AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #1 Skrevet 16. desember 2018 Jeg sliter mye med eksem i ansiktet, mest rundt munn og øyne. Jeg har vært flere runder hos lege med allergitabletter, hydrokortison og steroidekremer. Det hjelper der og da, men så fort jeg slutter kommer utslettet tilbake. Jeg var igjen hos legen på fredag, og han lurte nå på om det kunne være dermatitt, noe som betyr at man absolutt ikke skal bruke kortison og steroider, og heller ikke fuktighetskrem, da alt dette kan gjøre tilstanden verre. Jeg fikk beskjed om å bruke Rozex krem istedet. Nå har jeg brukt kremen siden fredag, og det har blitt verre heller enn bedre. Øyelokkene er hovne og illrøde, det klør og svir. Noen som har erfaring med bruk av denne kremen? Er det vanlig at det blir bedre før det blir verre? Hadde jeg i det minste kunne hatt på fuktighetskrem hadde det lindret litt, men fikk beskjed om å bruke minimalt av dette. Skal selvfølgelig ta kontakt med legen igjen i morgen. Anonymkode: 734c5...b18
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #2 Skrevet 16. desember 2018 Mener du perioral dermatitt? Det er det jeg fikk kremen for og det hadde ingen effekt for meg. Jeg går dog på kortisoninhalasjoner som er livsviktig for meg, så det kan være derfor at det var så vanskelig å få vekk utslettet. For meg hjalp sol mot utslettet (som det egentlig ikke skal gjøre) og det er jo mye bedre enn å smøre med antibiotikakrem i månedsvis. Anonymkode: 830d1...aea
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #3 Skrevet 16. desember 2018 Jeg husker ikke hva han kalte det, det var ett eller annet dermatitt. Er både rundt munn og øyne. Så dumt at det ikke hjalp for deg. Jeg tørr ikke ta sol, har brukt mye sterke kremer de siste månedene og redd for at det skal ødelegge huden enda mer. Av og til får jeg oppblomstring av utslettet av å ligge i sola og. Hva er din erfaring med bruk av fuktighetskrem? Jeg er så lei av å hele tiden ha stygt utslett i ansiktet som svir og klør. :( Anonymkode: 734c5...b18
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #4 Skrevet 16. desember 2018 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg husker ikke hva han kalte det, det var ett eller annet dermatitt. Er både rundt munn og øyne. Så dumt at det ikke hjalp for deg. Jeg tørr ikke ta sol, har brukt mye sterke kremer de siste månedene og redd for at det skal ødelegge huden enda mer. Av og til får jeg oppblomstring av utslettet av å ligge i sola og. Hva er din erfaring med bruk av fuktighetskrem? Jeg er så lei av å hele tiden ha stygt utslett i ansiktet som svir og klør. Anonymkode: 734c5...b18 Ja, da er det perioral dermatitt du har. Jeg har hørt at de som har brukt kortison i fjeset får en skikkelig oppblomstring av utslettet når de slutter med dette. Jeg har ingen erfaring med det siden jeg ikke har brukt kortisonkrem i fjeset. Du skal egentlig unngå sol i fjeset når du har perioral dermatitt, men for meg var det altså det som fungerte. Huden min MÅ ha fuktighetskrem så det er ikke noe alternativ for meg å slutte med det. Anonymkode: 830d1...aea
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #5 Skrevet 16. desember 2018 Jeg har brukt rozex mot perioral dermatitt, hadde bare litt utslett ved munnvikene. Jeg opplevde at det ble litt mer rødt og irritert de første dagene. Kremen virket etter 2-3 uker men har fortsatt litt igjen (men tror egentlig dette er bare jeg som kan se, er ikke akkurat synlig). Jeg mistenker at jeg fikk det pga. fuktighetskrem, har derfor sluttet med det spesielt i områder hvor dette utslettet typisk ligger men bruker kremer på kinnene, bare ikke nære øynene. Anonymkode: e3954...e10
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #6 Skrevet 16. desember 2018 Rozex funker ikke så bra for meg. Dactacort funker derimot bra. Men det som funker best er faktisk sol og sommer. Da forsvinner det på dagen. Det er ikke vanlig, men hudlegen sa at det fungerer hos noen få. Ellers er det helst motsatt. Anonymkode: 7f545...021
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #7 Skrevet 16. desember 2018 Takk for svar! Hva har dere brukt av fuktighetskrem? Problemet mitt nå er at det blir så tørt og sårt, og jo tørrere det blir, jo mer sprekker det opp, og jo vondere blir det. Har unngått fuktighetskrem i hele dag, men nå måtte jeg krype til korset og ta på litt. Det lindrer med en gang, men effekten blir fort borte og. Skal det fortsette sånn så MÅ jeg bruke fuktighetskrem. Jeg er veldig usikker på om det er oppstart på rozexen som gjør det verre, eller om det er fordi jeg har kuttet ut fuktighetskrem. Anonymkode: 734c5...b18
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå