Gjest 10na Skrevet 22. august 2002 #1 Skrevet 22. august 2002 Jepp, nå skal jeg bli samboer med verdens herligste mann. I den forbindelse ønsker jeg råd og veiledning m.h.t. økonomi og slikt som følger med inngåelse av samboerskap. Hva bør vi huske på? Er det vanlig med felles økonomi? 10na :D
Pusen Skrevet 22. august 2002 #2 Skrevet 22. august 2002 Gratulerer så mye :D Jeg, for min del, synes det er veldig greit med hver vår bankkonto som lønn og div kommer inn på. Regninger som går på den delte leiligheten (strøm, vann, tlf, mat, husleie/huslån osv) deles likt. Studielån betales hver for seg. Kanskje jeg er gørr, men jeg vil betale for meg. Synes ikke det er rettferdig at f.eks samboer skal måtte betale for noe jeg har gjort før. Vet det er mange som har det sånn, men jeg betaler ihvertfall studielånet mitt selv. Men det er jo selvfølgelig opp til dere og bare dere. Hvert par må finne ut hva som passer for dem. Lykke til og håper dere får det helt toppers!!!
Mistyen Skrevet 22. august 2002 #3 Skrevet 22. august 2002 Vi har gjort det slik at vi har hver vår lønnskonto. Herfra trekkes det en viss sum i mnd inn på en regningskonto, og litt på en sparekonto. Av regningskontoen betaler vi alle fellesregninger, slik som hus, bil, strøm osv, og vårt eget forbruk og også studielån evnt, går av den private kontoen. Matutgifter tar vi sånn det passer seg...........
Lula Skrevet 22. august 2002 #4 Skrevet 22. august 2002 Så hyggelig! Jeg er også samboer med verdens herligste mann :-) Det økonomiske ordner vi slik: Vi har 2 felles konti som begge overfører et likt beløp til. Den ene kontoen bruker vi til å betale felles gjeld, regninger o.l. Den andre har vi et Visa-kort på, og bruker til felles løpende utgifter som mat, felles cafe-besøk, innkjøp til hjemmet etc. I tillegg har vi ytterligere en felles konto som vi sparer penger sammen på. Dette er penger vi bruker til ferier og annen kos :-) På denne måten vet vi at vi alltid har litt til overs til ferie uansett baksmell på skatten eller andre store utgifter. Ut over dette har vi våre egne brukskonti. Når jeg har betalt mine faste trekk til felles konti, er resten mitt til fri benyttelse på tant og fjas eller andre ting jeg vil bruke penger på ;-) Dette fungerer utmerket for oss!!! Dersom dere ikke eier bolig sammen (50/50), bør dere se på en kontrakt som fastsetter en prosentvis fordeling av kostnader/utgift dere imellom på en rettferdig måte som utgangspunkt for en "modell" som jeg skisserer nevnt over. Orden på felles/egen økonomi gjør at man unngår en rekke unødvendige diskusjoner og krangler. Lykke til med samboerskapet :-)
Gjest Vivian Skrevet 22. august 2002 #5 Skrevet 22. august 2002 Hei, Jeg er også iferd med å bli samboer, og vil anbefale deg å sjekke siden SAMBOERAVTALER.COM. Har selv hatt stor nytte av det jeg fant der. Kan hende det vil koste et par hundrelapper, men det er vel anvendte penger! Selv om livet ser rosenrødt ut nå så sies det at det er en gang i livet man skal ta sorgene på forskudd, og det er når man skal flytte sammen med noen. Lykke til !
Midnattsol Skrevet 22. august 2002 #6 Skrevet 22. august 2002 Jeg skal også bli samboer snart. Virker liksom så "feil" på en måte å komme å smekke en avtale i bordet til han. Jaja...må sjekke ut de samboersidene likevel Burde ikke den som tjener best betale mest da? 8)
Cilla Skrevet 22. august 2002 #7 Skrevet 22. august 2002 Jeg skjønner det kan være litt rart å slå en samboeravtale i bordet første kvelden. Vent i det minste til dere er ferdige med innvielsesmiddagen!! Flere av mine venner betaler 50/50 på alle utgifter. Jeg synes dette er litt rart i de forholdene der den ene av de er f.eks student med dårlig råd. da jeg og mannen min flyttet sammen fornoen år siden, var jeg student (er det enda). Vi var begge enige om at det var tull at jeg måtte ta opp fullt studielån for å greie å betale min del av utgiftene, et lån som vi senere må betale ned antagelig i fellesskap. Vi kjøpte oss leilighet for 2 år siden, vi eier den 50/50, men det er kun han som betaler på avdragene. jeg studerer jo for å jobbe i vår felles framtid. I vår samboerkontrakt sto leil. 50/50, mens bilen som han kjøpte like før vi ble samboere eier han 100%. Nå er vi gift, og da er faktisk mannen min lovpålagt å forsørge meg Så nå er jeg trygg........
Cilla Skrevet 22. august 2002 #8 Skrevet 22. august 2002 Forresten når man har kjøpt noe sammen kan det være lurt å skrive testamente. Vi kom oss aldri så langt. men samme hvor hyggelige svigerforeldre en har, kan mange snu helt om når det er penger det gjelder.
Gjest 10na Skrevet 23. august 2002 #9 Skrevet 23. august 2002 Hjertelig takk for mange fine innspill 10na :D
Gjest Anonymous Skrevet 23. august 2002 #10 Skrevet 23. august 2002 Pass for all del å ha fullstending orden på alle "større" ting som kjøpes inn mens dere er samboere. Kjøper dere f.eks. bil sammen, men den står i hans navn, da er du helt rettsløs ved et evt brudd (han kan ta bilen og stikke av med den). Jeg kjenner ikke til den nett-siden som nevnes her, men man må være klar over at lovverket beskytter ektefeller på en helt annen måte enn samboere. Derfor må man ty til slike "ekle" ting som kontrakter etc for å sikre en viss grad av rettferdighet ved et evt. brudd. Og husk at et brudd kan også oppstå ved f.eks. dødfall. Lykke til!!
Gjest Turi Skrevet 23. august 2002 #11 Skrevet 23. august 2002 Hei 10na. Skal du bli samboer? Gratulerer. Dette skal du huske på: * Testamente, gjensidig. Spesielt viktig når det er særkullsbarn med i bildet. Testamentet bør godkjennes av advokat. * Samboeravtale som regulerer deling av verdier ved brudd (selv om man aldri vil tenke på det). Spesielt viktig ved særkullsbarn * Gjensidig livsforsikring på HVERANDRE. Du forsikrer samboeren din. Han forsikrer deg. Dersom samboeren din skulle omkomme, vil du få utbetalt forsikringssummen uten arvegebyrer etc. Viktig dersom dere investerer felles i hus f.eks. Også viktig for den parten som ikke har særkullsbarn, da denne ikke vil arve stort selv ved testamente. Ellers er det gode økonomiråd du har fått. Det viktigste er å finne en ordning begge er innforstått med, slik at det ikke blir krangling når regningene kommer. Hvordan dere gjør det dere imellom, må dere se på hva som passer best for akkurat deres situasjon. Skal en av dere kjøpe dere inn i den andres leilighet er det også en del ting å tenke på, men det er kanskje ikke aktuelt? Og du - MELD folkeregisteret om samboerskapet snarest!! I en del tilfeller får man fordeler etter å vært registrert samboere i 2 år (eks. ved forsikringer), så dette er VIKTIG!! Lykke til
Lula Skrevet 23. august 2002 #12 Skrevet 23. august 2002 Sissan! Hva mener du med å melde samboerskapet til folkeregisteret? Vi har begge (på hvert vårt skjema) meldt flytting til felles leilighet (eier 50/50). Holder ikke det som dokumentasjon?????? Forøvrig har vi også gjensidig forsikring på hverandre, og det er bra. Alle "store" ting betaler vi fra felles konto som begge overfører likt beløp til. Dermed er enkelt å se at vi begge har bidratt like mye hvis man ser på bankutskrifter etc.
Gjest Turi Skrevet 23. august 2002 #13 Skrevet 23. august 2002 Joda Lula, det var det jeg mente. Mange sender ikke flyttemelding annet enn til posten, og det kan bli kjedelig senere.
*Lisa* Skrevet 28. august 2002 #14 Skrevet 28. august 2002 Hei! Vi har ordnet det sånn: Vi har hver våre konti, men anser likevel alt vi tjener som felles. Vi har av praktiske grunner fordelt ansvaret for å betale de faste utgiftene mellom oss sånn at jeg betaler husleie og strøm, han betaler lånet. Men "dine penger er mine penger er dine penger" gjelder hos oss... Ingen av oss har spesielt dyre vaner eller interresser som den andre ikke deltar i, så det gjør det jo litt enklere. En dag betaler jeg mat og bytur, en annen dag han. Er han blakk får han penger av meg og omvendt. Med tanke på større verdier har vi det sånn at alt vi hadde med oss inn i samboerforholdet tilhører hver enkelt, mens alt som er anskaffet etterpå eier vi halvparten hver av. Dette gjelder også gjeld! Det eneste som kommer utenom er hvis en av oss skulle arve noe, da vil det bli satt opp som særeie. Kjenner til noen som ikke har felles økonomi, og jeg må si at de ofte vikler seg inn i lange og unødvendige regnestykker og småkrangler. Ikke nødvendigvis om hvem som betaler på RemaRimiKiwi, men ferier, nytt teppe i gangen, osv.... Enig i at det ikke høres særlig romantisk med samboeravtaler og denslags, men tross alt er det fordi dere vil hverandre vel, ikke sant?! Du finner gratis forslag til kontrakt og testamente på http://www.dinside.no/page/artf/1035.shtml?f=katnav Det er også noen banker som har forslag på nett, f.eks http://bank.gjensidigenor.no/default.asp?p...lastPage=384367 Lykke til med samboerskapet! *Lisa*
Catzy Skrevet 28. august 2002 #15 Skrevet 28. august 2002 Jeg og min kjære setter inn et nesten likt beløp på felles konto hver måned. Vi tjener omtrent likt (1000 kr som skiller.), så det er ikke noen skjevhet der. Disse pengene går til mat, husleie, strøm, andre felles utgifter OG fritid / luksus som vi unner oss sammen, som kino, restaurant etc. Han betaler huslån, jeg holder bilen for det som blir igjen. Funker som fjell, i hvertfall når man har en stabil økonomi, begge tjener omtrent like mye og man er enige om hvordan man skal bruke felles konto. Catzy
Gjest Nokså lur? Skrevet 29. august 2002 #16 Skrevet 29. august 2002 Da jeg flyttet sammen med kona mi, vi har nå vært gift i mange år, lagde vi en samboerkontrakt. Den ble laget slik at forutsetning var at vi begge skulle sikres på beste måte i fall samboerskapet sprakk. Vi hadde hjelp av advokat. Enig i at dette ikke er særlig romantisk, men en suveren måte å unngå problemer og unødige diskusjoner. For dere vil vel dette? Leve sammen mener jeg. Lager dere en slik avtale blir det ingen diskusjoner, iallefall ikke om dette. Vi flyttet sammen i 1983, jeg hadde da hus(og gjeld) og hun penger(ikke akkurat rik). Vi hadde begge erfaring fra samboerforhold tidligere og det som var sentralt for oss begge da vi flyttet sammen var at vi VILLE. Det gjaldt også innstillingen til at problemer skulle vi takle sammen - i/utenfor samboerskapet. Dette var ikke noe kanskje, vi får se om det varer osv. Derfor har vi også alltid hatt felles økonomi, riktignok med hver vår konto, men vi har diskutert (nesten) alt vi har kjøpt. Av og til betaler jeg "alt", av og til kona, vi tar penger "der det er". Fungert helt toppers.Vi har hatt nokså lik innstilling til å gå på byen og hva vi ønsker å bruke penger på. Må jo innrømme at heftige diskusjoner har det vært. Tror dette er lurt å tenke på hvis man flytter sammen. Det kan være starten på noe som varer livet ut og vil berike dere begge. Ellers har vi hatt det temmelig likt som Lisa og Sissan påpeker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå