk. Anonymkode: a4326...b12 8
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #6 Skrevet 16. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Aldri opplevd det selv, men det hørtes veldig koselig ut! Er man bare kjernefamilien da eller sover man over hos andre i familien? Anonymkode: 89d5a...7c6 Man inviterer gjerne andre slektinger, som besteforeldre og tanter/onkler. I hvert fall til lunsjen. Og så virker det som det er litt vanligere å invitere venner også. Husker det var et par familievenner som kom og spiste med oss, veldig trivelig. Anonymkode: cbdcf...8c1 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #7 Skrevet 16. desember 2018 Jeg har feiret jul med engelske familier i england flere ganger, men det var ikke slik som du mintes. Uansett er det vel fullt mulig å innføre flere av disse hyggelige tingene inn i din norske julefeiring. Anonymkode: 3d075...7e6 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #8 Skrevet 16. desember 2018 Jeg har britiske venner som pleier å komme til Norge for å feire jul hos oss, de foretrekker den norske måten å feire jul på. Vennene mine sier at julen er blitt "utvannet" i England, mange gidder ikke å feire på tradisjonelt vis lengre, så nei jeg er ikke misunnelig på julen til briter. Anonymkode: 1e11c...b40
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #9 Skrevet 16. desember 2018 Alle feirer jul forskjellig. Jeg har feiret noen ganger i Amerika og det er samme greia der. Liker best hva jeg selv har vokst opp med i Norge - både mat og bakverk, gaveåpning og stil. Jeg har hatt det ganske så fint da, og det var veldig koselig og gøy, men jeg liker best norsk jul Anonymkode: fec10...561 2
Gjest IommI Skrevet 16. desember 2018 #10 Skrevet 16. desember 2018 Jeg syns det virker kjipere for de som er alene, og liker jula.
Duckie Skrevet 16. desember 2018 #11 Skrevet 16. desember 2018 Det kommer jo helt an på hva man gjør det til. For meg er julaften å sitte i pysjen med nieser og nevøer, spise godis og se på tegnefilm og Askepott. Kler på oss utover formiddagen, og tar en lang gåtur med hundene i familien. Vi spiller også mye brettspill i jula. Ribba settes i ovnen på formiddagen, og sprer god julelukt i huset. Vi bruker lang tid på middagen, ungene forsvinner som regel underveis, men vi voksne sitter og skravler lenge. Har også dessert, riskrem og is, før pakkene åpnes. Hadde julemiddagen vært i hui og hast og det ellers hadde vært vanlig hverdag hadde jeg og syntes det var skuffende. Men det blit jo hva man gjør det til, med mindre man feirer jul med sære folk som ikke liker å kose seg. 3
Arkana Skrevet 16. desember 2018 #12 Skrevet 16. desember 2018 (endret) Nei, overhodet ikke (og det selv om jeg er anglofil). Jeg synes det er hyggeligere og mer høytidelig med gaveåpning på kvelden når alle har spist en god middag og er julepyntet framfor at man styrter ut av sengen og sitter i pysjamas mens man river opp gavene. Brettspill tror jeg da aller fleste driver mye med i julen også i Norge. Forøvrig har jeg bodd i England og har aldri hørt om noen som spiser mange retter til julemiddagen. De spiser kalkun med forskjellig tilbehør og så dessert (den grusomme julepuddingen, den er jeg veldig glad for at vi ikke har) ikke noe annet. Endret 16. desember 2018 av Arkana 9
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #13 Skrevet 16. desember 2018 1 time siden, IommI skrev: Jeg syns det virker kjipere for de som er alene, og liker jula. Ja kanskje det. Alle burde vært flinkere til å inkludere andre, uansett om man ikke liker høytiden. Det er stusselig å være alene, når man vet dw fleste koser seg i lag. I år skal jeg være med en tidligere ansatt som ikke kan dra hjem, pga arbeid i romjulen. Anonymkode: cf8a9...f37 1
Million Skrevet 16. desember 2018 #14 Skrevet 16. desember 2018 Nei, det er en tanke som aldri har falt meg inn en gang, å være "misunnelig" på andre lands julefeiring. 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #15 Skrevet 16. desember 2018 De åpner da ikke gaver på morgenen i Storbritania, hvor var dette? Anonymkode: 3414a...bd6
Gjest IommI Skrevet 16. desember 2018 #16 Skrevet 16. desember 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja kanskje det. Alle burde vært flinkere til å inkludere andre, uansett om man ikke liker høytiden. Det er stusselig å være alene, når man vet dw fleste koser seg i lag. I år skal jeg være med en tidligere ansatt som ikke kan dra hjem, pga arbeid i romjulen. Anonymkode: cf8a9...f37 Så flott, kos deg!
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #17 Skrevet 16. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De åpner da ikke gaver på morgenen i Storbritania, hvor var dette? Anonymkode: 3414a...bd6 Jo, de åpner gavene 1. juledag på morgenen, altså den 25/12. Anonymkode: a4bb1...59b 4
Ariana807 Skrevet 16. desember 2018 #18 Skrevet 16. desember 2018 Ville aldri byttet våre tradisjoner bort. Elsker hele stemningen som starter kvelden før kvelden. Gå rundt hele dagen den 24, se disney, vente på god mat. Vi har nå to «retter», altså middag og dessert. Og føler det ikke hadde vært like koselig å åpnet gaver på morgenen. Hadde ikke hatt noe imot å byttet kjolen mot pysj, men vil ikke bytte kveld mot morning Aldri missunt de på film, vi har det jo så utrolig koselig her den 24! 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #19 Skrevet 16. desember 2018 Ville ikke forventet at KG-erne liker annen julefeiring enn den erkenorske, nei. Her på bjerget er det ganske utelukket å være åpen og nysgjerrig, blir det ikke ribbe og surkål klokka 17 med påfølgende gaveåpning hver bidige julaften hele livet så er det krise. Selv har jeg feiret jul både i England, Frankrike og i Latin-Amerika, og selv om det ikke er min "barndoms jul" så har jeg null problem med å se at julefeiringen der kan være minst like trivelig og stemningsfull som den vi har i Norge. Anonymkode: c9f31...b81 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #20 Skrevet 16. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville ikke forventet at KG-erne liker annen julefeiring enn den erkenorske, nei. Her på bjerget er det ganske utelukket å være åpen og nysgjerrig, blir det ikke ribbe og surkål klokka 17 med påfølgende gaveåpning hver bidige julaften hele livet så er det krise. Selv har jeg feiret jul både i England, Frankrike og i Latin-Amerika, og selv om det ikke er min "barndoms jul" så har jeg null problem med å se at julefeiringen der kan være minst like trivelig og stemningsfull som den vi har i Norge. Anonymkode: c9f31...b81 Det er da ingen her som påstår noe annet. De bare sier at de foretrekker den norske, hvilket burde være helt forståelig, uansett hvor "bevandret" man er i andre kulturer. Anonymkode: 33ad4...9a4 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå